23948sdkhjf

Signe dufter af champagne, vejer 40 ton og bevæger sig frem under hovedstaden

– Jeg døber dig Signe.

Sådan lød ordene fra projektejer Svend Krongaard Hansen fra Hovedstadsområdets Forsyningsselskab (Hofor), da han mandag havde æren af at navngive den maskine, som de næste fire måneder skal bore sig gennem undergrunden under Frederiksberg og Vesterbro i København.

Det skriver Hovedstadsområdets Forsyningsselskab (Hofor) i en pressemeddelelse.

Gravearbejdet sker som led i byggeriet af Kalvebod Brygge Skybrudstunnel, der skal holde det østlige Frederiksberg og Vesterbro fri for oversvømmelser under skybrud.

Dåbsseancen blev ledsaget af klapsalver fra projektfolk fra entreprenørerne NCC og SMET og bygherrerne Frederiksberg Forsyning og Hofor.

"Den der sejrer"

At maskinen har fået navnet Signe er ikke en tilfældighed.

– Hofor har gennem flere år benyttet sig af kvindenavne fra vikingetiden til deres tunnelboremaskiner og navnet Signe betyder "den der sejrer", så det synes vi er et navn, der lover godt, siger projektejer Svend Krongaard Hansen fra Hofor, i pressemeddelelsen.

Entreprenørerne, der skal udføre tunnelarbejdet, var også helt klar til at gå i gang.

– Det er en krævende opgave at anlægge en tunnel på en strækning med så stor kompleksitet. Vi skal både bore under store veje, gamle bygninger som Det Ny Teater og meget tæt på Metro-linjen, fortæller Bjarki Finbogasson, områdedirektør i NCC, og henviser til at entreprenøren sammen med den belgiske partner SMET har erfaringerne og kompetencerne fra lignende opgaver.

20 kubikmeter vand i sekundet i Kalvebod Brygge Skybrudstunnel

Kalvebod Brygge Skybrudstunnel er blandt de største af de mange skybrudssikringsprojekter, der indgår i de overordnede skybrudsplaner for Frederiksberg og i København. 

Tunnelen bliver 1,3 kilometer lang og kan flytte 20 kubikmeter vand i sekundet. Tunnelrørene løber cirka 18 meter nede i jorden og har en diameter på op til 3 meter

En pumpestation ved Kalvebod Brygge skal hjælpe med at pumpe vandet op fra tunnelen og ud i havnen. 

Tunnelen kan også i sig selv opbevare meget skybrudsvand, indtil der er plads på renseanlægget

Begge dele forventes at være klar til brug i 2026.

Det er HOFOR, Hovedstadsområdets Forsyningsselskab, og Frederiksberg Forsyning, der anlægger tunnelen

NCC/SMET er entreprenør på projektet

Niras er rådgiver på projektet

Kilde: Hofor

En ordentlig bulderbasse

Den 40 ton tunge maskine, og en masse hjælpeudstyr er ankommet fra Belgien med lastbiler og er blevet hejst ned i jorden og rigget til på byggepladsen ved hjørnet af Vodroffsvej/Gl. Kongevej på Frederiksberg.

Ifølge planen skal Signe nu bore sig cirka 8 meter frem om dagen i retning mod Halmtorvet, hvor hun hejses op til maj. Hun vil så have tilbagelagt en 500 meter lang rejse cirka 18 meter nede i jorden.

– Den anden halvdel af den 1,3 kilometer lange tunnel begynder vi at bore fra Kalvebod Brygge og ind mod Halmtorvet fra sommer og cirka 4 måneder frem, siger Svend Krongaard Hansen

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14