Danmarks største skybrudstunnel rykker tættere på byggestart
Et af Danmarks største klimatilpasningsprojekter nærmer sig en vigtig milepæl.
Svanemøllen Skybrudstunnel, som skal beskytte det nordlige hovedstadsområde mod fremtidens ekstreme regnskyl, står over for sin sidste offentlige høring. Hvis alt forløber planmæssigt, kan første spadestik tages i slutningen af 2025, fremgår det af en pressemeddelelse.
Høringen finder sted den 4. august.
Den underjordiske tunnel bliver 10 kilometer lang og løber gennem Gladsaxe, Gentofte, Frederiksberg og København.
Med en kapacitet på 100.000 kubikmeter regn- og spildevand vil den fungere som en slags motorvej under byen, hvor vandet midlertidigt opbevares under skybrud, inden det renses og ledes kontrolleret ud i Øresund, Utterslev Mose og nærliggende vandløb.
CG Jensen har vundet totalentreprisen for design og opbygning af byggeplads ‘Fiskerihavnen’ - den største af byggepladserne til Svanemøllen Skybrudstunnel.
Beskytter både gader og vandmiljø
Bag projektet står HOFOR, Novafos og Frederiksberg Forsyning i et fælles forsyningssamarbejde. Siden beslutningen i 2013 har projektet været igennem omfattende planlægning og myndighedsbehandling.
- Svanemøllen Skybrudstunnel vil gøre en betydelig forskel for de mange borgere og virksomheder, der rammes af oversvømmelser og for dem, som ikke kan komme frem på vejene, når der er skybrud, siger Helle Kay, projektchef i HOFOR.
Udover at sikre byen mod oversvømmelser vil tunnelen også forbedre vandmiljøet markant.
- Svanemøllen Skybrudstunnel løser to ting på én gang - den forebygger voldsomme oversvømmelser og forbedrer vandmiljøet, tilføjer Helle Kay.
Projektet forventes at være færdigt og klar til drift i 2033.