23948sdkhjf

Ny metroplan med ekstra stop og højbanestation: Snart kommer københavnerne til orde

Miljøkonsekvensrapport for en ny metrolinje kan snart sendes i offentlig høring

En ny rapport om miljøkonsekvenserne ved den kommende metrolinje M5 i København kommer snart i offentlig høring.

Metroselskabet har udarbejdet en supplerende miljøkonsekvensrapport, som tager højde for en række ændringer i projektet for M5-linjen. Strækningen skal forbinde Hovedbanegården med Refshaleøen, Lynetteholm og dele af Amager, og rapporten indeholder blandt andet nye oplysninger om stationstyper, linjeføring og tekniske forbedringer.

I maj måned 2025 skal først økonomiudvalget og dernæst borgerrepræsentation tage stilling til rapporten, før den sendes i offentlig høring hos københavnere, virksomheder og organisationer.

Linjen kan blive til en ring

Den supplerende miljøkonsekvensrapport er udarbejdet på baggrund af en række projektændringer til en miljøkonsekvensrapport, der var i høring i august og september 2024, og som der efterfølgende er indgået en politisk aftale om tidligere i år.

I det nye dokument er der blandt andet to mulige placeringer af den såkaldte slutskakt efter stationen på Københavns Hovedbanegård, der gør det muligt at etablere en station ved Gammel Kongevej, hvis M5-linjen på sigt lukkes som en ring.

Rapporten indeholder også oplysninger om, at stationen ved Prags Boulevard Øst bliver en højbanestation, at forbindelsen til kontrol- og vedligeholdelsescenteret udføres som en viadukt, samt at nogle kurver rettes ud for at reducere rejsetid og tunnellængde.

M5 skal betjene de nye byudviklingsområder i Østhavnen, herunder Lynetteholm. Forskellige vurderinger har senest sat prisen til lige under 30 mia. kr.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141