23948sdkhjf

Nye CAT’te til de danske grusgrave

Den danske importør af Caterpillar, Zeppelin, håber snart at kunne præsentere CAT’s nyeste tungere gummihjulslæssere i grusgravssegmentet, modellerne 980 og 982

Caterpillar har været i gang med at opgradere i den lidt tungere del af gummihjulslæsser-programmet. Det er den del af segmentet, der typisk leder tankerne hen mod grusgravene, altså steder, hvor der skal flyttes rå mængder materiale. De to modeller 980 og 982 kommer i i alt fire versioner, idet der kommer en *XE-version af de to modeller.

- Vi opgraderer maskinerne til det, som CAT kalder Next Generation, og her rummer maskinerne de seneste teknologier, hvor der især er fokus på brændstofforbruget og på komforten, siger produktchef hos Zeppelin CAT, Jakob Kristensen til Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Byggematerialer i høj kurs

Der er rigtig god gang i byggeriet og anlægssektoren i disse tider, og derfor skal der også noget godt grej til at læsse bilerne med grus og sand fra grusgravene. Og her kommer de to - eller rettere fire nye modeller til sin ret.

- Hvis vi taler om kræfter, så er de nogenlunde de samme i de nye modeller i forhold til de tidligere udgaver, men til gengæld er der virkelig sket noget på forbruget af brændstof. Især de nye XE modeller har en stærkt forbedret brændstoføkonomi. Det sker ved at den trinløse transmission arbejder således at den hele tiden prøver at køre ved så lave omdrejninger som muligt. Det vil sige at den ikke bruger flere kræfter end nødvendigt. Derved kommer besparelsen på brændstoffet ind, fortæller han til Licitationen.

Sparer op til 35 procent

Faktisk oplyser CAT, at der er op til 35 procent at spare på brændstoffet, idet de nye motorer, transmission og hydraulik samarbejder på en helt unik måde, der gør, at der skal færre omdrejninger til for at yde det samme.

360 graders kameraer

De nye XE-modeller har også 360 graders kameraer, nye skærme ved førerpladsen, og bedre benplads i kabinen.

- Når man skal sidde i en læssemaskine en hel dag, så skal komforten være i orden. Specielt for langbenede maskinførere kan det være en udfordring, men her er der plads og et meget komfortabelt sæde, der gør, at man kan sidde der længe. Det er der arbejdet rigtigt meget med, og det er blevet til en række forbedringer, blandt andet mere benplads til føreren, siger Jakob Kristensen.

De nye modeller ligger i henholdsvis 30-32 tons klassen og 35-37 tons klassen.

Zeppelins plan er at få en af de nye XE-modeller hjem i tide til E&H-messen i Herning efter ferien.

- Vi planlægger at have en af de nye modeller med på messen i sensommeren, siger Jakob Kristensen til Licitationen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.172