23948sdkhjf

JCB opgraderer modeller med nye motorer

Fremover er det hollandske Royal Reezink, der repræsenterer JCB i Danmark, efter at man har købt Nicolaisen & Larsen af stifterne, Susanne og & Peder Nicolaisen. Royal Reezink er allerede store i andre dele af Europa med JCB på hylderne, så det er rutinerede folk, der nu tager over.

Og i England, der har været hårdt ramt af Corona, er man igen ved at have overblikket, og hos JCB er man nu ude med diverse opgraderinger og nyheder, som også rammer inden for skiven af, hvad den danske bygge- og anlægssektor er interesserede i.

For bygge og anlæg med nicherne udlejning, entreprenør og industri, er netop de områder, hvor Nicolaisen & Larsen, som importfirmaet fortsat hedder, satser 100 procent nu, idet landbrugsdelen er overgået til anden importør.

Ny lille gravemaskine

Og her er der nyt. JCB introducerer flere opgraderinger inden for de små gravemaskiner i størrelsen, 3,5 tons til seks tons.

Blandt de små gravemaskiner, er der faktisk en helt ny 3,5 tons maskine. Den kommer i en zero-tail udgave på 3,5 ton og en konventionel maskine på 3,6 ton. De er udstyret med en Stage V/Tier IV Final 3-cylindret motor fra Perkins, der ikke har behov for partikelfilter.

Maskinerne har fået større kabine, og lettere adgang til servicefunktionerne, herunder filtre mv. Hydraulikken er stærk og præcis med de seneste udviklinger fra Bosch-Rexroth, der blandt andet hindrer, at motoren kan stalle. En programmerbar tomgangsfunktion sørger for, at maskinen går ned i omdrejninger, så snart den ikke er i funktion.

- Jeg venter mig meget af de nye modeller og de opgraderede minigravere, og Brexit er ved at falde til ro, så bortset fra lidt mere papirarbejde, så kører det igen, siger produktchef i Nicolaisen & Larsen, Thomas Frederiksen, til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Ny kabine

Kabinen er indrettet med en let adgang gennem en større dør, vinduet er 70/30 fordeling med smalle stopler, så der er frit udsyn til alle sider. Glasset er fladt, og dermed billigere at udskifte, hvis noget skulle gå galt. Kabinen har to stk. USB-stik og 12 V. stik. De to modeller hedder hhv. 35Z-1 zero tailswing og 36C-1.

For de lidt større 4-6 tons gravemaskiner gælder det samme, nemlig at de har fået en Stage V/Tier IV Final Perkins motor. De behøver ikke adblue. De har desuden fået en ny og større kabine, med mere plads til føreren og bedre udsyn.

JCB’s eget telematiksystem, LiveLink er standard på disse maskiner.

Den klassiske rendegraver, CX3 Pro, CX4 Pro, og 5CX Pro har fået en tur i opgraderingsafdelingen.

Hele rendegraverområdet som maskintype, er dog et noget reduceret marked i Danmark, fordi forskellige andre typer af maskiner har taget over, herunder især teleskoplæsseren og den nyere Hydradig hjulgraver, der har et meget lavt tyngdepunkt, og andre fordele, der gør den særdeles anvendelig på byggepladser i byerne, hvor der ikke er meget plads.

Ifølge Thomas Frederiksen, er der dog fortsat et marked for rendegravere i Danmark.

Motor fra egen hylde

Alle tre rendegravermodeller er nu udstyret med JCB’s egen Stage V/Tier IV Final motorer, CX3 Pro er styret på forhjulene, mens 4CX Pro er firehjulsstyret, og den store 5CX Pro er kraftigere bygget, og beregnet til tungere gravemaskineopgaver.

Fælles for dem er også en revideret kabine og en ny sekstrins geartransmission, der er tilpasset tidens miljøkrav.

De er således sammen med de små maskiner kommet med på beatet med opdaterede motorer, nemlig Stage V/Tier IV Final. Dermed lever maskinerne op til de normer, der er og kommer for arbejdsmaskiner i en vis størrelse.

Det samme gælder de større gravemaskiner på 14, 15 og 22 tons fra JCB. Alle har fået nye JCB Dieselmax motorer, der lever op til de seneste miljøkrav.

Og JCB’s teleskoplæssere har fået samme tur i maskinrummet. Her er modellerne nu også udrustet med Stage V/Tier IV Final maskiner fra JCB’s egen motorfabrik.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.345