23948sdkhjf

Spændende ny hjulgraver fra JCB

Helt nye koncepter ligger bag udviklingen af en ny type hjulgravemaskine, som i virkeligheden også er en redskabsbærer
Det var stolte og spændte JCB-folk, der tog imod fagpressen fra store dele af Europa på hovedkvarteret i Midtengland lige før påske. Det var endelig blevet tid til at løfte sløret for ”Hydradig”, en helt ny udvikling det har taget virksomheden tre år at få frem. Afsløringen var så hemmelig, at man havde sløret programmet for arrangementet, så ingen fik nys om nyheden før tid.

Det er faktisk en gravemaskine på gummihjul, men en gravemaskine der kan så meget andet end at grave. Og så har den ikke de ulemper, som en gummihjulsgravemaskine normalt har. JCB har med bestyrelsesformanden, Lord Bamford, for bordenden, sat sig for at udvikle en ny maskintype, og den vil givetvis blive en del af gadebilledet mange steder.

Maskinen et helt nytænkt. Hvor motor, tanke med videre før var placeret i overdelen, så er det hele nu rykket ned mellem hjulene. Det har flere fordele. Blandt andet er maskinen meget mere stabil, fordi tyngdepunktet er rykket væsentligt ned. Samtidig er det lykkedes at organisere den øvrige teknik, der skal være over krøjekransen, sådan, at man har kunnet lave kabinen med et 360 graders udsyn. Ikke blot kan føreren se hele vejen rundt, men overdelens flader skråner så meget, at føreren til enhver tid kan se alle hjul, og dermed helt ud til hjørnerne af maskinen.

Maskinen kan styre på tre måder, tohjuls styring, firehjuls styring og endelig krabbestyring. Det giver en hidtil uset agilitet, når man skal rundt på snævre arealer.

Og netop de snævre arealer er præcis hvad maskinen er konstrueret til.

Efter den officielle præsentation af maskinen lykkedes det at få Sir Anthony Bamford på tomandshånd i et par minutter, og han forklarede:

”Jeg har fået sat mit eget fingeraftryk på maskinen her. Det er supervigtigt, at vi fortsætter den ånd, som rendegraveren er født i, nemlig at være en fleksibel maskine, der kan komme rundt og løse mange forskelligartede opgaver. Her har vi en maskine, som kan hjælpe til i byerne, som på grund af urbaniseringen – der jo finder sted de fleste steder – har en heftig byggeaktivitet. Men på grund af snæver plads skulle vi udvikle en maskine, der virkelig kan komme rundt og samtidig være sikker, stærk og meget fleksibel”, sagde han til Licitationen - Byggeriets Dagblad. På spørgsmålet om, hvad sådan en udviklingsproces koster er svaret ganske kort:

”Millioner af pund”

Lord Bamford forklarede også, at hele udviklingen er baseret på analyser af kundebehov. Ud fra det sammensatte man så et hold af de bedste folk fra hele organisationen, som gennem tre år har arbejdet med maskinen.

Maskinen fås med to bomtyper, en todelt og en tredelt. Maskinen kan udstyres med alle gængse typer redskaber som skovle, hydraulikhammer, bor og andet, der kan tilkobles med et hurtigskifte. Den nyudviklede model er en medium størrelse, men flere vil følge, så der vil opstå en hel modelrække.

At motoren ligger i bunden mellem hjulene er ikke gået ud over frihøjden. Det betyder let adgang til al service, der foregår via luger i siderne. Det gælder både motorservice og filtre, der er samlet og lette at komme til Det lavere tyngdepunkt betyder desuden, at maskinen ikke har den nikkende tendens, en hjulgaver normalt har. Den kører stabilt som ethvert andet firehjulet køretøj og kan dermed udnytte at kunne flytte sig hurtigt fra en byggeplads til en anden med de maksimalt tillade 40 km i timen.

Ifølge den danske importør, Nicolaisen & Larsen A/S, går der dog lidt, inden maskinen vil kunne fås i Danmark.

”JCB har oplyst at den formentligt vil være på markedet fra omkring september, men det er lidt usikkert, fordi produktionen først nu for alvor skal køres op”, fortæller Peder Nicolaisen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097