Vil bruge milliardbeløb på Danmarks længste cykelbro

En cykelbro fra Langelinie til Refshaleøen i København der med 460 meter kan blive Danmarks længste, og som kan åbnes for store skibe.
Det er første konkrete udmøntning af en aftale, som Københavns Kommune og staten i marts indgik om byudvikling og infrastruktur, oplyser Københavns Kommune i en pressemeddelelse.
Broen forventes at koste 660 mio. kr. i anlæg plus 430 mio. kr. i drift over 100 år til vedligehold og mandskab.
I alt fem forskellige bromodeller er blevet undersøgt.
Tidligst klar i 2033
Et 60 meter bredt åbningsfag i lavbroen skal give passage til både krydstogtskibe og militærfartøjer. Samtidig vurderes det, at mindre både uden mast kan passere under broen, som har en frihøjde på 6,63 meter.
Politikerne på Københavns Rådhus skal i juni behandle broplanen og lægge sig fast på hvilken broforbindelse, man vil arbejde videre med frem mod budgetforhandlingerne 2026.
Den nye bro vil tidligst være klar til brug i 2033.
Cykelbroen skal være med til at sikre god cykelinfrastruktur til Østhavnen i København, hvor op mod 80.000 københavnere skal bo og 45.000 skal arbejde, når den nye bydel med Lynetteholm står færdig en gang efter 2070.