Kemp & Lauritzen A/S kom ud af 2019 med lidt lavere omsætning, men med et resultat før skat, der næsten blev fordoblet efter salget af to svenske datterselskaber og en lille forbedring i de danske aktiviteter.
Og med opkøbet af konkurrenten Lindpro A/S i februar havde Albertslund-virksomheden egentlig lagt grunden til et stærkt 2020 med forventet vækst på både top- og bundlinje.
Men så kom coronavirus, og nu er udsigten ud af forruden med adm. direktør Peter Kaas Hammers ord blevet lidt kortere.
- Vi kan se, at aktivitetsniveauet er faldende, både i den offentlige og den private sektor, hvor medarbejdere er blevet sendt hjem. Og aktiviteterne har fået en anden karakter, end de havde tidligere. Det kommer forventeligt til at påvirke os i år også, siger Peter Kaas Hammer til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Coronaeffekten
Ifølge årsrapporten forventer Kemp & Lauritzen en omsætning i år i størrelsesordenen 3 mia. kr. mod sidste års godt 2,3 mia. kr. Resultatet, som i 2019 landede på 140 mio. kr. før skat, ventes at blive forbedret i forhold til sidste år - men det er inden der tages højde for effekten af coronaudbruddet.
Peter Kaas Hammer tør ikke sætte tal på coronaeffekten, for som han siger:
- Vi asfalterer mens vi kører. Vi forholder os til det, vi kan se ud af forruden lige nu, og det forsøger vi så at agere i bedst muligt til fordel for vores kunder og medarbejdere. Så hvad effekten af det her bliver for året, det tør jeg ikke sige - men den bliver ikke positiv, det er da helt sikkert. Jeg forventer, at vores aktivitetsniveau og sikkert også vores indtjening vil blive påvirket af det, som jeg tror stort set alle virksomheder i Danmark gør.
Exceptionelt svær situation
Lige nu fokuserer virksomheden og dens knap 1.900 medarbejdere bedst muligt gennem krisen, understreger direktøren.
- Vi gør alt, hvad vi kan, for at sikre os, at vi kan holde vores aktivitetsniveau så højt som muligt, så vi kan beskæftige så mange af vores medarbejdere som overhovedet muligt, og at vi kan betjene vores kunder og hjælpe dem med alle de behov, som de har, siger Peter Kaas Hammer og tilføjer:
- Og jeg mener faktisk det er vores samfundsmæssige- og forretningsmæssige forpligtelse at sørge for, at vi bidrager til at holde hjulene i gang i denne her situation, som er exceptionelt svær. Det gør vi selvfølgelig samtidig med, at vi overholder alle de forholdsregler, som regeringen har udstukket - og i virkeligheden også flere - samtidig med, at vi passer rigtig godt på vores medarbejdere.
Ingen hjemsendelser endnu
Kemp & Lauritzen har endnu ikke set sig nødsaget til at hjemsende folk, sådan som det er tilfældet andre steder i branchen. Indtil videre har virksomheden klaret sig med ferieafholdelse og afspadsering. Men det kan ikke afvises, at hjemsendelse på et tidspunkt bliver en nødvendighed, lyder det.
Omvendt ser Peter Kaas Hammer positivt på, at en række kunder og offentlige myndigheder nu fremrykker opgaver for at hjælpe erhvervslivet med at holde hjulene i gang.
- Vi oplever, at nogle kunder benytter sig af muligheden for at få løst opgaver nu, hvor der ikke er så mange mennesker på deres kontorer eller produktionsfaciliteter, på skoler, institutioner og universiteter. Hos andre er det modsat, fordi de ikke ønsker så mange ind på deres lokationer som tidligere. Så det er meget forskelligt, hvordan kunderne agerer, men vi forsøger at hjælpe vores kunder alle de steder, hvor vi kan, siger han.
Har gjort det rigtige
Set fra direktørens stol har regeringen gjort det rigtige for at få landet gennem krisen, vurderer han.
- Jeg er også rigtig glad for, at et samlet folketing står bag det. Og når man kigger ud i kommunerne, så sidder de også og tænker på, hvordan kan man fremrykke nogen ting, så vi kan holde aktivitetsniveauet oppe for Danmark. Det synes jeg er glædeligt. At nogle ting så desværre går i stå, fordi der er en anderledes reaktionstid fra det offentlige, det er selvfølgelig lidt ærgerligt, men det er jeg sikker på, at der kan findes løsninger på, siger han.
Når det gælder det forgangne år, fremhæver Peter Kaas Hammer, at det er lykkedes den mere end 135 år gamle virksomhed at skabe en stærkere og mere kundeorienteret forretning.
- Det har været et godt år i vores forretning. Vi har fulgt vores plan i forhold til de aktiviteter, som vi har arbejdet med. Det betyder også, at vi har styrket vores resultat i den danske del af vores forretning en smule, samtidig med at vi har forbedret vores likviditet fra vores almindelige driftsaktiviteter ganske betragteligt, siger han.
Gamle sager tynger
Inden for koncernens tre forretningsenheder har især Teknikhuse, der samler serviceaktiviteterne på tværs, og Specialer, der ager afsæt i særlige kompetencer eller kundebehov, leveret en tilfredsstillende omsætning og indtjening, fremgår det af regnskabet.
Den sidste forretningsenhed, Tekniske Entrepriser, har til gengæld været tynget af en lille håndfuld sager fra tidligere år, hvor indtjeningen har været utilfredsstillende.
- Forretningsområdet præsterer mindre godt, fordi vi stadigvæk har arbejdet med de gamle sager. Men oprydningsopgaven, som foregår i enheden, følger planen, siger Peter Kaas Hammer.
Corona gør ondt på Kemp & Lauritzen
Landets største teknikentreprenør fordoblede overskuddet i 2019 - men i år er der udsigt til nedgang som følge af coronakrisen