23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tidsplanen for Femern er presset: ‘Tunnelportaler’ volder problemer

Design af tunnelramper og tyske særkrav bremser i øjeblikket Femern-projektet

Siden Danmarkshistoriens største anlægsprojekt officielt blev skudt i gang den 1. januar 2021, har det generelt kørt snorlige.

Men nu er anlægget af Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland for første gang stødt på problemer, der kan true tidsplanen med åbning i 2029, fremgår det af en ny statusrapport ifølge Ingeniøren.

"Samlet set er det selskabets aktuelle vurdering, at det fortsat vil være muligt at åbne tunnelen i 2029, men tidsplanen er udfordret," skriver Femern A/S i rapporten Status for anlægs- og byggeprojekter 2. halvår 2023, der netop er sendt til Folketinget.

Det er især tunnelportalerne og betingelser i byggetilladelsen på tysk side, der volder problemer og får Femern A/S til at komme med det første aber dabei i forhold til tidsplanen.

"Arbejdet med anlæg af tunnelportalerne er aktuelt udfordret blandt andet som følge af entreprenørens efterslæb i leverancer af design til Femern A/S," skriver selskabet i rapporten.

Pressechef i Femern A/S, Jens Villemoes, skriver til Licitationen, at man stadig er i en tidlig fase af anlægsarbejdet. 

- Vi har fået en mindre god mellemtid på en del af arbejderne. Vi er i løbende dialog med entreprenørerne om at optimere den samlede tidsplan, og vores mål er uændret en åbning i 2029.

Der er to forhold, der aktuelt udfordrer tidsplanen. De restriktive krav fra de tyske myndigheder mindsker entreprenørernes fleksibilitet i forhold til nogle marine aktiviteter. 

- Vi er i dialog med både de tyske myndigheder og entreprenørerne i forhold til at finde de mest effektive metoder til at realisere projektet inden for rammerne af den tyske myndighedsgodkendelse, lyder det fra pressechefen:

- Derudover har tekniske afklaringer med at udarbejde det detaljerede design for tunnelportalen nødvendiggjort en forskydning på de første støbearbejder på portalen.

Han har ikke yderligere kommentarer. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125