23948sdkhjf

MT Højgaard vinder ringvejsbro til 110 millioner

Den nuværende ringvejsbro over Gudenåen ved Silkeborg skal skiftes ud med en helt ny bro, og det bliver MT Højgaard Danmark, som skal udføre opgaven, oplyser entreprenørselskabet i en pressemeddelelse om den vundne opgave. 

Projektet, der opføres i totalentreprise med Rambøll som rådgiver, har en anlægssum på cirka 110 mio. kr. 

Den nye bro bliver hævet op i niveau med den eksisterende motorvejsbro og bliver med sine 420 meter cirka 360 meter længere end den gamle ringvejsbro. 

– Ringvejsbroen er næsten en tro kopi af de to motorvejsbroer, som MT Højgaard Danmark har bygget i 2011-14 lige ved siden af. Så vi kender området, og vi ved, hvad der skal laves, siger afdelingsdirektør Henrik Olesen fra MT Højgaard. 

Udover selve broen omfatter projektet også omlægning af cirka 260 meter af Østre Ringvej på den sydlige side af broen og cirka 100 m. på den nordlige side af broen. Desuden skal MT Højgaard Danmark stå for nedrivning af den gamle bro og omlægning af stiforbindelser til de bløde trafikanter – både midlertidig under projektarbejdet og de permanente løsninger, når den nye ringvejsbro tages i brug.

Længere bro giver bedre plads til dyre- og planteliv

Den nye ringvejsbro er finansieret af en statslig bevilling fra Vejdirektoratet. Silkeborg Kommune har fået bevilliget penge til at bygge den nye ringvejsbro, fordi den nuværende bro udgør en barriere for planter og dyr, som lever i området. Den væsentlig længere nye bro giver plads til et nyt bredområde under broen med bedre plads til plante- og dyreliv langs Gudenåen.

Bæredygtighed - både i designet og i byggeprocessen - bliver også tillagt stor vægt i projektet og var et vigtigt kriterie i tildelingen. 

– Vi går langt for at beskytte og tage hensyn til det omgivende miljø i byggeprocessen, blandt andet arbejder vi med at bevare træer i området. Broen er også designet, så vi ikke bruger flere ressourcer end nødvendigt for eksempel har vi optimeret mængden af stål, som skal bruges i konstruktionen for at mindske projektets miljømæssige aftryk, fortæller Henrik Olesen.

Selve anlægsarbejdet går i gang i starten af august i år, og efter planen står den nye ringvejsbro færdig i efteråret 2023.

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156