Sundhed over økonomi: Vil give motorvej tag på
Ni meter høje støjskærme langs Amagermotorvejen er ikke nok.
I hvert fald hvis man spørger på rådhuset i Hvidovre, hvor et politisk flertal efterlyser en overdækning af Amagermotorvejen for at reducere støjen. Og til at toppe det hele, vil politikerne placere solceller.
Vores førsteprioritet er borgernes sundhed og trivsel Anders Wolf Andresen (SF), borgmester i Hvidovre Kommune
Det er den klare melding fra kommunalbestyrelsen - også selvom beregninger viser, at projektet ikke kan betale sig selv rent økonomisk.
- Støj er en daglig belastning for mange af vores borgere, og det går ud over deres sundhed og livskvalitet. Derfor ser vi det som en vigtig opgave at arbejde videre for en overdækning af Amagermotorvejen, så vi kan reducere støjen, siger Kristina Young (Hvidovrelisten), formand for Klima-, Teknik- og Miljøudvalget.
Overdækning af Amagermotorvejen
- Amagermotorvejen udvides fra seks til ti spor af Vejdirektoratet.
- De planlagte ni meter høje støjskærme vil sænke antallet af støjplagede boliger fra 11.575 til 8.002.
- En overdækning vil koste mellem 1,115 mia. kr. og 1,435 mia. kr.
- Tilbagebetalingstid for overdækning med solceller er beregnet til mellem 24 og 155 år – væsentligt længere end solcellernes levetid på cirka 20 år.
Kilde: Hvidovre Kommune
På papiret kan en overdækning dog umiddelbart ikke betale sig økonomisk.
Milliardregning
Vejdirektoratet er i gang med en udvidelse af Amagermotorvejen fra seks til ti spor. I den forbindelse er der i anlægsloven afsat cirka 425 mio. kr. til at etablere ni meter høje støjskærme langs motorvejen, som vil reducere antallet af støjplagede boliger fra 11.575 i dag til 8.002, når projektet er færdigt.
En overdækning af Amagermotorvejen vil reducere støjen endnu mere.
Vejdirektoratets undersøgelse af mulige løsninger for at dække dele af Amagermotorvejen viser, at en overdækning på en strækning på 2,6 km kan reducere støjen for 508-576 boliger, afhængigt af hvordan overdækningen laves. Prisen for denne løsning er vurderet til mellem 1,1 og 1,4 mia. kr.
Da tilbagebetalingstiden er langt længere end solcellernes levetid kan en overdækning ifølge kommunens egne beregninger dermed ikke betale sig selv økonomisk set.
Prioriterer sundhed
Men - sådan lyder argumentet - en overdækning kan give store sundhedsmæssige gevinster, som også bør tages med i vurderingen:
- Vores førsteprioritet er borgernes sundhed og trivsel. Det er vigtigt for os at sende et klart signal om, at vi ønsker det her, og at Hvidovre er villig til at gå forrest. Selvom projektet er dyrt, tror vi på, at investering i sundhed og miljø er godt givet ud på lang sigt, siger borgmester Anders Wolf Andresen (SF).
Hvidovre Kommune vil derfor fortsat samarbejde med en overdækning af Amagermotorvejen. Desuden ønsker kommunen også at overdække den inderste del af Holbækmotorvejen, hvor der også vil være mulighed for at integrere en kommende metroforbindelse til Hvidovre Hospital med en overdækning.