23948sdkhjf

Motorvejene er populære hos landets bilister

Trafikanterne kører mere og mere, og især på motorvejene stiger trafikken. Det viser nye tal fra Vejdirektoratet
I 2015 steg trafikken på vejene markant. På landsplan steg den samlede vejtrafik med 2,9 procent og på motorvejene har trafikvæksten været endnu højere.

Nye tal fra Vejdirektoratets viser, at hovedparten af de ekstra kilometer er kørt på motorvejene, hvor trafikken er steget med mere end seks procent i 2015.

Det er op imod en tredjedel af alle kørte kilometer, der i dag køres på motorvejene, selvom de udgør mindre end to procent af vejnettet i Danmark.

”Vi kan se på tallene, at trafikken på de danske motorveje fortsat stiger. Det understreger, at regeringens fokus på at investere i vejene er den rigtige vej at gå, og det vil vi prioritere, så snart der igen er luft i budgettet til det. Effektiv transport af personer og gods er vigtig for væksten og jobskabelsen i Danmark”, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) i en pressemeddelelse.

Løbende udbygning

Den høje trafikvækst på motorvejsnettet har efterhånden stået på i en del år. Afdelingsleder i Vejdirektoratet Kasper Rosenstand oplyser, at siden 2005 er motorvejstrafikken steget med mere end 35 procent.

En del af væksten i motorvejstrafikken skyldes den løbende udbygning af motorvejsnettet, som er med til at flytte trafik fra mindre veje til motorvejene.

Eksempelvis har åbningen af motorvejsetapen Hårup – Låsby ved Silkeborg aflastet den eksisterende landevej med omkring 15.000 biler i døgnet, svarende til en reduktion i trafikken på 80 – 90 procent, fortæller Kasper Rosenstand.

”Et andet eksempel er åbning af 2. etape af Frederikssundsmotorvejen mellem Ring 4 og Tværvej. På Ballerup Byvej (Frederiksundsvej) er trafikken på hverdage faldet med 8.000 bilister i døgnet, svarende til en reduktion i trafikken på over 20 procent”, siger Kasper Rosenstand

Erhvervslivet hjælper til

Den støt stigende trafik på motorvejsnettet hænger også sammen med, at motorvejene fungerer som rygraden i erhvervslivets transportnet og binder de større byer, landsdelene og erhvervsområder sammen.

De udgør ligeledes de centrale forbindelsesveje til havnene og grænseovergangene.

”Når det går bedre med dansk økonomi, så kommer der flere i beskæftigelse, og handelen med udlandet vokser. Det giver mere trafik på motorvejsnettet i form af flere pendlere og flere godstransporter mellem landsdelene og til og fra udlandet”, forklarer Kasper Rosenstand.

Især den internationale vejgodstrafik er vokset i 2015. Der er registreret en stigning i lastbiltrafikken over grænserne på 4,7 procent i forhold til 2014.

Den spirende økonomiske vækst betyder også, at flere har behov for at være mere mobile og derfor har anskaffet sig en bil.

”Når flere er kommet i arbejde, og der er langt til og fra jobbet, så vælger husstanden at anskaffe bil eller måske bil nr. 2. Det giver naturligvis også mere trafik på vejene”, fortæller Kasper Rosenstand.

I 2015 bød således på 207.000 nyregistrerede personbiler - hvilket er 10 prodent flere end i 2014.

Motorvejsnettet har en samlet længde på omkring 1.250 km og udgør knap 1,7 procent af den samlede vejlængde i Danmark eller cirka 75.000 km.

brahe

Trafikken i tal
I 2015 steg motorvejstrafikken med mere end seks procent sammenlignet med 2014. I dag køres der 37 procent flere kilometer på motorveje end for 10 år siden.
For 25 år siden stod motorvejsnettet for blot 14 procent af trafikken på vejnettet. I dag foregår knap 33 procent af den samlede bilkørsel i Danmark på motorvejsnettet.
Der er ca. 2,4 mio. personbiler i Danmark. Antallet af personbiler er vokset med cirka 10 procent i løbet af de seneste fem år. Andelen af familier, der har rådighed over mere end én bil, er i samme periode steget med 24 procent.

Kilde: Vejdirektoratet
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109