23948sdkhjf

Fire transportministre gør klar til 79 gange 73.000 ton støbninger

Efter flere års forberedelser er hovedentreprenøren Femern Link Contractors (FLC) nu klar til at udføre de første prøvestøbninger af et tunnelelement til Femern Bælt-tunnelen, der skal sikre, at produktionsmetoderne kan skaleres op til fuld størrelse i løbet af de kommende år.

Femern Bælt-tunnelen har været et projekt, der har fyldt rigtigt meget for skiftende transportministre gennem tiden. Mandag den 20. juni, havde Transport- og Ligestillingsminister Trine Bramsen derfor inviteret tre tidligere transportministre til den store byggeplads ved Rødbyhavn for at overvære den sidste klargøring, inden prøvestøbningen går i gang. Det skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.

Der er tale om en vigtig milepæl i det fysiske anlægsprojekt, da fuldskala prøvestøbningen er en afgørende test af produktions setupet for etableringen af den egentlige produktion af tunnelelementerne.

Femern Bælt-tunnel konstruktion. Kilde: Femern A/S

Med på besøget var også de tidligere transportministre Helge Mortensen (S), Sonja Mikkelsen (S), Lars Barfoed (K). Under besøget fik de fire ministre en rundvisning og briefing af Femern A/S’ adm. direktør Henrik Vincentsen.

– Det har taget mange års omfattende undersøgelser og grundige forberedelser at komme til dette punkt. Derfor er jeg også rigtig glad for, at vi nu kan begynde de sidste tests, før tunnelproduktionen går i gang, udtaler Henrik Vincentsen i pressemeddelelsen.

Femern-forbindelsen i tal

Byggepladsen ved Rødbyhavn er Europas største. Arbejdshavnen og tunnelfabrikken er på 1,5 mio. kvm. Byggepladsens samlede areal er over 300 hektar.

Til etablering af nye moler er anvendt 2,2 mio. ton norsk granit.

Femern-tunnelen bliver 18 kilometer lang. Tunnelen indeholder en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor.

Tunnelen består af 79 elementer på hver 217 meter og 10 specialelementer med en kælderetage til brug for udstyr til tunnelens drift- og vedligeholdelse.

Et standardelement vejer 73.000 ton.

Byggeriet af Femern Bælt-tunnelen begyndte 1. januar 2021, og forventes at stå færdig i 2029. 

Det vil tage 10 minutter at køre gennem tunnelen i bil og 7 minutter i tog. Fartgrænsen er 110 km/t for biler og 200 km/t for de elektriske tog.

Kilde: Femern A/S

Umiddelbart øst for den kommende fabrik har entreprenørkonsortiet FLC opført et udsnit af en produktionslinje, der skal støbe de 217 meter lange tunnel-elementer. Målet er at afprøve, at både den valgte betontype og produktionsmetoderne fungerer i fuld skala.

Den kommende Femern Bælt-tunnel, der vil forbinde Lolland med øen Fehmarn i Tyskland, er Danmarks største anlægsprojekt. Den 18 kilometer lange sænketunnel skal opføres med en gennemprøvet teknik på en særlig elementfabrik ved Rødbyhavn.

Udgravningen af tunnelrenden i Femern Bælt gik i gang i juli 2021 og fortsætter de næste 2 år.

lda

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.203