23948sdkhjf

Ny rapport: Det koster nedgravning af Bispeengbuen og fritlægning af å

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det kan koste Københavns og Frederiksberg kommuner op mod 1,38 mia. kr. at omdanne Bispeengbuen til en tunnel og frigive Ladegårdsåen, der løber under den udskældte indfaldsvej.

Finansieringen for at rive Bispeengbuen mellem Nørrebro og Frederiksberg ned, lede trafikken ned i en tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring beløber sig til et sted mellem 940 mio. kr. og 1,38 mia. kr. for Københavns og Frederiksberg kommuner. 

Det skriver TV 2 Lorry

Det fremgår af en rapport, der offentliggøres torsdag, og som TV 2 Lorry er kommet i besiddelse af. Rapporten er bestilt af Københavns og Frederiksberg kommuner og analyserer omkostningerne af alternativer til den nuværende Bispeengbuen. 

Da Bispeengbuen er en motortrafikvej, står staten som ejer, men her har transportminister Ole Birk Olesen (LA) længe haft et ønske om at overdrage ejerskabet til København og Frederiksberg. 

I sidste uge kom det frem, at den nuværende regering efter at have fået indblik i rapporten er villig til at finansiere en tredjedel af udgifterne. 

Læs også: NCC skybrudssikrer Østerbro

- Tallene og perspektiverne i den endnu ikke offentliggjorte rapport, har overbevist os om, at staten bør gå ind og medfinansiere projektet. Hvis regeringen fortsætter efter valget, vil vi betale en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet, skrev finansminister Kristian Jensen (V) i en mail til TV 2 Lorry i sidste uge.

Foruden regeringen har Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti også givet tilsagn om at ville støtte projektet økonomisk. Hos De Radikale vil man dog gå skridtet videre, fortæller folketingskandidaten Ruben Kidde, der gennem flere år har haft jævningen af Bispeengbuen som politisk mærkesag.

Han mener, at de to kommuner i fællesskab sagtens kan finde pengene til projektet, men påpeger at det vil kræve, at regeringen giver kommunerne dispensation fra anlægsloftet. 

- Det er velkendt, at man i så store projekter kan få lov til at dispensere fra anlægsloftet. Det har man tidligere set ved metrobyggeriet, siger Ruben Kidde til TV 2 Lorry

Ser på tre muligheder 
Rapporten opstiller tre mulige scenarier for en omlægning af den udskældte motortrafikvej, der hævet i tredje-fjerde sals højde leder seks vejbaners trafik til og fra Ågade og Borups Allé. 

Fælles for de tre scenariers finansieringsbehov er, at rapporten antager, at staten bidrager med 200 mio. kr. - et bidrag, der er allerede er trukket fra i de priser, rapporten benævner. 

Læs også: En plads til fremtidens vand og byvandring

To scenarier kortlægger omkostningerne ved at lægge trafikken i en tunnel af forskellig længde og omdanne arealet oven over til grønt område og boligudvikling, mens et tredje scenarie beregner prisen for at erstatte Bispeengbuen med en almindelig vej i terrænhøjde. 

Udregningerne viser, at en kort tunnel fra Udregningerne viser, at en kort tunnel fra S-banens overgang over buen, der munder ud hvor Borups Plads møder Ågade vil koste et sted mellem 630 og 740 mio. kr. afhængigt af antallet af vejbaner i tunnelen, mens finansieringen for et samlet projekt med frigivelse af Ladegårdsåen som klimaløsning og grønt område ligger på mellem 940 mio. kr. og 1,05 mia. kr. 

Prisen er dog forudsat, at der sælges byggeretter til en værdi på omkring 420 mio. kr. på det areal, der blotlægges ved at rive Bispeengbuen ned. 

Ønsker kommunerne i stedet at bygge en længere tunnel fra Hillerødgade til Ågade ved Borups Plads, lyder prisen på mellem 1,13 og 1,38 mia. kr. for et samlet projekt med åen frigivet. Her er prisen forudsat salg af byggeretter for 560 mio. kr. 

Det tredje og sidste scenarie, rapporten opstiller, er, at man i stedet for at grave en tunnel og frigive åen river Bispeengbuen ned og anlægger en helt almindelig vej med enten fire eller seks spor. Dette vil koste mellem 130 og 140 mio. kr.

 

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Skibet er ladet med DGNB-guld og livsstilsboliger

Dansk Halbyggeri bag domicilbyggeri i Grenaa

Se genbrugsstation bygget af genbrugsmaterialer

Nyt fra direktioner og bestyrelser

KPC går i jorden på 19 etagers boligtårn

191 boliger - de øverste godt 60 meter oppe - skyder centralt i Randers

Nyhedsbrev

34.270 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Cembrit siger farvel til sit fødested

Online Avis Arkiv

Licitationen er ikke udkommet på Sjælland

Træt af planløst byggeri - flere kommuner får stadsarkitekt og arkitekturpolitik

Plus

Byggeentreprenører
Top 10: Jysk styringsentreprenør laver kæmpe væksthop

Dansk Boligbyg har øget omsætningen med 70 pct. på et år og er bedst til vækst blandt de store byggeentreprenører

Plus

Lønstigninger dykker i byggeriet

Nyt om navne

1

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Uanstændigt pres på betalingerne truer mange virksomheder på likviditeten

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Hoffmann forventer nedgang i 2020

Hoffmann ser ikke ud til at nå sine omsætningsmål for næste år

Plus

Nordjysk entreprenør fyrer topchef

Plus

Byggeentreprenører
Opsvinget rammer bredt, men viser tegn på at flade ud

7 ud af de 10 største byggeentreprenører øger omsætningen, fremgår det af ny analyse fra Licitationen - Byggeriets Dagblad

Plus

Fyret direktør beklager kort eventyr

Rådgiver har mangedoblet staben: - Vi har aldrig haft en kassekredit

Teglproducents levende murværk baner vej for kunst i byggeriet

Specialfremstillede, "levende" mursten vækker interesse blandt arkitekter

NCC fremtidssikrer sig - åbner ny grusgrav

11 skal bygge Ølgods nye demenscenter

Plus

Hoffmann tæt på 900 millioner i første halvår

Biblioteksskole bliver til 350 studieboliger

Bygherre bruger en kvart milliard på projekt nummer tre med studieboliger i og omkring København

Plus

Nordjyske entreprenører fusionerer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Komprimering til ethvert formål på vejene

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Opfør højhuse med respekt for byen

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Nyt om navne

Plus

Danske arkitekter ekspanderer i Finland

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Rettidig omhu hos producenter

Plus

3F's byggeformand stopper

1

Rødt glas pillet ned på udskældt Østerport-byggeri

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Mere tålmodighed er der ikke brug for

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kan du montere en kabelbinder på 1 sekund?

Læs Dansk VVS, nr. 7 – 2019

Sangberg byder Cameron Clarke velkommen til(bage)

Nyt samarbejde mellem fynske Cabicon a/s og Intercable Group

Specialtilpasset elevator til hotel restaureringsprojekt

Nye svingkraner på lager hos stålspecialisten

Invitation: Gratis konference om digitalisering i bygge- og anlægsbranchen

Udlejning af doserings-/blandingsmaskiner

Mød vores team i renovering & indeklima

Varme på byggepladsen gøres klar i sommervarmen

Unilite / ABV teknik - din stærke partner i mekanisk brandventilation

VVS-Grossist tilbyder drive-in

Intern auditering af SKS og KLS samt ledelsesevaluering

Håndtering af mangler i byggeriet

Centrum Pæle A/S ansætter ingeniør til salg af energipæle

EN 50110

Færdig beton og dens logistiske udfordringer: at forvente det uventede

Reception

19-årig robot hos Bisca arbejder for en solsikker sommer

Dansk Halbyggeri til 1. spadestik på utraditionel vis

Metsä Wood Kerto® LVL til de præfabrikerede træelementer.

Panelbyg Aps er importør af Vacu Stone Lifte

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Send til en kollega

0.213