23948sdkhjf

Byggefirma har ordrer til 300 millioner - må sende 80 af 170 ansatte hjem

Nick Olsen fra Islands Brygge i København har glædet sig ekstra meget til forår og sommer. Og det er ikke kun på grund af coronanedlukningen. Fra spisestuen er det planen, at dele af væggen i hans spisestue skal fjernes, så der kan gøres plads til en nybygget altan på facaden af andelsboligforeningen. 

Projektet med omkring 100 nye altaner er godkendt i andelsboligforeningen, og firmaet til byggeprojektet er fundet. 

Alligevel er der et problem. Ansøgningen blev sendt afsted tilbage i juni måned sidste år, men siden da er der ikke sket meget i sagen, som stadig mangler at blive godkendt af Københavns Kommune. Det skriver TV2 Lorry

Altanfirma brænder inde med ordre for 300 mio. kr.

Hos Altan.dk, der skal stå for altanprojektet, oplever man også store udfordringer de lange sagsbehandlingstider hos kommunen. 

De stillestående altanprojekter er et paradoks. For firmaet oplever stor interesse blandt ejere og andelsforeninger.

Eksempelvis har firmaet altanordre for tæt på 300 mio. kr. liggende til godkendelse hos Københavns Kommune. De mange altangodkendelser mangler bare at blive behandlet og godkendt. Men der sker ikke meget på området, lyder kritikken fra Altan.dk. 

- Det er primært Københavns Kommune, der desværre er rigtigt langt bagud, siger Casper Knudsen, der er direktør i Altan.dk, til TV 2 Lorry. 

Tidligere fik firmaet omkring 100 byggetilladelser om året, men sidste år lød tallet på omkring kun 40. 

De manglende altanprojekter betydet, at omkring 80 ud firmaets 170 medarbejdere nu er blevet sendt hjem eller bedt om at gå ned i tid og løn. Det svarer til omkring 47 procent af medarbejderstaben. Flere af de administrative medarbejdere er også blevet bedt om at gå ned i tid og løn i en periode. 

Kommunal vicedirektør undskylder

Hos Københavns Kommune erkender man, at der udfordringer med byggesagerne. En del af forklaringen på de lange sagsbehandlingstider skal findes i reglerne på området, især et nyt bygningsreglement, BR18. 

Det oplyser vicedirektør i Teknik- og Miljøforvaltningen, Hans Christian Karsten, som medgiver, at det ikke er godt nok. 

- Vi er i gang med en meget målrettet indsats. Den går på at få nedbragt sagsbehandlingstiderne og få støttet ansøgerne i at få lavet så gode ansøgninger som overhovedet muligt. Og vi er i gang med at udrulle en række digitale løsninger, som også skal gøre det nemmere at få de forskellige ansøgninger igennem processen, siger han til TV2 Lorry.

 

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.14