Det kørte på skinner for Aarsleff Rail i det forgangne regnskabsår, hvor omsætningen rundede milliarden, og både top- og bundlinje satte rekord.
Til gengæld ser det ud til, at væksten på det danske marked bremser op i år. Derfor er det efter alt at dømme udlandet - nærmere betegnet i Norge, Sverige og Tyskland - som nu bliver vækstlokomotiv for Aarsleffs jernbaneentreprenør, vurderer adm. direktør Thomas Mollerup.
- Det danske marked lider en lille smule under, at der mangler nogle politiske beslutninger om, hvad man gerne vil investere i fremadrettet, når det gælder infrastruktur. Så lige nu ser vi ind i et lidt fladt marked i Danmark, siger han.
Venter på infrastrukturplan
Dermed henviser direktøren til, at en ny infrastrukturplan lader vente på sig, efter den tidligere regerings udspil blev aflyst, da S-regeringen tiltrådte sidste sommer.
I Norge vedtog regeringen derimod i 2017 en ambitiøs plan om at investere for omkring 855 mia. kr. frem mod 2029 i veje, jernbaner, broer, tunneler og havne.
På den baggrund købte Aarsleff Rail samme år det norske selskab Banedrift AS, som udfører vedligehold, om- og nybygning af banestrækninger i Norge. Selskabet, som dengang omsatte for omkring 52 mio. kr., er et selvstændigt selskab Aarsleff-koncernen, men indgår ikke i regnskabet for Aarsleff Rail A/S.
Norge et stort marked
Ifølge Aarsleff-koncernens årsrapport var resultatet for Banedrift i Norge sidste år utilfredsstillende. Derfor fokuseres der nu på at forbedre eksekveringen af projekterne og udnytte mulighederne i Norge og Sverige i et "kontrolleret vækstscenarie" begyndende med mindre og mellemstore projekter.
- Banedrift har udviklet sig kraftigt de sidste par år, måske lidt for kraftigt. Det er vi ved at kigge lidt ind i. Men det norske marked er et stort marked, som vi gerne vil være en del af fremadrettet. Så vi har fokus på at få stabiliseret selskabet, siger Thomas Mollerup.
Går ind i Tyskland
Han fortæller, at Aarsleff står i en tilsvarende situation på det svenske marked.
- I Sverige har man også nogle store investeringsplaner. Her har vi haft et selskab siden 2014, som har været fokuseret på letbaner, men vi er ved at dreje fokus over mod de egentlige jernbaner for at få en del af det marked. Men det skal jo gøres klogt. Det skal ikke gå for stærkt, så vi kan følge med oppe i hovedet, siger han.
Foruden Norge og Sverige har Aarsleff Rail nu også kastet sig ind på det tyske marked.
- Vi er gået ind i Tyskland, hvor vi er begyndt at lave lidt broer og konstruktionsarbejder for Deutsche Bahnbau, som er den tyske stats jernbaneentreprenør. Dem arbejder vi sammen med dernede, og så laver vi også noget kørestrøm og har været så langt nede som i München, fortæller Thomas Mollerup.
Kontrolleret vækst
Samlet set fylder udlandet omkring 20 pct. af de samlede aktiviteter inden for baneområdet hos Aarsleff. Og ifølge direktøren kommer udlandet sandsynligvis til at fylde mere i baneforretningen fremover.
Han understreger dog, at der bliver tale om kontrolleret vækst.
- Vækst er i sig selv ikke interessant. Det der er interessant er at få nogle opgaver, hvor vi dels kan udvikle os selv, men også få noget indtjening. I og med at markederne både i Norge og Sverige er i vækst, og opgaveporteføljen dermed stiger, så forventer vi, at der kan ligge noget vækst, siger Thomas Mollerup.
Udlandet er lokomotiv for Aarsleffs baneforretning
Efter et år med rekordhøj omsætning og indtjening skal væksten hos Aarsleff Rail nu hentes uden for Danmark