23948sdkhjf

Munck afleverer ny containerterminal i København

Den nye containerterminal er opført af By & Havn som bygherre, og skal drives af Copenhagen Malmö Port AB (CMP)

Den nye containerterminal i Ydre Nordhavn i København er nu afleveret.

Det skriver Munck Havne & Anlæg, der har været totalentreprenør på projektet, på LinkedIn.

Kontrakten, som Munck indgik med bygherre By & Havn i 2022, havde en værdi af 600 mio. kr.

- Vi er glade og stolte over at være tildelt projektet med anlæggelse af en helt ny containerterminal på dansk grund, hvilket er ret unikt og sandsynligvis noget, der kun sker én gang i karrieren, sagde adm. direktør i Munck Havne & Anlæg, Benny Ebbe Jørgensen i 2022.

Nu hvor målstregen er nået, skriver entreprenøren følgende:

- Vi har afleveret den nye containerterminal til By & Havn og Copenhagen Malmö Port er ved at være klar til drift - et projekt, vi med rette er stolte af.

Kranerne er ankommet

Nu venter terminalen på at blive taget i brug af CMP. Allerede nu er to store Ship-to-Shore (STS) kraner ankommet til terminalen. De skal bruges til at løfte containere til og fra skibene.

Ifølge Munck Havne & Anlæg er kranskinnerne, som kranerne står på, noget af det mest komplekse, som virksomheden har lavet i forbindelse med den nye terminal. 

Pladsen ved kajvæggene, hvor skinnerne løber, er meget begrænset. Det har betydet, at de to skinner er funderet på to forskellige måder, men begge er funderet ned i Københavnerkalken.

Projekt med mange discipliner

Munck Havne & Anlæg har stået for projekteringen sammen med Cowi.

Projektet har ifølge Anders K. Sørensen, afdelingschef i Munck, indeholdt mange forskellige bygge- og anlægsdiscipliner

- Der er mange forskellige fagdiscipliner herude. Der er masser fundering, betonarbejde, jordarbejde, affaldsarbejde og asfaltarbejde. Der er også bygget værkstedsbygning, andre bygninger og skinner, siger han i en video.

Ifølge Anders K. Sørensen har Munck Havne & Anlæg brugt det første halve år af projektperioden på at lave et robust, optimeret og bygbart design. 

- Det har gjort, at vi har kunnet aflevere til tiden, siger han.

Containerterminalen i Københavns Ydre Nordhavn

• Prisen for at anlægge den nye containerterminal inkl. kraner, vejadgang og øvrige faciliteter forventes at blive omkring 800 mio. kr.

• Containerterminalen har fået to nye containerkraner, en mulighed for kajlængde på op til 550 meter og en vanddybde ned til 12,5 meter. Det er 2,5 meter dybere end den nuværende containerterminal har.

• Der gøres plads til, at terminalen løbende kan udbygges i takt med, at godsmængderne øges og nye logistikvirksomheder m.v. kommer til.

• Den nye containerterminal er på 133.000 kvm, og kommer til at have moderne faciliteter og infrastruktur samt tilstødende arealer på mere end 260.000 kvm til håndtering af fremtidens logistik.

• By & Havn er bygherre, Copenhagen Malmö Port AB (CMP) bliver operatør på den nye containerterminal

• Der er udarbejdet VVM (miljøvurdering) for anlæg af den nye containerterminal og meddelt miljøgodkendelse af projektet.

• Flytningen af eksisterende containerterminal åbner op for den videre byudvikling af Levantkaj, der skal udvikles til et nyt

By & Havn

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094