23948sdkhjf

Danmark er bagud på brintteknologi

Brintteknologi er på vej - også til entreprenørmaskiner, og derfor haster det med at få udbygget et netværk af steder, hvor man kan tanke brint. Britiske JCB har eksempelvis meddelt, at man fra udgangen af 2022 vil kunne sælge maskiner med brint som drivmiddel. Det sker med en milliardinvestering i ny motorteknologi.

JCB vil vise deres løsninger frem under COP26 i Glasgow, og har et team på 100 ingeniører og med ansættelse af yderligere 50 medarbejdere på området, er det et fokusområde for JCB. Koncernen har siden 2004 haft egen motorfabrik, hvor det udelukkende er dieselmotorer, der er blevet produceret og løbende optimeret. I de senere år er også eldrevne maskiner kommet til.

Selskabet erkender, at eldrift kun er for de mindre maskiner, og derfor skal der findes et alternativ til diesel.

Har forsvaret diesel

Lord Bamford, øverste chef for den familieejede verdensomspændende virksomhed, har i flere år hårdnakket forsvaret diesel, fordi man har kunnet udvikle motorer, der ikke udleder nær så meget som tidligere. Men presset på klimaet og ikke mindst presset fra de internationale klimaaftaler har nu fået koncernen til at udvikle brintteknologien til selskabets egne motorer.

Problemet er blot, at derhjemme er udbredelsen af brint som drivmiddel i sin absolutte vorden. Der er dog udviklinger undervejs, idet virksomheder som Siemens Gamesa og Stiesdal arbejder med teknologien. Det er Power to X konceptet, hvor man omdanner strøm fra vindmøller til andre energiformer, herunder brint.

Brint er et effektivt drivmiddel, da et kilo brint giver ca. 100 kilometer i kørsel på en personbil. Brinten skal dog opbevares i en tank under meget højt tryk, så derfor er sikre løsninger nødvendige.

Så udbredelsen af entreprenørmaskiner med brintteknologi er afhængig af, at man kan tanke brint. Det er der kun for øjeblikket fem steder i Danmark, man kan.

Flere på vej

Energiselskabet Everfuel har dog meddelt, at man vil investere i etableringen af 19 brinttankstationer fordel i hele landet, og det vil naturligvis hjælpe på kapaciteten.

Mens eldrift bliver lovprist både fra politisk hold, men også blandt mange i entreprenørbranchen, så er der også en erkendelse af, at de større maskiner ikke driftsøkonomisk forsvarligt kan køre på el. Det er også teknisk svært at lave en stor gravemaskine, der har tilstrækkeligt batterikapacitet til at kunne køre bare en enkelt arbejdsdag. Desuagtet, at der er udviklet løbende på dieselmotorer, som med additiver og forbedret forbrændingsteknologi udleder langt mindre CO2 end tidligere, så er der nogle må for udledning, der skal nås, og her kommer brinten ind i billedet. For hvis man kan omdanne grøn strøm til brint på en effektiv måde, og tilmed udvikle motorteknologi, der kan præstere både kraftmæssigt, holdbarhedsmæssigt og driftsøkonomisk, så er der tale om en meget energieffektiv løsning.

Læs mere om: JCB
Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.141