23948sdkhjf

Stor milepæl: De første elementer er ved at blive støbt

Støbningen af de første elementer til Femern Bælt-tunnelen er i gang, og dermed er den hidtil største milepæl for projektet nået

Der er netop sat gang i støbningen af de første elementer til Femern-tunnelen. 

Det betyder, at de første 24 meter af den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Danmark og Tyskland nu er støbt.

Det oplyser Sund & Bælt i en pressemeddelelse. 

Dermed har projektet, ifølge bygherren Femern A/S, ramt en vigtig milepæl. 

- Det er et meget afgørende tidspunkt og en stor milepæl i Femern Bælt-projektet. Byggeriet af fabrikken, arbejdshavnen og tunnelportalen har fyldt rigtigt meget, men nu kan vi rent faktisk konstatere, at støbningen af elementerne til Femern Bælt-tunnelen er i gang. Det er der god grund til at glæde sig over, udtaler Jens Ole Kaslund, teknisk direktør i Femern A/S, i pressemeddelelsen.

Det er cirka to og et halvt år siden, det første spadestik til betonelementfabrikken ved Rødbyhavn blev taget. De seneste år har handlet om at få opbygget fabrikken som, ifølge Femern A/S, er verdens største af sin slags, til nu at påbegynde støbningen af tunnelelementerne.

Har forberedt sig grundigt

Det er hovedentreprenøren Femern Link Contractors, FLC, der har opført tunnelelementfabrikken og nu er i gang med selve produktionen af elementerne.

- Vi har forberedt os meget grundigt på støbningen af det første segment. Det har været meget vigtigt for os, at medarbejderne og processerne under støbningen har været maksimalt forberedte for at sikre at støbeprocessen forløb, som den skulle, udtaler Sebastién Bliaut, adm. direktør i FLC i pressemeddelelsen.

Til Femern Bælt-forbindelsen skal der støbes 89 tunnelelementer. 

De 79 bliver standardtunnelelementer på hver 217 meter længden, 42 meter i bredden og 9 meter i højden. Et standardtunnelelement bliver lavet i 9 støbninger – også kaldet segmenter – på hver cirka 24 meter i længden. Det er altså det allerførste segment af i alt 711 segmenter, der nu er blevet støbt.

Det første tunnelelement forventes at blive nedsænket i Femern Bælt i 2024 i den særlige tunnelrende, som i øjeblikket er under udgravning. Her er mere end 90 procent af renden i øjeblikket færdiggjort.

Produktionen af tunnelelementerne vil fortsætte til 2027, hvor det forventes, at det sidste tunnelelement til Femern Bælt-forbindelsen er færdigproduceret. Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029.

I denne artikel kan du komme med på en flyvetur med en drone og se elementfabrikken.

Artiklen er en del af temaet Femern.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.829