23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

MT Højgaard har kig på ekspansion i Afrika

Trods den aktuelle coronakrise ser entreprenørkoncernen fortsat et vækstpotentiale i sin internationale forretning, herunder på det afrikanske marked

MT Højgaard retter kikkerten mod nye markeder i jagten på vækst. Entreprenørkæmpen, som i forvejen har en lang international historie, øjner blandt andet muligheder i det afrikanske land Mali. Men selskabet fokuserer også kraftigt på vækst i Nordatlanten, herunder Grønland.

Det fortæller Peter Kofoed, direktør for MT Højgaard International, der blev etableret som en selvstændig forretningsenhed i koncernen i slutningen af 2019.

- Vi ser er et positivt vækstscenarie for den internationale forretning. Vi har jo netop dannet MT Højgaard International for at give de internationale aktiviteter det fokus, som vi føler de er berettiget til. Men selvfølgelig også fordi det giver mening for os som koncern at have et tredje ben, som vi kan støtte os på, hvis konjunkturerne svinger i et af hjemmemarkederne, siger Peter Kofoed.

MT Højgaard International, som i 2019 omsatte for 680 mio. kr., samler koncernens aktiviteter på en række udvalgte markeder med særligt fokus på Nordatlanten og Maldiverne samt udviklingsprojekter i Afrika.

På det afrikanske kontinent opererer MT Højgaard via det 60 pct. ejede portugisiske datterselskab Seth, som er specialiseret inden for blandt andet elektrificeringsprojekter, havnebyggeri og kystsikring.

I 2013 vandt Seth sammen med Per Aarsleff A/S en stor opgave med at udbygge elektricitetsforsyningen i det sydøstafrikanske land Mozambique. Derudover har MT Højgaard via det portugisiske selskab arbejdet med projekter i henholdsvis Angola og Guinea.

Følger pengene
Næste mål for den afrikanske ekspansion kan muligvis blive Mali. Om årsagen til, at det fattige og konfliktramte land står højt på ønskelisten hos MT Højgaard forklarer Peter Kofoed:

- Vi følger pengene. Vi vil jo helst arbejde for nogle organisationer og kunder, som også matcher vores etiske kodeks. Og derfor er det typisk gave- og bistandsfinansierede projekter, vi går efter i de her områder.

Coronakrisen risikerer dog ifølge direktøren også at påvirke bistandsområdet og dermed bremse ekspansionsplanerne.

- Vi kan mærke rundt omkring, at der både på tilbudssiden og kontraheringssiden er en opbremsning. Altså at det trækker det ud med at få sat ting i gang, som vi har vundet. Så tidshorisonten på de her nye aktiviteter er det svært at sætte noget præcist på, siger Peter Kofoed.

Overordnet set mærkede MT Højgaard International allerede effekten af Covid-19 i første kvartal, hvor ordreindgangen faldt til 91 mio. kr. fra 123 mio. kr. i samme kvartal sidste år.

Faldet skyldtes ifølge koncernens regnskab primært forsinket kontraktindgåelse som følge af usikkerhed i verdensøkonomien i starten af året, hvor viruspandemien spredte sig.

Som beskrevet i Licitationen - Byggeriets Dagblad i går, faldt bygge- og anlægsbranchens eksport i første kvartal, og Dansk Byggeri forventer i år et markant dyk som følge af Covid-19 og Brexit.

Ifølge Peter Kofoed har effekten af corona varieret en del på koncernens markeder.

- Nogle steder kører vi faktisk fuldstændig, som om ingenting er sket. Vores store broprojekt i Göteborg (Hisingsbron, red.) har vi måttet forcere lidt, men vi er lykkedes med at køre det igennem til trods for, at vi også har haft nogle meget kritiske leverancer fra Spanien, som er nået frem, fortæller han.

Manøvrerer trods corona
På Maldiverne, hvor MT Højgaard arbejder på et større ferieresort, er arbejdet ligeledes fortsat på trods af krav om særlige foranstaltninger på grund af Covid-19.

Her har man isoleret arbejdsområder og iværksat skærpede forholdsregler for adgang til byggepladsen.

- Der har været nogle forsinkelser på materialeleverancer fra Indien, men det har ikke været kritisk. Der har også været nogen komponenter og montører fra Italien, som vi ikke har kunnet få ind. Så det vil være en overdrivelse at sige, at vi ikke lægger mærke til krisen, men vi lykkes faktisk med at manøvrere igennem, siger Peter Kofoed.

Bortset fra enkelte periodeforskydninger forventer han ikke, at coronakrisen vil få en langsigtet negativ effekt på MT Højgaards internationale forretninger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172