23948sdkhjf

Et skridt tættere på en havnetunnel

Mandag den 31. august kulminerede Venstres årelange kamp for en havnetunnel i København. Havnetunnelen er vejen frem for et grønnere København. For med havnetunnelen bliver der mulighed for at skabe en by med bedre fremkommelighed, højere sikkerhed og ikke mindst renere luft.

Det var et stort flertal på Københavns Rådhus, der indgik en principaftale om etableringen af Lynetteholmen med ønske om, at byudviklingsområdet kan vejbetjenes af en Østlig Ringvej samt metrobetjenes. Østlig Ringvej er det, der i folkemunde kendes som havnetunnelen. I den politiske aftale indgår det, at Østlig Ringvej skal anlægges som en sænketunnel langs Amager Strandpark fra Nordhavnstunnellen til Øresundsmotorvejen med tilslutningsanlæg flere steder.

Forhandlingsmandat
I Venstre er vi begejstrede for udsigten til en havnetunnel, for det er en gevinst for klimaet og for københavnerne, men en havnetunnel vil have en positiv effekt for hele Storkøbenhavn. En havnetunnel vil medføre en stor aflastning af trafikken ind mod og gennem hele København med reduktion af trængslen på indfaldsvejene og i byen. En havnetunnel vil give mulighed for at flytte den tunge trafik ud af byen og skabe større sikkerhed for cyklister og gående. Og en havnetunnel vil reducere luftforurening og støjgener fra biler i boligkvartererne.

Med den politiske aftale, der blev indgået på Københavns Rådhus, har kommunen nu et afgørende forhandlingsmandat med staten. Det er kulminationen på en lang politisk kamp, og Venstre arbejder for, at etableringen af havnetunnellen nu også køres helt i mål.

Artiklen er en del af temaet Debat.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11