Op mod hundrede fagligt aktive fra 3F, Dansk El-Forbund og andre byggeforbund i BAT-kartellet fandt onsdag de røde faner frem ved en demonstration på Rødbyhavn mod entreprenøren Fehmarn Belt Contractors (FBC), som efter deres opfattelse er løbet fra en overenskomst på det statslige Femern-byggeri.
FBC står for gravearbejderne til søs og opførelsen af landområderne ved tunnelbyggeriet mellem Danmark og Tyskland. Og ifølge byggeforbundene lader FBC de ansatte på projektet arbejde op mod 12 timer om dagen i 28 dage i træk uden fridage.
Arbejdsbetingelserne gælder angiveligt omkring 30-35 udenlandske maskinførere og bygningsarbejdere, der lige nu er i gang med anlægsarbejdet på danmarkshistoriens største og dyreste byggeprojekt til op mod 53 mia. kr.
- Fordi Femern Belt Contractors nægter deres ansatte en overenskomst, har vi efter seks måneders forhandlinger iværksat en faglig konflikt. Det er beskæmmende, at der ikke indgås overenskomst på landets største statsejede anlægsprojekt, hedder det i et tweet fra BAT-kartellet.
En tilsvarende melding lyder fra Claus von Elling, der er formand for 3F Byggegruppen.
- Femern-projektet er et af de allerstørste byggerier i de her år, og det foregår for danske skattekroner. Så vi må som samfund have en forventning om, at det sker under ordnede forhold, siger han.
- Vi har haft en bekymring om, at vi med Femern-byggeriet ville opleve udfordringer på arbejdsmiljøet og social dumping - på linje med, hvad vi har oplevet på fx Metrobyggeriet. Så vi er dybt bekymrede over, at FBC ikke vil indgå en fælles aftale om ordentlige arbejdsforhold for de mange arbejder på anlægsarbejdet, tilføjer Claus von Elling.
Forhandlinger siden februar
Næstformand i 3F Lolland, Bjarne Jensen, har været med til forhandlingerne med det hollandsk-kontrollerede konsortium.
- Vi har forhandlet siden midten af februar, og overenskomsten har ligget klar til underskrift siden vi afsluttede forhandlingerne 29. maj. Men de har endnu ikke skrevet under, siger Bjarne Jensen.
Ifølge byggeforbundene har Arbejdstilsynet valgt at give FBC tilladelse til arbejdstiderne. Den 24. august godkendte Arbejdstilsynet således en aftale mellem de to hollandske selskaber Van Oord og Boskalis, der tilsammen udgør FBC-konsortiet, og deres respektive “work councils" - en slags interne arbejdsråd, skriver Fagbladet 3F.
De udenlandske medarbejdere på Femern-byggeriet, der er omfattet af den omstridte arbejdstidsaftale, arbejder således fire uger i træk uden fridøgn i vagter på 12 timer. Derefter har de fri i fire uger. I løbet af en vagt har de cirka to timers pauser, så den effektive arbejdstid er omkring 10 timer.
Men dertil kommer, at de arbejder på særligt designede flydepramme flere hundrede meter ud for Lollands kyst, så de hver dag skal bruge ekstra tid på at blive fragtet frem og tilbage fra den gigantiske flydepram.
Risiko for ulykker
Ifølge Kent Jacob Nielsen, ph.d og forsker i arbejdsmedicin på Aarhus Universitet, giver det en markant øget risiko for ulykker at arbejde så lang tid ad gangen.
- I Danmark arbejder man ikke 28 dage i træk, det har jeg simpelthen ikke hørt om før, og det er ikke noget, man tillader i velregulerede lande. Vi ved fra forskningen, at når man kommer over otte timers arbejde på en dag, så er risikoen for at komme ud for en ulykke dobbelt så stor. Der indtræder en udtrætningseffekt, hvor de ansatte begynder at lave fejl, og så går det galt - især når der arbejdes med farlige maskiner, siger forskeren til Fagbladet 3F.
Kommer bag på minister
Arbejdstilsynet har ikke ønsket at kommentere sagen, men henviser til Beskæftigelsesministeriet. Her lyder det i et skriftligt svar fra beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S):
- Jeg kan som minister ikke gå ind i Arbejdstilsynets konkrete afgørelse. Når det er sagt, så kommer det lidt bag på mig, at det her tilsyneladende er muligt. Er der et hul, der risikerer at kunne være en genvej for social dumping, så skal det lukkes.
Hos Femern A/S, der har ansvaret for byggeriet, lyder det korte svar, at man er bekendt med situationen og håber, at parterne snart finder en løsning.
FBC afviser også at svare på konkrete spørgsmål.
- Vi er i konstruktiv dialog med fagforeningerne og afventer resultatet heraf, inden vi kommenterer sagen, lyder det fra en repræsentant.
Hos færgerederiet Scandlines, som længe har kæmpet mod den faste Femern-forbindelse, lyder der hård kritik fra adm. direktør Søren Poulsgaard.
-I Scandlines sejler vi under danske overenskomster, mens vores statslige konkurrent med Danmarkshistoriens største byggeprojekt er parat til social dumping. Det er ganske enkelt ikke i orden, skriver direktøren på Twitter.