23948sdkhjf

Dansk leverandør af tunnelforskalling vinder stor ordre

Peri Danmark er blevet valgt til at levere forskallingssystemer til støbningen af betonelementerne til Femern Bælt-tunnelen. Det fortæller firmaet i en pressemeddelelse.

Kontrakten lyder på specialfremstillet materiel og er den største enkeltstående ordre i Peri’s 50-årige historie.

Tunnelen, der skal forbinde Danmark og Tyskland via Femern Bælt, er det største infrastrukturprojekt i Danmark nogensinde og det mest omfattende i Europa lige nu. Med sine 18 kilometer bliver det verdens længste sænketunnel for tog og biler. Femern Link Contractors (FLC), der står for at bygge portaler og ramper på både den danske og tyske side samt for produktionen og installationen af elementerne til den 18 kilometer lange sænketunnel, har valgt Peri som leverandør af forskallingssystemerne, der skal bruges til at støbe betonelementerne til tunnelen.

- Vi er utroligt glade for at være blandt de udvalgte leverandører til Danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Det har været en lang proces, hvor vores tekniske team har arbejdet benhårdt på at komme op med det bedste og mest effektive design, og nu glæder vi os rigtig meget til at komme i gang, udtaler Henrik Søgård Olsen, adm. direktør Peri Danmark.

Vigtig erfaring fra Øresund

Selve tunnelen bliver bygget op af 79 individuelle betonelementer, der hver især er 217 meter lange og vejer hele 73.000 tons. Derudover skal der laves yderligere 10 specialelementer.

Peri er blevet udvalgt til at levere formene, der skal bruges til at støbe de 79 tunnelelementer. I alt skal virksomheden levere hele 8.700 tons stålmateriel til de fem produktionslinjer, og det er således den største enkeltstående ordre i Peri’s historie. Formene vil blive produceret i Polen og Italien og leveret fra Peri Danmark i Greve.

Og mere kan være på vej. Der er nemlig flere støbeopgaver i udbud. Det gælder specialelementer, portaler og ramper, som der regnes på i øjeblikket. Af samme årsag kan man heller ikke oplyse beløbsrammen på den vundne leverance.

Hvert tunnelelement bygges op af ni segmenter bestående af ca. 3.200 m3 beton. Den ønskede cyklustid for forskalling og afforskalling opnås udelukkende fordi hele PERIs forskallingssystem er hydraulisk styret. Det sikrer nemlig, at hele bundformen, sideforme og indvendige forme kan positioneres automatisk og simultant med et minimum af manuelt arbejde.

Har prøvet det før

Afgørende for valget af Peri som leverandør til Femern-projektet var blandt andet virksomhedens tidligere erfaring med lignende projekter, i særdeleshed fra byggeriet af Øresundstunnelen imellem Sverige og Danmark i slutningen af 1990’erne.

- Dette projekt minder på mange måder om byggeriet af Øresundstunnelen. Dog er der to væsentlige forskelle; omfanget af dette projekt er cirka tre gange så stort, og pga. løbende tekniske optimeringer i de sidste år har vi formået at optimere forskallingstiderne, siger Morten Sterregaard, teknisk chef hos Peri Danmark.

- Når projektet engang er tilendebragt, så skal det hele jo pilles ned igen. Hydrauliksystemerne kan måske genbruges andre steder. Stålkonstruktionen eller dele af den kan måske genbruges, og det der ikke kan genbruges, kan smeltes om og genanvendes, mens det der betegnes som standardmateriel, vil kunne genbruges, fortæller Morten Sterregaard til Licitationen Byggeriets Dagblad.

Han tilføjer at designfasen nu er i gang, og man regner med at følge tidsplanen således at der vil være prøveopstillinger og mockups i slutningen af året.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.125