23948sdkhjf

Ny rapport: Det koster nedgravning af Bispeengbuen og fritlægning af å

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det kan koste Københavns og Frederiksberg kommuner op mod 1,38 mia. kr. at omdanne Bispeengbuen til en tunnel og frigive Ladegårdsåen, der løber under den udskældte indfaldsvej.

Finansieringen for at rive Bispeengbuen mellem Nørrebro og Frederiksberg ned, lede trafikken ned i en tunnel og frigive Ladegårdsåen som grønt område og skybrudssikring beløber sig til et sted mellem 940 mio. kr. og 1,38 mia. kr. for Københavns og Frederiksberg kommuner. 

Det skriver TV 2 Lorry

Det fremgår af en rapport, der offentliggøres torsdag, og som TV 2 Lorry er kommet i besiddelse af. Rapporten er bestilt af Københavns og Frederiksberg kommuner og analyserer omkostningerne af alternativer til den nuværende Bispeengbuen. 

Da Bispeengbuen er en motortrafikvej, står staten som ejer, men her har transportminister Ole Birk Olesen (LA) længe haft et ønske om at overdrage ejerskabet til København og Frederiksberg. 

I sidste uge kom det frem, at den nuværende regering efter at have fået indblik i rapporten er villig til at finansiere en tredjedel af udgifterne. 

Læs også: Hovedrenovering af udskældt bro udskudt i ti år

- Tallene og perspektiverne i den endnu ikke offentliggjorte rapport, har overbevist os om, at staten bør gå ind og medfinansiere projektet. Hvis regeringen fortsætter efter valget, vil vi betale en tredjedel af det beløb, der mangler for at realisere projektet, skrev finansminister Kristian Jensen (V) i en mail til TV 2 Lorry i sidste uge.

Foruden regeringen har Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti også givet tilsagn om at ville støtte projektet økonomisk. Hos De Radikale vil man dog gå skridtet videre, fortæller folketingskandidaten Ruben Kidde, der gennem flere år har haft jævningen af Bispeengbuen som politisk mærkesag.

Han mener, at de to kommuner i fællesskab sagtens kan finde pengene til projektet, men påpeger at det vil kræve, at regeringen giver kommunerne dispensation fra anlægsloftet. 

- Det er velkendt, at man i så store projekter kan få lov til at dispensere fra anlægsloftet. Det har man tidligere set ved metrobyggeriet, siger Ruben Kidde til TV 2 Lorry

Ser på tre muligheder 
Rapporten opstiller tre mulige scenarier for en omlægning af den udskældte motortrafikvej, der hævet i tredje-fjerde sals højde leder seks vejbaners trafik til og fra Ågade og Borups Allé. 

Fælles for de tre scenariers finansieringsbehov er, at rapporten antager, at staten bidrager med 200 mio. kr. - et bidrag, der er allerede er trukket fra i de priser, rapporten benævner. 

Læs også: En plads til fremtidens vand og byvandring

To scenarier kortlægger omkostningerne ved at lægge trafikken i en tunnel af forskellig længde og omdanne arealet oven over til grønt område og boligudvikling, mens et tredje scenarie beregner prisen for at erstatte Bispeengbuen med en almindelig vej i terrænhøjde. 

Udregningerne viser, at en kort tunnel fra Udregningerne viser, at en kort tunnel fra S-banens overgang over buen, der munder ud hvor Borups Plads møder Ågade vil koste et sted mellem 630 og 740 mio. kr. afhængigt af antallet af vejbaner i tunnelen, mens finansieringen for et samlet projekt med frigivelse af Ladegårdsåen som klimaløsning og grønt område ligger på mellem 940 mio. kr. og 1,05 mia. kr. 

Prisen er dog forudsat, at der sælges byggeretter til en værdi på omkring 420 mio. kr. på det areal, der blotlægges ved at rive Bispeengbuen ned. 

Ønsker kommunerne i stedet at bygge en længere tunnel fra Hillerødgade til Ågade ved Borups Plads, lyder prisen på mellem 1,13 og 1,38 mia. kr. for et samlet projekt med åen frigivet. Her er prisen forudsat salg af byggeretter for 560 mio. kr. 

Det tredje og sidste scenarie, rapporten opstiller, er, at man i stedet for at grave en tunnel og frigive åen river Bispeengbuen ned og anlægger en helt almindelig vej med enten fire eller seks spor. Dette vil koste mellem 130 og 140 mio. kr.

 

Hold dig opdateret med Licitationen

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

Byggerijob

Forsiden lige nu
Plus

Redningsplanen gik i vasken: Stort tømrerfirma er konkurs

Peter Berg Mortensen har satset alt, han ejer på at redde tømrerfirmaet Frede D. Nielsen. Nu er pengene tabt

Festen blev udskudt – men nu er byggeriet i gang

Vinduesdirektør: De store har oversvømmet markedet

Milton Huse sælger 154 rækkehuse til én investor

Det tyske museum gør klar til indvielse

Nyhedsbrev

34.840 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Wicotec Kirkebjerg, eksperter i brand & sikring

Online Avis Arkiv

Hospitalsbyggeri skred fremad under coronakrisen – nu skal regningen gøres op

Inwidos danske koncern slår ny rekord

Plus

Nyt fra bestyrelser og direktionsgange

Fynboer leverer 1.500 lysarmaturer til det nye Riget

Renovering bygger på social indsigt

Milliardaftale om fremtidens hospital beseglet

Historiske universitetsbygninger i København omdannes med Glostrup-entreprenørs hjælp

Plus

Kurator arbejder på flere scenarier for Anker Hansen

Plus

Trepartsaftale spænder sikkerhedsnet under praktikpladser

Plus

Ti spørgsmål til...
Coronakrisen giver anledning til at fokusere på det vigtigste

For Morten Dohrmann Hansen, som er adm. direktør i anlægsgartnervirksomheden Malmos A/S, har corona ført til et skarpere fokus - og så sætter han stor pris på at være off grid

Nye veje går til Femern

MSE på Lolland er i dén grad klar til at udføre opgaver til Femern forbindelsen, og er i gang med forberedende opgaver. Det kræver stort og småt maskineri

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Teknik og miljø får ny forvaltning i Aabenraa

Aarhus-bydel bliver del af stort træprojekt

AE Maskiner flytter ind hos maskinhandel

Motorbør - nu på el

Flere platforme ind i maskinstyringen

Plus

Nyt om navne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Dansk byggeri skal ud i verden

Grenaa sundhedshus ombygges

Plus

Casa: Krav skal forblive frivillige

Plus

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: En hjælpende grøn hånd til byggeriet

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Lønkompensation til 1.039 byggefirmaer

Plus

Installatørernes ordrebøger tynder ud

Nyt børnehavebyggeri i Thisted giver arbejde til lokale firmaer

Ny testhal skal give bedre viden om brandsikring

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

RN Maskinservice

Få et tilbud på en ny ABUS Traverskran! - Fyns Kran Udstyr

Bæredygtig uddannelse som VE-Installatør

Rødalger fjernet hos AURA

Mobil aircondition - Spar 20%

Skal du certificeres af Nohrcon til efteråret?

Ny økonomichef hos DSG Industri

Nye og Brugte kranløsninger sælges af stålspecialisten

Smede og Maskinfabrik med stål og montage

Akustik, lys og luft skal understøtte arkitekturen

Håndspritstander incl håndsprit - Godt pakketilbud

NU - I dag torsdag kl 11.00 - Lær mere om støbegods

Stærkt samarbejde om drikkevandstanke i XL-plastrør

Kradsbørstige rødalger fjernet hos AURA

Forårstilbud - spar 3.000,00 - Nederman støvfri Sandblæser.

Husk at bestille inden sommerferien!

Lad os levere dine næste støttebensplader - Fyns Kran Udstyr

Ny spine release fra Projectspine

Cola udlægger klimavenlig asfalt i Jylland og på Fyn

Södras brandimprægnering C260 Xteriør blåstemplet

Hvorfor skal hospitaler være så kedeligt indrettet?

Undgå fugt og skimmelsvampe

Foretag totaløkonomiske beregninger med LCCbyg

Prysmian Finland skal levere søkabel til Saimaa søen

Mobil aircondition - testet af Teknologisk Institut

Send til en kollega

0.219