23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Gyldne tider i elementbranchen

Betonelementer er atter guld værd - og fremgangen fortsætter også i 2018. Sådan konkluderede Licitationen - Byggeriets Dagblad i sommer på baggrund af en analyse af landets største elementproducenter.

På tærsklen til et nyt år kan vi så konstatere, at forudsigelsen holdt stik: 11 af 12 elementproducenter, som har offentliggjort en årsrapport i løbet af 2018, kan melde om fremgang på bundlinjen.

Undtagelsen er Give Elementfabrik, hvor resultatet før skat faldt fra 41 til 36 mio. kroner, hvilket især skyldes en omstilling af produktionsapparatet til industri fra landbrug, som fortsat hænger i bremsen.

Overskudsgrader helt i top
Det samme kan altså ikke siges om elementbranchens største virksomheder efter et år, hvor Ambercon forvandlede syv år med røde tal på bundlinjen til et rekordoverskud, mens Spæncom leverede virksomhedens største plus i otte år.

Elementproducenterne er da også repræsenteret med hele fire virksomheder på den top 10-liste over byggeriets største overskudsgrader, som Licitationen - Byggeriets Dagblad tidligere på måneden kunne offentliggøre.

Øverst lå Ambercon (15,9 pct.) mens Confac (15,4 pct.), CRH Concrete (14,2 pct.) og A/S Boligbeton (12,4 pct.) indtog de følgende pladser på en liste, som måske burde omfatte flere elementproducenter.

Det er nemlig blot en håndfuld af landets største elementproducenter, der offentliggør de tal for omsætningen, som er nødvendige for at kunne udregne overskudsgraden.

Særlig plads til gode kunder
Og hvad er så forklaringen på elementproducenternes fremgang - og får den aldrig en ende?

Elementproducenterne nyder først og fremmest godt af, at vi lige nu befinder os i et opsving, som i høj grad trækkes af boligbyggeriet med assistance fra det industrielle byggeri. Efterspørgslen har løftet priserne til et niveau, hvor det gav mening for elementproducenterne at udvide produktionsapparatet.

Kapaciteten i markedet matcher derfor efterspørgslen i en grad, så de foregående års klager over lange ventetider på betonelementer er forstummet. Samtidig gør den høje og stabile efterspørgsel, at elementproducenterne har lettere ved at sammensætte et rentabelt mix af opgaver.

For selv om stadig flere elementproducenter bliver bedre til at finde en særlig niche, så fylder forholdet til de faste kunder meget. Det betyder, at elementproducenterne gerne reserverer plads til presserende bestillinger fra gode kunder. Samtidig giver det gode forhold til kunderne mulighed for at praktisere den tidlige involvering, som elementproducenterne har opfordret til i flere år.

Sund skepsis styrer strategien
Men selv betonelementer vokser ikke ind i himlen. Og det er tydeligt, at branchens topchefer er bevidste om, at den nuværende efterspørgsel ikke fortsætter på samme høje niveau i mange år fremover; tonen er måske ikke ligefrem pessimistisk, men der ligger heller ikke jubeloptimisme bag direktørernes prognoser.

Foruden det førnævnte fokus på gode kunderelationer arbejder de fleste elementproducenter derfor løbende på at effektivisere driften, så omkostningerne hele tiden holdes så lave som muligt.

Samtidig er det en gennemgående tendens, at de nuværende overskud holdes i virksomhederne som egenkapital, så der findes noget at stå imod med til dårligere tider.

De dystre forudsigelser baserer sig dog mere på almindelig sund fornuft end håndgribelige eksempler på, at markedet skulle stå foran en nedgang. Og de fleste betonbosser melder da også om gods i de ordrebøger, som rækker meget længere frem end de 3-4 måneder, som var sædvane for branchen for blot en håndfuld år siden.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125