23948sdkhjf

Entreprenør er begyndt på opførelsen af nyt p-hus i lufthavn

Et nyt parkeringshus i Københavns Lufthavn får plads til cirka 2.340 biler

Entreprenørvirksomheden 5E Byg er begyndt på opførelsen af det hidtil største parkeringshus i Københavns Lufthavn, Kastrup. Første bil kan parkere i juni 2021 i, hvad der er eftersigede er Danmarks største fritstående P-hus med cirka 2.340 P-pladser.

Det nye P-hus er 270 meter langt, 32 meter bredt og har syv P-dæk. Et samlet areal på 60.000 etagemeter.

Ud over at være stort er det "state of the art" både teknisk og bæredygtigt. Der planlægges op mod 14.000 kvadratmeter solceller og intelligent styring af LED lys vil reducere energiforbruget og give P-huset en kraftig grøn profil.

Ved at bygge på sin indsigt med at projektere og indrette P-huse har 5E Byg kunnet optimere projektet og udnyttelsen af arealet. Det ses blandt andet i den rotunde, der rummer op- og nedkørselsrampen. Her er geometrien ændret, så den er mere åben og brugervenlig.

- 5E Byg har i tilbudsfasen optimeret P-huset, så vi får 750 flere pladser end minimumskravet, siger senior projektleder Jesper Norrmann, Københavns Lufthavne, der er bygherre. Han fortsætter:

- Inden for det byggefelt, vi har, var det en del af konkurrencen at maximere huset, og 5E Byg vandt opgaven på deres pris, kvalitet, organisation og erfaring med tilsvarende opgaver.

Byggefeltet er en smal, lang grund langs motorvejen mellem Terminal 1 og 2, hvor lufthavnen har skabt plads til P-huset ved at omlægge en vej.

Valget af en betonløsning fremfor stål er med til at sikre bedre plads til bilerne og færre bærende søjler i huset. Betondækkene leveres med en vedligeholdelsesfri overflade, som betyder minimale omkostninger til vedligeholdelse i de næste mange år.

- Det er et P-hus som så mange andre, og så alligevel ikke. Lufthavnen har en enorm erfaring med at drive P-huse og med det tekniske, som er taget med ind i vores projektering, siger afdelingschef Martin Pedersen fra 5E Byg og den dagligt ansvarlige for projektet.

Mellemlager til elementer
Den begrænsede plads har stor praktisk betydning for planlægningen. Der er stort set ikke plads på byggefeltet til materialer, faciliteter til medarbejderne og til maskiner under opførelsen.

Det er eksempelvis nødvendigt med et mellemlager til betonelementerne på en anden plads. Når montagen kører, vil der dagligt blive monteret 30-40 dæk på hver 16 meter, som leveres af op mod 20 lastbiler.

5E Byg er projekterende og styrer byggeriet og vil have 3-4 mand på projektet. Når byggeriet topper vil 80-100 mand fra forskellige underentreprenører være i gang.

Elementerne leveres og monteres af CRH Concrete. GAP Entreprise har betonentreprisen, mens jord og kloak udføres af Henning Have. Th. El-Teknik har opgaven med el, og sprinkling udføres af Nordisk Klima.

- Planen er at elementmontagen begynder i april og skal være afsluttet ved årets udgang, siger Martin Pedersen og fortsætter:

- På grund af pladsforholdene må vi gøre det lidt anderledes, end vi plejer. Vi monterer hver af de tre første sektioner op i fuld højde, og derefter kører vi fulde etage over de sidste tre sektioner.

- Der er det lille specielle krav, at vi med en times varsel skal kunne tage kranen ned og stoppe arbejdet. Det sker, hvis vejrforholdene tilsiger, at lufthavnen skal bruge en tværbane, som ligger tæt på byggepladsen. Den nærmere procedure herfor er under godkendelse via relevante instanser. Fra nytår til juni gælder det aptering og afprøvning af alle de tekniske installationer.

5E Byg vandt opgaven i indbudt licitation med fire bydende på kombination af pris, erfaring og kompetencer.

Parterne ønsker ikke at oplyse entreprisesummen.
brahe

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203