“Ny afgørelse kan være en gamechanger for de certificerede brandrådgivere”

For mere end to år siden sendte FRI, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, i samarbejde med en bygherre og en brandrådgiver, en klage til Byggeklageenheden i Nævnenes Hus. For nylig blev afgørelsen i sagen endelig truffet, og FRI og de certificerede rådgivere fik medhold i deres klage. Byggeklageenheden suspenderer dermed kommunens afgørelse og hjemviser sagen til fornyet behandling i kommunen. I praksis betyder det, at kommunens afgørelse ikke længere gælder. Den pågældende sag var et eksempel på det misforhold, som de klagende parter oplever, ligger i den byggetekniske sagsbehandling i Københavns Kommune. I sagen, som FRI klagede over til Nævnenes hus, nægtede Københavns Kommune at give byggetilladelse til et projekt, hvor man ønskede at inddrage loftrum i tre boliger. Der var tale om en sag indplaceret i brandklasse 3 og dermed en sag, hvor der var tilknyttet en certificeret brandrådgiver. Kommunen var enige i indplaceringen, men ikke enige i den løsning, som brandrådgiveren havde valgt og mente desuden, at de præaccepterede løsninger for brand ikke var fulgt. Afgørelsen angiver også klart, at en brandrådgiver i brandklasse 3-sager ikke er forpligtede til præaccepterede løsninger. Ifølge chef for byggeri og byggepolitik, Inge Ebbensgaard, kan udfaldet potentielt have stor betydning for rådgiverne: -Den nye afgørelse kan være en gamechanger for de certificerede brandrådgivere, udtaler Inge Ebbensgaard og fortsætter: Afgørelsen fastslår, at de certificerede brandrådgivere er en fagligt kompetent instans, der alene har den afgørende vurdering af, om brandsikkerheden på et projekt er udført i overensstemmelse med de foreskrevne regler. Kommunen har derfor ingen hjemmel til at blande sig i de løsninger, som den certificerede anviser. I afgørelsen formuleres det: ”Enheden er således af den opfattelse, at kommunen ikke skal kontrollere de tekniske forhold i den branddokumentation, som den certificerede brandrådgiver har i indsendt i forbindelse med ansøgningen, herunder hvorvidt BR18, kapitel 5, er overholdt, og eventuelle fravigelser fra de præaccepterede løsninger (i brandklasse 3, red)”.
Sagt med andre ord: Kommunen kan ikke nægte en byggetilladelse på baggrund af de løsninger, som den certificerede brandrådgiver anviser. Og afgørelsen cementerer dermed, at det ikke (længere) er kommunens rolle, at der skal sætte spørgsmålstegn ved rådgivernes faglige kompetencer og kvalifikationer. Opgaven med at holde øje med de certificeredes. Afgørelsen er af en principiel størrelse for branchen, da den cementerer, at de certificerede brandrådgivere er dem, der er vurderes at være kompetente indenfor brandsikkerhed, og at deres faglige kvalifikationer ikke skal betvivles. Dette understreges af, at man for at blive certificeret brandrådgiver udover byggeteknisk uddannelse også skal dokumentere flere års erfaring inden for området og indsende et konkret projekt til kontrol. Den sag som klagen vedrørte, som var brandklasse 3, så er både krav til uddannelse, erfaring og projekt endnu større. For at sikre, at den faglige standard lever op til kravene i bygnings reglementet, skal et certificeringsorgan kontrollere både uddannelse, erfaring og et projekt – og de får årligt udtrukket stikprøve på arbejdet. Beskeden i afgørelsen fra Nævnenes Hus er, at hvis kommunen ikke mener kravene er overholdt, så kan de klage til certificeringsorganet. For de certificerede brandrådgivere er afgørelsen og et par andre nylige afgørelser en positiv nyhed. For mange brandrådgivere har arbejdet med ombygningssager været så frustrerende en oplevelse - specielt i Københavns Kommune - at de efterfølgende har frabedt sig at påtage opgaver herigen. Fra FRI’s side håber vi nu på, at det bliver mindre anstrengende og mindre omkostningsfuldt at hjælpe boligejere med at inddrage tørrelofter eller lægge lejligheder sammen i fremtiden.