23948sdkhjf

Nu kører toget: Ny jernbane direkte til Aalborg Lufthavn åbnet

Tidlig morgen søndag den 13. december kunne de første passagerer stige på toget direkte til Aalborg Lufthavn. Dagen inden blev den nye jernbanestrækning helt ind til lufthavnens terminal indviet af transportministeren, skriver Banedanmark i en pressemeddelelse. 

Den nye bane til lufthavnen er cirka tre kilometer lang og vil få direkte forbindelser til hovedjernbanenettet via Aalborg og Aarhus. Fremover vil der ankomme ét tog i timen alle ugens dage, pudsigt nok direkte fra Københavns Lufthavn. 

Sammen med et nyt dobbeltspor til Lindholm og et andet på vej i Hjørring vil den nye bane til lufthavnen give et løft til infrastrukturen i hele den nordjyske region. Og med nyt signalsystem og elektrificering på vej, bliver den rustet til fremtidens el-tog. 

Har opført tre broer i processen

M. J. Eriksson har udført tre af i alt fem delentrepriser.

Fakta om lufthavnsbanen 

Byggeår: 2019-2020

Længde: 3 km

Station: Aalborg Lufthavn

Vejbro: 1 (Thistedvej føres nu over banen) 

Overføring af jernbanen: 2 (over Lindholm Å og en flydende betonkonstruktion over et større blødbundsområde)

Pris: Knap 300 mio. kr.

- Det har været nogle utroligt spændende entrepriser, der har indeholdt næsten alle tænkelige fagdiscipliner for anlægsarbejder, og vi har virkelig fået mulighed for vise, hvad vi kan, siger projektchef, Flemming Hammershøj, i en meddelelse fra anlægsentreprenøren.

- I den første entreprise lavede vi en forbelastning med 180.000 kbm sand på en 950 meter lang strækning for at forberede underlaget til at bære vægten af tog og jernbane, tilføjer han og slutter:

- I de to øvrige entrepriser har vi udført alle anlægs- og afvandingsarbejder og blandt andet opbygget selve banetracéet, opført to banebærende broer og en vejbro samt etableret en station med en 180 meter lang perron, i umiddelbar tilknytning til lufthavnsbygningen. 

Nyt signalsystem på vej

I løbet af de kommende år vil Banedanmark elektrificere strækningen, så den kan blive køreklar til de nye el-tog. Dermed er banen en del af fremtidens grønne jernbane, som på sigt vil give passagererne kortere rejsetider og en mere stabil togdrift.

– Arbejdet (med den nye station ved Aalborg Lufthavn, red.)er forløbet planmæssigt, og vi forsætter med at installere det nye ERTMS-signalsystem. Når det om nogle år står klar - og stationens kapacitet kan udnyttes fuldt ud - vil det give borgerne en jernbane med kortere rejsetider, færre signalfejl og en bedre og mere stabil togdrift, siger Lars Blædel Riemann, områdechef for Anlæg Vest hos Banedanmark.

Arbejdet med at installere det nye signalsystem ventes være fuldendt i 2024. Herefter vil det være muligt at udnytte stationens fulde kapacitet, så der kan køre flere tog i timen. De nye el-tog vil komme til at indtage banen i løbet af 2026.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172