Næste generation høvler videre i Mammen
Der bruges også Mammen-høvle når der bygges motorveje
”Vi har naturligvis vendt muligheden. Lagermæssigt vil det jo absolut være overkommeligt. Men vi begynder nu ikke at lave ostehøvle”, fastslår manden bag vejhøvlene fra landsbyen Mammen få kilometer nordvest for Bjerringbro.
Han hedder Martin Holm og er sammen med kæresten Mette Bejder anden generation i virksomheden på Himmestrupvej. Nok mest kendt som Mammen-høvlen. Firmaets officielle navn er nu Jens Holm Eftf. ApS Smede- og Maskinværksted.
Det unge par tog over, efter at Martins far og firmaets grundlægger, Jens Holm, døde for to år siden. Ikke nogen nem opgave med et uforberedt generationsskifte. Men Martin Holm høvler i bogstavelig forstand videre med solid støtte fra kæresten Mette og et trekløver af trofaste medarbejdere. Og det er for småt med ostehøvle.
Høvl til motorvej
”Jo større høvle, jo sjovere. Vi har et bredt standardprogram af høvle til alle behov og formål. Vi har små vejhøvle, som kan spændes efter en havetraktor. Og vi har store vejhøvle til afretning af veje i grusgrave. På det seneste har vi også lavet høvle, der skal rette veje af til dumpere, som skal flytte jord ved anlæg af nye motorveje. Så selv om vi ikke høvler motorveje, så er vi lidt med alligevel”, forklarer Martin Holm.
En stor Mammen-standardhøvl er seks meter lang og høvler i en bredde på 2,5 meter. Så er det ok at køre med høvlen også på offentlig vej. Når travbaner og speedwaybaner sender bud til Mammen, holder de sig ikke nødvendigvis til standardløsninger.
Langt imellem stille perioder
”Vi har lavet en tre meter bred høvl til Bornholms Trav. Den blev tillige udstyret med specielle skær, fordi travbanen bruger knust granit i belægningen”, siger Martin Holm.
”Rammer til standardhøvle står stablet klar til montering. Vi kan montere en ny høvl på et par dage. I stille perioder samler vi nogle stykker, som så er helt klar til levering. Men det er nu et stykke tid siden, det har været en stille tid”.
”Vi er skrappe til at opfylde kundernes specielle ønsker. Bare kunden véd, hvad han vil have. Der er meget forskel på, hvad der køres i. Dumperveje er jo bare et spor hen over en mark, og det er noget ganske anderledes end grus. Vi laver selv skær til alle standardhøvlene, og det ville jo være rart at få solgt så mange høvle, at vi bare kan leve af at lave skær”, erklærer Martin Holm med et smil.
Ret af på de rigtige dage
Der findes ekstra kraftige materialer frem i Mammen, når der specialbygges høvle til at bane vej for, at store dumpere kan flytte jord ved motorvejsbyggeri. For ikke at komme i vejen for dumperne og dermed forsinke byggeriet, skal vejhøvlene kunne køre med høj fart. Det kræver ekstra solidt gods.
”Mange tror, at en god vejhøvl bare skal være tung, så den virkelig tager fat. Vægten betyder i virkeligheden ikke så meget. Det er vigtigere at køre på de rigtige dage. Veje rettes bedst af, når der er fugt i dem. Så efterlades der ikke så meget løst materiale oven på vejen”, forklarer Martin Holm.
Det er ikke alle kunder, der kommer til Mammen for at få høvl. Nogle kommer efter en sneplov, som virksomheden begyndte at producere et program af for fire år siden. Andre skal bruge en god brugt traktor, håndværktøj, arbejdshandsker eller en havetraktor. Firmaet for enden af den 300 meter velfriserede grusvej byder nemlig også på maskinforretning med mindre maskiner og masser af tilbehør. Men altså ikke høvle til 45 procents mellemlagret fra Mammen Mejeri.
Fra staldinventar til høvle
Jens Holm startede sit smede- og maskinværksted i Mammen i 1973 og satsede fra begyndelsen på staldinventar. Fra 1980 til 2004 var han tillige autoriseret John Deere-forhandler.
Vanskelige tider for landbruget blev baggrunden for de første Mammen-høvle i år 2000. Siden har virksomheden produceret tæt på 1000 høvle.
”I starten gik det stærkt med standard-høvle. Vi sælger fortsat høvle for samme beløb som tidligere, men i dag er der tale om færre, men større høvle samt specialhøvle”, fortæller fabrikant Martin Holm, som overtog firmaet efter Jens Holms død for små to år siden. Martin Holm satser nu på at gøre mere ved eksport af høvle til især Sverige og Norge. Foruden vejhøvle, producerer virksomheden også sneplove, og maskinforretningen er med i Komplet-kæden med have-park udstyr.
Jens Holm startede sit smede- og maskinværksted i Mammen i 1973 og satsede fra begyndelsen på staldinventar. Fra 1980 til 2004 var han tillige autoriseret John Deere-forhandler.
Vanskelige tider for landbruget blev baggrunden for de første Mammen-høvle i år 2000. Siden har virksomheden produceret tæt på 1000 høvle.
”I starten gik det stærkt med standard-høvle. Vi sælger fortsat høvle for samme beløb som tidligere, men i dag er der tale om færre, men større høvle samt specialhøvle”, fortæller fabrikant Martin Holm, som overtog firmaet efter Jens Holms død for små to år siden. Martin Holm satser nu på at gøre mere ved eksport af høvle til især Sverige og Norge. Foruden vejhøvle, producerer virksomheden også sneplove, og maskinforretningen er med i Komplet-kæden med have-park udstyr.