23948sdkhjf

Historisk stort projekt til Cowi

Et joint venture-hold med Cowi, Parsons og Systra har med Implement Consulting Group som underrådgiver netop vundet DSB’s store rammekontrakt for multidisciplinær rådgivning i forbindelse med automatiseringen af S-banen i hovedstadsområdet. 

– Det er et historisk stort projekt for Cowi, og vi er meget stolte over at få lov til at hjælpe DSB med at skabe dette ’state-of-the-art’ transportsystem, siger Henrik Winther, direktør for rådgiverkæmpen i Danmark, i en pressemeddelelse.

– Det vil være med til at sætte standarden for mange andre større byer verden over, der står over for tilsvarende tog-udskiftninger og skal imødekomme krav om større kapacitet og fremtidssikrede, klimavenlige løsninger, fortsætter han.

Årtiers arbejde i Danmark

I joint venture-rådgiverholder har blandt andet Parsons i 11 år bistået Signalprogrammet for Banedanmark, mens Systra har mere end 15 års arbejde på projekter i Danmark, hvor firmaet bidraget til at forbedre mobiliteten.

Måler med kontrakten er en omlægning af S-banen fra en traditionel bybane til et fuldautomatiseret transportsystem, ’Fremtidens S-bane’. 

Kontrakten løber i otte år med mulighed for seks års forlængelse to gange.

Tværfaglige kompetencer skal sikre succesfuld transformation

Omlægningen, som skal gavne vækst og mobilitet i hovedstadsområdet, bidrage til et klimavenligt bymiljø og samtidig skabe rum for flere passagerer, betegnes som en af de mest omfattende optimeringer af offentlig transport i Danmark i nyere tid. 

DSB har i den indledende fase konkretiseret grundlaget for automatiseringen af S-banen. Rådgiverholdet skal nu hjælpe DSB med at realisere omlægningen ved blandt andet at skabe en velplanlagt og veludført overgang til det automatiserede S-togsystem, og samtidig gøre driftsorganisationen i stand til effektivt og sikkert at operere de nye tog.  

– Vi har i valg af rådgivere lagt vægt på erfaring med lignende projekter. Cowi-Parson-Systra JV har stor erfaring indenfor store jernbaneprojekter – både traditionelle og automatiserede - og er et godt match i det videre arbejde med overgangen til en automatiseret S-bane, udtaler Jesper Andersen, programchef i DSB, i pressemeddelelsen. 

Teamet skal bidrage med kompetencer og praktisk erfaring inden for fuldautomatiserede transportsystemer, herunder tekniske forudsætninger og migrationer af tekniske systemer samt planlægning og gennemførsel af komplekse forandringsprocesser.

Redaktionen arbejder uddybende kommentarer fra Cowi.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156