23948sdkhjf

To betonværker var ikke nok - 150 lastbiler støbte pylon-fundament på den nye Storstrømsbro

Bundpladen i fundamentet til den kommende pylon på den nye Storstrømsbro er nu støbt på byggepladsen på Masnedø, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse. 

Bundpladen er 90 centimeter tyk, og har et areal på 34 x 42 meter, hvilket krævede 1.300 kubikmeter beton, som blev transporteret af 150 lastbiler. 

Selvom der er opført to betonværk på byggepladsen, som begge var i fuld drift, fik entreprenøren SBJV sideløbende forstærkning med leverancer fra DK Beton. 

En støbning i denne størrelsesorden kræver en høj grad af koordination, da den store mængde beton skal pumpes ind og fordeles blandt armeringsjernet, før den begynder at størkne. Derfor var der i alt 60 arbejdere involveret på pladsen i de 15 timer støbningen tog, fordelt på to holdskift. 

– Denne støbning har været planlagt igennem lang tid, og involverer rigtig mange forskellige dele, både i forhold til leverandører og selve logistikken, som skal til for at få det hele til at gå op inden for et meget snævert tidsvindue. Derfor er det godt at se, at det hele forløb efter planen, og faktisk blev gennemført hurtigere end forventet, siger Niels Gottlieb, projektchef på byggeriet af Storstrømsbroen for Vejdirektoratet.

Den færdige pylon bliver placeret midt i sejlrenden i Storstrømmen, og kommer til at rejse sig 102 meter over havets overflade. På begge sider af pylonen vil der være gennemsejlingsfag med en bredde på 160 meter til skibstrafikken, hvor broen holdes oppe af 20 skråstag, som fastgøres i den øverste tredjedel af pylonen. 

Den nye Storstrømsbro skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø, og bliver cirka 4 kilometer lang med to jernbanespor, en tosporet landevej og gang- og cykelsti. Broen vil være Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143