DTU-professor: Metrolinje til Lynetteholm fremmer bilkørsel på bekostning af kollektiv trafik
Den metrolinje, som Københavns Kommunes forligskreds har udpeget som den foretrukne, har for ringe forbindelser til Nordsjælland og for lang køretid til og fra Hovedbanegården.
Det mener Otto Anker Nielsen, der er professor og leder af transportdivisionen ved DTU's Institut for Teknologi, Ledelse og Økonomi.
Det skriver Ingeniøren.
Det er i et høringssvar i forbindelse med idefasehøringen, at Otto Anker Nielsen skriver, at M5 Øst ikke vil fremme brugen af kollektiv trafik særligt på grund af rejsetiden.
- Fra Hovedbanegården til Lynetteholm bliver der en relativ lang køretid svarende f.eks. til Brøndby Strand St. med S-tog. Det betyder, at Lynetteholm, hvad angår kollektiv trafik, nærmere får karakter af et byudviklingsområde som de to nævnte (Høje Taastrup og Brøndby Strand, red.), skriver Otto Anker Nielsen ifølge Ingeniøren.
Idefasehøringen for Metrolinjen M5 sluttede i oktober 2022. Forligskredsen bag Lynetteholm i både Folketinget og Københavns Borgerrepræsentation skal i dette første kvartal i 2023 beslutte, hvilken metrolinje, der skal undergå miljøkonsekvensvurdering.
Udbudsprojektering forventes at kunne begynde i 2025, og Metrolinjen forventes at kunne tages i brug fra 2035.