23948sdkhjf

De kommer rejsende fra hele verden og bliver mødt af finsk fyrretræ og skandinavisk design

Finger E i CPH i Kastrup rummer en kvart million støjdæmpende trælameller. Med en funktionel bygning og møbler tegnet til lejligheden føjer den sig til en gammel dansk arkitekttradition

I Københavns Lufthavn (CPH) er en tilbygning i str. XXL netop blevet indviet. Og flere er på vej.

Finger E, hedder den, og samlet har tilbygningerne et investeringsbudget på to mia. kr.

Lufthavnen har som mål, at der i fremtiden skal være 40 mio. passagerer om året. Tallet var i 2018 på 30,3 mio.

Indvielsen tidligere på måneden markerede den første af etape for Finger E - og næste år åbner yderligere 8.000 kvm. Her vil blandt andet fem nye gates kunne sluse passagerer ud til de helt store langdistancefly, i lufthavnssprog "wide body".

Ny Terminal 3 klar i 2028
Bygningen er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter og Zeso Architects i samarbejde med Cowi.

Det samme team der for nylig vandt konkurrencen om den nye udvidelse af Terminal 3, der efter planen skal stå færdig i 2028.

Men lige nu er fase to af projekt Finger E i fuld gang, og råhuset er færdigopført. 

”Vi har fulgt en gammel dansk arkitekturtradition hvor vi laver både møbler, beklædninger og detaljer til en bygning. Og det skal bygherre virkelig have ros for"
Arkitekt og designansvarlig Simon Natanael Svensson, VLA

 Arkitekt og projektleder Simon Natanael Svensson fra Vilhelm Lauritzen Arkitekter har siden 2016 har arbejdet intenst med projektet. Han var 4. juni med til indvielsen af første etape, som han er meget tilfreds med.

- Finger E har fået sit eget udtryk, hvor form og funktion er i centrum, for uden passagerer og personale ville det bare være en tom skal. Derfor har vores arbejdet været fokuseret på målgruppen, siger Simon Natanael Svensson, der også er partner på tegnestuen, til Arkbyg.

Nøje udvalgte materialer
Han understreger, at der er blevet anvendt smukke materialer, terrazzogulv og særligt designede møbler i afdæmpede og afstressende mørkegrå og grønne nuancer, der spiller fint op med de rå betonvægge og ikke mindst de lyse loftslameller, som der er blevet brugt - og hold nu fast - ikke mindre end en kvart million af!

Det er et stort tal. Men det samlede areal af tilbygningerne kommer også op på 36.000 kvadratmeter, med træbeklædninger på både lofter og en stor del af væggene, "men uden at det har været et kæmpe logistikarbejde, for de kom alle sammen i de rigtige længder", som han siger det.

De har bygget Finger E

Bygherre : Københavns Lufthavne A/S (CPH)
Arkitekter : Vilhelm Lauritzen A/S
Zeso Architects A/S
Rådgivende ingeniør : Cowi A/S
Entreprenør : Per Aarsleff A/S
HSHansen A/S

- De kommer fra nordisk træ, blandt andet finsk fyr og asketræsfinér udenpå, så vi holder os i den skandinaviske designtradition. Næsten lokalt produceret, siger han med et smil.

Designlederen fortæller, at vi byggeriet har haft fokus på genanvendelse og reduktion af ressourceforbrug - for eksempel blev dele af en midlertidig forbindelsesgang genbrugt til ungdomsboliger.

- I et område, hvor folk står i kø, kan det både være kedeligt og stressende. Det har vi gjort, hvad vi kunne for at forebygge. Derfor skal træbeklædningen skabe så meget hygge og afslapning som muligt, men samtidigt skal rummet være megaeffektivt. Det er en balance, siger han, mens vi går rundt i en bygning, der åbner sig mere og mere, jo længere man kigger rundt.

I hjørner og kroge, oppe og nede, fremtræder varme (træ)detaljer, der gør noget godt for pulsen på et så hektisk sted, som en lufthavn er.

Akustik og in situ-beton
- Samtidigt har alle vægge forskellige grader af perforering, så akustikken bliver så god som muligt. Og hvad der også går igen i bygningerne, både den nu åbnede og de kommende, er brug af in-situ-beton, siger Vilhelm Lauritzen-arkitekten.

- Vi fik bevist, at danske betonfolk, i dette tilfælde Aarsleff, mestrer teknikken - de får bare meget sjældent mulighed for at arbejde med in-situ, siger Simon Natanael Svensson til Licitationen.

Han viser rundt i Finger E, der er bygget som ny kapacitet til dels grænsekontrollen, dels for at skabe flere gates, i forlængelse af den eksisterende lufthavnsbygning.

Grænsekontrol og i alt otte nye gates i Finger E gør det nu muligt at betjene både Schengen og ikke-Schengen passagerer til især store fly - men også mindre - på standpladser både i direkte forbindelse til gates og standpladser lidt væk fra fingeren. Her bliver passagerne så transporteret ud til flyene med busser.

En finger til 1,5 milliard

Lige nu er det største projekt i Københavns Lufthavn i gang siden byggeriet af Terminal 3 i 1990’erne

Samlet bliver det 36.000 kvm, der bygges i to faser

Første fase med syv gates til flyene, et kontorhus og en 2.200 kvm bygning til ny paskontrol, blev indviet 4. juni 2019

Anden fase med yderligere seks gates til primært de store, interkontinentale fly forventes klar i 2020

Samlet pris er cirka 1,5 mia. kr.

- Jeg talte med en ældre ansat herude, der egentlig meget god sammenfattede det indtryk, jeg mener, man får af rummene. Han sagde "hold kæft, hvor er det flot" og derefter "Der er virkelig tænkt over tingene", fortæller Simon Svensson.

- Det, han opdagede, var, at vi har fulgt en gammel dansk arkitekturtradition, hvor vi laver både møbler, beklædninger og detaljer til en bygning. Og det skal bygherre virkelig have ros for, for det betaler sig i længden i form af meget mere tilfredse passagerer, siger Simon Natanael Svensson.

Inspiration fra 1960
Finger E bygges er bygget i forlængelse af den eksisterende lufthavnsbygning, så passagererne kan gå direkte til boarding. Så funktionen er altså moderne, men inspirationen til designet er fundet i Terminal 2 fra 1960.

- Den er et eksempel på en kompleks bygning, hvor balkoner, svævende gangbroer og dagslys i rigelige mængder skaber en lethed i udtrykket. Enkle betonsøjler og -kerner sikrer, at bygningens indretning og funktion er fleksibel. Imellem søjlerne og kernerne løber lette balkoner på 2. sal, der nemt og hurtigt skaber en gennemgang for de rejsende. Undersiden af balkonerne er beklædt med lofter af varmt træ, der kombineret med gulvenes marmorterrazzo i lyse nuancer balancerer dagslyset, siger han.

- Vi har arbejdet med en ydmyg arkitektur, hvor alt er integreret, så bygningen fremstår enkel, ren og nordisk. Funktionelt understøtter den passagernes rejse med intuitive elementer som stenbelægning, der signalerer, at du er i bevægelse i modsætning til gulvtæpperne i ventezonen, som indikerer ro og absorberer lyd, siger Simon Natanael Svensson.

Vokset op med projektet
Samarbejdet med blandt andet Cowi og Aarsleff har været tæt, og man har haft mere kendskab til hinandens fag end normalt.

- Det er usædvanligt og det har været kilden til succes. Vi blev placeret på projektkontor sammen meget tidligt i processen, og det betyder, at vi så at sige er vokset op sammen med projektet, siger han. 

Har der været mulighed for at improvisere som arkitekter?
- Vi gjorde nogle meget taktiske valg, og gjorde os meget tidligt klart, hvad der var vigtigt for os. For eksempel bredden på gangbroer. Først derefter lagde vi os fast på hovedgeometrien. Hoveddetaljerne lagde vi os fast på meget meget tidligt, og allerede i foråret 2016 fik vi skabt ro på de store linjer i projektet, så heller ikke de udførende kom i tvivl, fortæller han.

Et eksempel er stueetagen, der et et åbent fællesområde til både ophold og boarding - i omgivelser, hvor det lyse skandinaviske træ skjuler mindre pæne ting, som slik- og sodavandsautomater og brandskabe.

- Førstesalen er indrettet med grænsekontrol og faciliteter til boarding via en brobetjent-gate samt yderligere en busgate. Finger E er designet og planlagt, så passagererne kan boarde busserne tørskoet hele året rundt, fortæller han.

Udvidelsen af den nu indviede Finger E-etape på 28.000 kvm rummer planen om at kunne have plads til flere flyselskaber og passagerer.

- Målet har været, at gøre Finger E til en naturlig forlængelse af CPH. Det sker med arkitektoniske referencer til resten af lufthavnen og i samme høje kvalitet. Den er designet til at gøre afgang og ankomst til en god oplevelse, hvor man som passager har en følelse af ro og overblik, siger Simon Natanael Svensson, mens vi kigger på andensalen, der deler ankomstområdet i tre svævende gangbroer til forskellige typer af passagerer.

- Det skaber en interaktion mellem passagerne, der ankommer og afgår og tilføjer en rumlig dynamik på begge etager, mener arkitekten, der også kalder hele projektet et forsøg på at fremtidssikre lufthavnen så godt som muligt.

En milepæl
Lufthavnens adm. direktør Thomas Woldbye kalder udvidelsen en milepæl for Københavns Lufthavn.

- På verdensplan ser vi i de kommende årtier frem mod en vækst i antallet af flyrejsende. Her er det vores samfundsopgave som lufthavn at skabe plads til, at udenlandske forretningsfolk, turister og studerende kan komme til Danmark - og at vi selv kan rejse ud i verden, siger Thomas Woldbye i en pressemeddelelse.

Projektet har også fået stor politisk bevågenhed:

- Vi konkurrerer med byer som Stockholm og Hamburg om at være den mest dynamiske vækstregion i Nordeuropa. Men vi kan kun tiltrække globale virksomheder, hvis vi har en international lufthavn med et konkurrencedygtigt rutenet. Derfor er udvidelsen af lufthavnen særlig vigtig for os - og for Danmark, sagde Københavns overborgmester Frank Jensen (S) ved indvielsen. ///

Artiklen er en del af temaet arkbyg.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.218