23948sdkhjf

DANPRO Steel Construction - Danmarks top stålbroentreprenør, fuldfører endnu en banebro.

Ny perronbro til station på Lolland ved Femern Bælt-forbindelsen

Til danmarkshistoriens største anlægsbyggeri, Femern-forbindelsen, har DANPRO Steel Construction A/S som fagentreprenør stået for projektstyring, fremstilling, levering og montering af en ny perronbro med to trapper og to elevatortårne til den nye station på Lolland mellem Holeby og Rødby.

  • Bro, trapper og elevatortårn er fremstillet i stål og efterfølgende overfladebehandlet.
    Broen og trapperne er belagt med kunststofbelægning.
  • Broen spænder over 4 spor og er 34 meter lang, 4,1 meter bred og 2,7 meter høj. Samlet vægt er 56 tons.
  • Trapperne består af hver cirka 50 trin og 3 hvilereposer. Højden på trapperne er ca. 8
    meter. Gangbredden på trappen er 2,1 meter, det samme som på broen. Trapperne
    vejer ca. 16 tons pr. stk.
  • Elevatortårnet er ca. 12 meter højt og har et grundmål på 2,7 x 3,2 meter. Vægt 16 tons
    pr. stk.
  • Broen står på 2 hovedsøjler. Trapperne står på hver 4 søjler, og hviler af på konsoller, der er svejst på broen. Søjlerne er fastgjort til betonfundamenter med ankerbolte.
  • Broen blev leveret til byggepladsen i to sektioner. Blev samlet og svejst sammen med
    dertil efterfølgende overfladebehandling, inden den blev monteret.
  • Stålkonstruktionerne blev monteret ved hjælp af en stor 450 tons mobilkran. 

Stålbroer og CO-2
Mange er i dag fokuseret på udledning af CO-2. Man er i dag kommet frem til at stålet udleder næsten 3 gange så meget i forhold til beton. I den samlede udregning skal man huske, at en stålbro vejer meget mindre end en betonbro. Man skal også
huske på at transporttiden, hvor man kører/holder i kø under bromontagen er meget længere ved en betonbro end ved en stålbro.
Der bruges altså mere transporttid og mere energi og derved meget mere CO-2.

Stor vækst i stålbroer.
Siden DANPRO Steel Construction A/S startede med at udføre broentrepriser i 2010, så har
virksomheden indgået aftaler på 70 stålbroer, og er ved at indgå aftale på en mere. Den sidste kontrakt blev indgået i september 2023.
“DANPRO Steel Construction A/S startede stille og roligt op i 2010 med at udføre de første
broentrepriser. Det var en naturlig del af firmaets strategi, da virksomhedens medarbejdere har mange års kompetence i projekthåndtering og udførelse af denne type entrepriser, “ fortæller direktør Karsten Rasmussen fra DANPRO Steel Construction A/S.
I dag er brosegmentet i firmaet vokset til en større andel af firmaets forretningsgrundlag. Væksten er stigende, og de sidste 5 år er der blevet indgået aftaler på 49 stålbroer, hvoraf de 42 er udført og de sidste 7 skal være færdige senest i 2. kvartal 2024.
DANPRO Steel Construction A/S udfører typisk entrepriserne i fag- hoved- og totalentreprise, hvor stålet indgår som den væsentligste del. Kunderne er typisk anlægsentreprenører og kommuner.

DANPRO Steel Construction A/S

DANPRO Steel Construction A/S blev etableret i januar 2008 af Persolit Holding A/S og en
række erfarne medarbejdere inden for stålkonstruktioner og
entreprisestyring, hvoraf flere har 35 års erfaring i dag.

DANPRO Steel Construction A/S
gennemfører entrepriser, hvor komponenterne er komplekse stålkonstruktioner inden for sektorerne, energi, industri, bygninger og broer

Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096