23948sdkhjf

Ny drejebro til 400 millioner på vej mellem Aalborg og Nørresundby

| Af Jesper Schouenborg, Nordjyske | Tip redaktionen om en historie

En helt ny fjordforbindelse i form af en oplukkelig bro mellem Musikkens Hus og Stigsborg på hver sin side af Limfjorden kan blive en realitet, hvis byrådet siger ok og finansieringen falder på plads

I fremtiden kan borgere og turister i Aalborg og Nørresundby få en helt ny smutvej over Limfjorden i form af en oplukkelig drejebro.

En forundersøgelse af en ny cykel- og gangbro fra Musikkens Plads foran Musikkens Hus i syd til det nye Stigsborgområde i Nørresundby i nord er lige afsluttet. Der er konkret lavet fire parallelle undersøgelser af Niras og Gehl Architect, der er støttet af Realdania, og her lyder den overordnede anbefaling på en 550 meter lang oplukkelig drejebro med en fri gennemsejlingsbredde på 70 meter.

- Borgerne vil få en ny forbindelse, der vil gøre det væsentlig hurtigere at komme fra Aalborg til Nørresundby, og man får en bedre sammenbinding af byen. Man får også et smukt arkitektonisk værk, der kan være med til at pryde vores havnefront, siger borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) med henvisning til, at broen ifølge kommunen kan få ”en ikonisk arkitektur, som kan blive et vartegn for byen og et ikon for den grønne omstilling af Aalborg”.

Projektet er af Niras vurderet til at koste 400 mio. kr., og Aalborg Kommune lægger selv op til, at man bidrager med 100 mio. kr.

- Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at det vil være en investering, der vil brande vores by bedre, og broen vil give en helt masse mobilitet og være med til at fremme den grønne dagsorden, siger borgmesteren om finansieringen, der skal diskuteres ved budgetforhandlingerne.

100 millioner fra selskab
Arealudviklingsselskabet Stigsborg P/S, der er i gang med at udvikle Stigsborgområdet i fase 1, og som ejes af kommunen, A. Enggaard A/S og PFA Ejendomme bidrager også med en fjerdedel.

- Der må ikke herske nogen tvivl om, at vi ser en ny cykel- og gangbro fra Aalborg til Stigsborg som en kæmpegevinst – både for Aalborg og for de kommende ca. 7.500 beboere i Stigsborgområdet. Derfor ser vi positivt på en medfinansiering i størrelsesordenen 100 mio. kr., siger bestyrelsesformand Flemming Borreskov fra Stigsborg P/S .


Læs også: Kommune overvejer køb af 90.000 kvm havneareal

Han peger på, at man allerede har indbygget en klausul i alle grundsalgskontrakter, der indebærer, at grundejere på Stigsborg er med til at betale for broen.

- Det synes vi er helt oplagt, og det er blevet taget godt imod hos de pensionsselskaber og private bygherrer, der indtil videre har købt en grund på området.

Fonde skal levere
De resterende 200 mio. kr. af broens pris skal hentes via tilskud fra private og offentlige fonde.

- Vi har jo tradition for at være gode til at få fondsfinansiering hjem i Aalborg Kommune, siger Thomas Kastrup-Larsen, der med egne ord er optimistisk i forhold til, at misionen lykkes.

En ny bro over Limfjorden, der vil få en stibredde på minimum 6,5 meter, så der er plads til at cykle, gå og sidde på opholdsplatforme undervejs, bliver dog ikke bygget i morgen.

Måske om fem år
- Det er ikke noget, som vi kan komme i gang med i år eller næste år igen men indenfor en horisont på fem år, kunne jeg godt forestille mig, at det var noget, som man kunne komme i gang med.

Før projektet kan realiseres er der dog flere ting, der skal falde på plads.

- Det hele afhænger af, om der er stemning for det i byrådet, og vi skal have gang i budgetdrøftelserne. Hvis jeg skal give en stemningsrapport fra byrådet, så fornemmer jeg en positiv stemning i forhold til det, men vi har jo ikke realitetsbehandlet det endnu, siger Thomas Kastrup-Larsen, hvis parti som bekendt har absolut flertal i byrådet.

Læs også: Aalborgs nye materielgård henter strøm og vand fra naturen

Desuden skal der som nævnt skaffes en stor fondsfinansiering, og det kommer ifølge borgmesteren til at kræve noget arbejde.

Hensyn til skibstrafik
Når valget er faldet på en drejebro er det af hensyn til skibstrafikken i form af lystbåde, erhvervstrafik og krydstogtskibe.

- Vi skal ikke glemme, at Limfjorden er en fjord, der er rigtig meget sejlads på, så der er behov for det.

I Aalborg er man i forhold til den nye bro inspireret af Lille Langebro i København, der er en cykel- og gangbro over havneløbet i Københavns Havn, lige nord for Langebro.

I en projektillustration er broen over Limfjorden formet som et S.

- Tanken er, at den ikke bare skal gå lige ud, men at den får et kurvet forløb, så det bliver en oplevelse. Tanken er også, at der skal være rekreative arealer på den, så man kan opleve at være tæt på fjorden, når man er på broen.

Læs også: Projekter med 499 boliger sat i gang simultant

I forhold til valget af brolanding henholdsvis nord og syd, siger borgmesteren.

- Det er ud fra en trafikanalyse i forhold til, hvordan man kan få den til at gå i land, så det hænger sammen med sti og vej, så man kan komme videre.

De årlige udgifter til drift og vedligehold af broen vil ligge et sted mellem en og fire mio. kr. Omkostningsniveauet afhænger blandt andet af om broens åbning kan styres af brovagten på den eksisterende Limfjordsbro.

Gevinst på 800 millioner
Der er i øvrigt også udarbejdet en samfundsøkonomisk beregning, der viser, at den samfundsøkonomiske gevinst af at bygge broen vurderes at kunne overstige 800 mio. kr. på grund af ”sparet rejsetid for cyklister og gående samt forbedringer af klima, forurening, støj, trængsel og folkesundhed”.

I forundersøgelserne vurderes det, at en bro ved et fuldt udbygget Stigsborg og med integreret planlægning på tværs af fjorden på en gennemsnitlig hverdag vil blive benyttet til 3.500-7.000 cykelture og 2.000-5.000 gåture. Det vil sige 5.500-12.000 ture i alt. Til sammenligning krydses Limfjordsbroen og Kulturbroen af henholdsvis 3.500 og 1.000 cyklister i døgnet.

Mere om: aalborg kommune
Hold dig opdateret med Licitationen

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

Byggerijob

Forsiden lige nu
Plus

Anker Hansen & Co. går konkurs

Det bekræfter virksomhedens adm. direktør over for Licitationen - Byggeriets Dagblad

Plejehjemsbyggeri bremset af konkursen i Anker Hansen & Co.

Casa vinder største renoveringsprojekt til dato

Renoveringsekspert med høj grad af egenproduktion

MH Højgaard bygger seniorbolig på gammel papirfabrik

Nyhedsbrev

34.834 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Økonomiaftale for 2021 sikrer kommunerne et højere anlægsniveau

Online Avis Arkiv

Sidste projekt i Ceres Byen: Olav de Linde vælger entreprenør til 130 lejligheder

Plus

Trepartsaftale om lærlinge er kærkommen i byggeriet

Milliardtilskud til lærlinge kan være med til at redde tusindvis af uddannelsesaftaler i byggeriet, fortæller flere af byggeriets største aktører

Inga skal tygge sig gennem Nordhavns undergrund

Knudsgaard viser muskler inden for plejehjem, institutioner og sundhedsområdet

Festen er aflyst: Intet rejsegilde for rammen om 3.700 studerendes hverdag

Utilfredsstillende men forventet – rådgiver går i minus

Godt vejr giver øget vækst hos AO Johansen

Plus

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Troldtekt skærer 20 procent af energiforbruget: Ny linje stor succes

Plus

Ambercon-datterselskab nedjusterer forventninger

Connovates internationale rejse er blevet forsinket som konsekvens af coronakrisen, og fabrikken forventer røde tal i regnskabet igen i år

Ekspertpanel

Hofor: Bygherre krævede spildevandsudledning i maj. Løgn, siger bygherre

Kæmpe vikingeborg fundet på Falster

De nye OPTIMUM-moduler fra Mobilhouse reducerer CO2 på byggepladser voldsomt

Ny frivillig bæredygtighedsklasse

Vil have gang i snakken: Lokalplaner bremser træbyggeri

Klar til solnedgang over fælleden

Åbner kassen: 5,4 milliarder kroner til flere lærepladser

En for stor opsparing i lærlingefond skal nu sendes til virksomheder for at sikre flere lærlingepladser.

Adserballe & Knudsen vinder stort renoveringsprojekt i Roskilde

Plus

El:Con tager en puster fra opkøb

Coronakrisen har rettet virksomhedens fokus midlertidigt væk fra opkøb og har desuden påvirket udrulningen af installationsvirksomhedens strategi frem mod 2025

Plus

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Gode takter fra de store

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Tiden er inde til svar

Plus

Nyt om navne

Nye tal: Færre coronakonkurser i Jylland end i København

Parkeringshus bliver gigantisk kunstværk

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Alt bør tale for et sløjfet anlægsloft

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Automatisk tællersystem til butikker med skydedøre

VS Automatic A/S har nået det højeste PRO Partner niveau

Optimering til tømning af Omrins nedgravede containere

FRIIS & MOLTKE prækvalificeret til Circle House

HVORFOR bruge træelementer?

Kåret som Eliteleverandør 2020 til det offentlige

Leveringsklare brugte maskiner fra Løwener

Vi fejrer en rund fødselsdag ...

NOS A/S udfører test og eftersyn

Milwaukee Lagersalg

NYHED: Automatisk adgang til hele vores webinar-bibliotek!

Højdejusterbar dobbeltarbejdsplads

AutoCAD: Gode muligheder for opgradering af kompetencerne

Undgå maskinnedbrud og overophedningsskader!

Hold styr på dokumentationen på løftegrejet med CS-Portalen

Aircold Komfortkøling - Opnå et behageligt indeklima!

Nu stråler Brøndby Sejlklub igen som solen

Har jeres pladsbehov ændret sig?

Gode rengøringsvaner fjerner spild af tid og ressourcer

Vil du have 3 års garanti på dit elevator- eller liftanlæg?

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

Hold dig opdateret med Celsa News

Kåring af Årets skolebyggeri 2020 - stem på din favorit

Lad os skabe varmen og forlæng sommeraftenerne!

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

Send til en kollega

0.253