23948sdkhjf

Ny kollektiv trafik skal give 100.000 nye passager i København

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den københavnske Cityring er nu en realitet, og flere nye metrolinjer er på vej. Dermed er den danske hovedstad en tøddel tættere på den profil for kollektiv trafik, der kendetegner storbyer som London, Paris og Berlin.

Ved Vejforum 2019 vil trafikplanlægger Mette Dyrberg fra Moe fortælle om analyse og planlægning af Københavns kollektive trafik.



- Cityringen giver et stort løft til den kollektive trafik i København, som over de næste fem år forventes at få 100.000 nye daglige passagerer. Det trafikale rejsemønster vil dog forandre sig, siger kontorchef i Økonomiforvaltningen Jeppe Grønholt-Pedersen i en pressemeddelelse.

Man regner med, at omkring 30 mio. rejser, der før foregik med bus, nu vil ske med metro, forklarer han. Primært busserne leverer passagerer til metrosystemet, men nye passagerer forventes også i mindre grad fra bil, cykel og gang.

Elevatorer og opkaldspunkter
- Metroselskabet undersøger hver måned kundernes tilfredshed med rejse, tryghed, service og informationsniveau, og de ældre passagerers tilfredshed er faktisk højere end de yngres på samtlige parametre, oplyser Jeppe Grønholt-Pedersen.

Metroen er indrettet med elevatorer på alle stationer. Passagererne kan gå fra perronen og direkte ind og ud af togene, der er ingen niveauforskel.

På stationer og i toge findes opkaldspunkter med direkte kontakt til kontrolrummet døgnet rundt. Passagerer, der bruger kørestol eller er meget dårligt gående, kan trykke på en knap og i en mikrofon bede om ekstra tid til at komme ud eller ind. Tog og stationer er af hensyn til hørehæmmede udstyret med såkaldte teleslynger i 1,2 meters afstand fra opkaldspunkterne.

Nye rejsemønstre for mange
I 2014 gennemførte Københavns Kommune en undersøgelse af ældre og gangbesværede borgeres behov og tilfredshed i forhold til busser.

Undersøgelsen viste, at tilfredsheden med busser var højest hos ældre, som ikke var gangbesværede, mens gangbesværede borgere brugte busserne sjældnere.

- Det er kommunens håb, at alle grupper af borgere bliver glad for metroen. For ja, busdriften kører nu på lavere blus i indre by, hvor Cityringens har taget over, udtaler Jeppe Grønholt-Pedersen.

- Åbningen af Cityringen og de 17 nye metrostationer i København og Frederiksberg har betydet nye rejsemønstre for mange. For at sikre bedst mulig sammenhæng og undgå store ekstraudgifter ved drift af både bus og metro på samme strækninger, har vi sammen med Movia og andre kommuner arbejdet længe og grundigt med at tilpasse busnettet til Cityringen, fortsætter han.

Nyt Bynet omfatter ændringer på 33 buslinjer i 12 kommuner. Når Nordhavnsmetroen og Sydhavnsmetroen åbner i henholdsvis 2020 og 2024, vil det blive undersøgt, om busnettet igen skal tilpasses.

Robust trafiksystem
- Målet er at sikre en langsigtet god mobilitet og fremkommelighed i København, så det er nemt at vælge kollektiv transport eller cykel frem for bil. Dette har også stor betydning for erhverv og turisme, mener Jeppe Grønholt-Pedersen.

Københavns Kommunes har i flere omgange analyseret det fremtidige behov for kollektiv infrastruktur frem mod 2050 og i den forbindelse set på en række nye mulige udvidelser. I øjeblikkes analyseres behovet for infrastruktur på Lynetteholmen.

- Der er ikke truffet nye beslutninger om anlæg af ny kollektiv infrastruktur, men kommunens store befolkningsvækst og de voksende trafikmængder understreger, at der er behov for langsigtet sikring af et robust kollektivt trafiksystem for indbyggere, besøgende og erhvervsliv."

Håbet er også, at København med tiden når op på siden af større europæiske storbyer.

- Vi er godt på vej, men udbygning af højklasset kollektiv trafik har en lang planlægnings- og implementeringshorisont. Mange beslutninger skal træffes, før sådanne anlæg bliver til virkelighed. Analyser og procedurer sikrer, at vi planlægger tilstrækkelig kollektiv trafik til byens udvikling, udtaler Jeppe Grønholt-Pedersen.
brahe

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Million-tvist: Entreprenør indstiller arbejdet på Odense Letbane

Det tredje spor sparer trafikanterne for 152.000 rejsetimer

Billigere bus og tog redder ikke klimaet

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Vejforum satte spot på klima og teknologi

Cirka 1100 var med på førstedagen af årets største konference i vejbranchen

Nyhedsbrev

34.459 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Berømt vikingeborg skal genopføres

Slagelse Kommune har afsat foreløbig 25 mio. kr. til en ambitiøs genskabelse af vikingefæstningen Trelleborg. Arkitekter, arkæologer og ingeniører går efter den mest autentiske oplevelse for de besøgende

Bliver til afløseren er på plads – Banedanmarks direktør stopper

Håndværkerfradraget overlever med ny finanslov

Finanslov giver nye mulighed for udenlandsk arbejdskraft

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Byggeriet mangler struktørlærlinge

Plus

Nordjysk kabelfirma går frem efter mild vinter

Nordkabel A/S øger bundlinjen for tredje år i træk

Kollektiv transport skal kunne det samme som bilen

Ny kollektiv trafik skal give 100.000 nye passager i København

FDM: Danmark er det ideelle land til elbiler

Plus

Chefjurist: Sådan skal du gøre, hvis din hovedentreprenør ikke betaler

Det handler om at holde tungen lige i munden allerede inden, man underskriver kontrakt. Opstår der problemer er der flere ting at gøre

Plus

Ny type asfalt rammer statsvejene

Frem mod 2030 kommer det til at koste mere end en kvart milliard kroner at udskifte de nuværende belægninger med den nye type asfalt, der skulle være mere klimavenlig

Plus

Asfaltfirma: Glem ikke lagene under overfladen

Der er yderligere potentiale for at sænke rullemodstanden, mener fabrikschef fra Munck Asfalt

Plus

Sund & Bælt kigger også på grøn asfalt

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Kingo får comeback som formand for nedriverne

En karteldom til virksomheden Kingo Karlsen fik ejer og direktør Thomas Kingo til at trække sig som formand for nedriverne tidligere på året - nu er han tilbage

Plus

Vejstribesag kan føre til fængselsdomme

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GTS: Sådan accelererer vi dansk innovation

Q-Construction skal bygge 51 boliger i DGNB Sølv

Boligminister: Almene boliger skal bygges & driftes digitalt

Murstenstang – findes det?

Ståltrappe - H. Nielssons Smede og Maskinfabrik A/S

BSV udvikler sammen med kunden

Koncentreret strøm af ioniseret luft fjerner statisk elektri

Asset Management for elforsyningsnettet

Ses vi til Milwaukee dag i Rødovre Trælast?

Boligprojekt giver knap 500 studerende svanemærkede boliger

NOS A/S tilbyder rustfrit løfteudstyr

Vi har fejret endnu et 35 års jubilæum ...

Prysmian Danmark reception i anledning af 60 år for CCO

En Hiab kran til entreprenørarbejde

Betonlasur får legeplads til at matche slot

Fastholdelse af ortopædiske indlægssåler med hjælp af vakuum

Midlertidige bolig til alle behov

Kender I den om DENIOS, DENIOS med den røde tud?

Socomec præsenterer: Diris Digiware

BIM er genvejen til bæredygtig arkitektur

Kursus om efterisolering af enfamiliehuse

Fremtidens by: bæredygtig medspiller & digital materialebank

Branchespillet har givet de studerende en øget forståelse fo

30-års jubilæum i kommunikationsbranchen

Vi leverer – også mellem jul og nytår

Send til en kollega

0.244