23948sdkhjf

Hercules i kamp mod ufremkommelig københavnerkalk

Hercules Fundering har kørt de store maskiner ind på den gamle postgrund ved Bernstorffsgade i København - funderingsarbejdet er sat i gang på anden etape af byggeriet i Postbyen. Her opfører udviklings- og entreprenørselskabet KPC anden etape af det store udviklingsprojekt, som består af et kontorhus og tårne med boliger, hotellejligheder, detail og et sundhedshus. 

Hercules Fundering, som er en del af NCC, skal udføre funderingsarbejderne for CG Jensen, der har råhusentrepriserne på to af projektets fem totalentrepriser. 

– Vi er kommet godt fra start med vores del af projektet. Vores arbejde omfatter rammede pæle, opdriftsankre, GEWI-pæle og borede pælefundamenter under de kommende tårne og det nye multibrugerhus, siger Lars Koed, designchef i Hercules Fundering, NCC, i en pressemeddelelse. 

Det er Hercules’ egen afdeling for design og dimensionering af geokonstruktioner, der forud for udførelsen, har sammenfattet alle tekniske krav og specifikationer til de borede pæle, og som har stået for projekteringen af ankre og GEWI-pæle – også kaldet borede stålkernepæle. 

Nærmest ufremkommelige københavnerkalk

Med en pælelast fra cirka 640 tons op til 1690 tons hører de godt 100 borede pæle til i den absolut tunge ende. Pælene skal bores ned i den meget hårde og nærmest ufremkommelige københavnerkalk i dimensionerne ø1200 og ø1500 mm. Det er derfor ikke en hvilken som helst boremaskine, der er kørt ind på den gamle postgrund midt i København. 

– Vi udfører opgaven med vores 130 ton store borerig – en Liebherr LB36 XL – som er en af landets største boremaskiner – og som skal bore hullerne til de mange pæle, der skal understøtte tårnene. Vi borer pælene 5-8 meter ned i kalken for at sikre den nødvendige bæreevne, siger Lars Koed. 

Han forklarer, at de borede pæle etableres med såkaldte ”lift-cells”, som kun er anvendt ganske få gange tidligere her i landet, blandt andet på første etape af byggeriet af Postbyen.

– Systemet fungerer som en donkraft, der skaber en spænding mellem pælespids og kalk. ’Donkraften’ aktiveres og udvides ved at injicere cementgrout under højt tryk – helt op til 100 bar. Formålet er give pælen en stivere respons, når den bliver belastet af bygningen. Når man etablerer lift-cells på de borede pæle, vil det kommende byggeri med de høje tårne blive mindre påvirket af vindbelastningen, siger Lars Koed. 

Hercules Fundering forventer at afslutte funderingsarbejdet på pladsen til februar 2021. Hele Postbyen vil stå færdig i 2024.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.14