23948sdkhjf

Strømpillerne på Lillebæltsbroen har fået et løft

Det indre af de fire strømpiller på Lillebæltsbroen har gennemgået en femårig makeover, hvor den indvendige beton er renoveret eller udskiftet.  

Adgangsvejen for materialer og mandskab er enten sket med skib eller via det smalle fortov på broen. For at være uafhængige af vejret på Lillebælt er alt udstyr og materialer fragtet via fortov og bogstaveligt båret ned i strømpillerne via hejseværk og mindre vareelevatorer.

Lillebæltsbroen fra 1935

  • Materiale: Fag i nittet stål, piller i jernbeton beklædt med bornholmsk granit, otte buefag i beton
  • Total længde: 1.178 meter
  • Bredde: 16,5 meter
  • Højde over havet: 60 meter.
  • Fri gennemsejlingshøjde: 34 meter
  • Største spænd: 220 meter
  • Strømpiller: Fire stk.
  • Trafik: Der kører godt 76.000 tog over Lillebæltsbroen om året, heraf 65.000 passagertog, svarende til cirka 210 tog i døgnet. Der kører cirka 10.000 biler over broen i døgnet
  • Broen besøges årligt af 60.000 Bridgewalking gæster

Kilde: Banedanmark

- Det har været et omfangsrigt projekt, hvor vi først skulle kortlægge tilstanden af betonen og herefter udføre renoveringen under meget vanskelige forhold. Indtil vi foretog de første inspektioner af strømpillerne, havde der stort set ikke været mennesker inde i strømpillerne, siden broen stod færdig i 1935. Med renoveringen er strømpillernes indre nu fremtidssikret mange år frem, siger Svend Erik Gaardmand, broingeniør og Geografisk fagspecialist i Banedanmark, i en pressemeddelelse.

For at finde frem til den rette måde at udføre arbejdet på, var det nødvendigt først at gennemføre et pilotprojekt for at sikre den rette strategi og metode i arbejdet.

Kompliceret arbejde
Da Statsbanerne byggede Lillebæltsbroen var det ikke hensigten, at der skulle være 
adgang til det indre af strømpillerne. Strømpillerne blev bare forladt, da byggearbejdet var overstået.

Siden har de stået delvis fyldt med vand og sand, indtil begyndelsen af 00'erne, hvor de blev tømt for at foretage den nødvendige inspektion og efterfølgende mulighed for reparation.

Læs også: Her er Banedanmarks nye topchef

Inde i strømpillerne var der ikke adgange mellem de celler, som pillen var opbygget af, og i lofterne hang der gamle forskallingskonstruktioner.

Efter en  kortlægning af betonkonstruktionens tilstand blev det besluttet at foretage betonreparation af alle fri vægge og lofter i alle fire piller. 

- Adgangsforholdene har været med til at gøre projektet særdeles kompliceret. Strømpillerne ligger midt ude i Lillebælt, der er et stærkt strømfyldt farvand med op til 30 meters vanddybde. Så det har krævet meget af vores entreprenør, Ommen & Møller, der har skullet finde mange gode løsninger på de udfordringer, der har været undervejs, siger Svend Erik Gaardmand.

Tilbage i 2014 blev der lagt 138.000 kubikmeter sten omkring strømpillerne for at sikre, at strømpillerne, der står på en bund af plastisk ler, ikke sætter sig. Siden 1935 er broen sunket med cirka 75 cm. Ifølge Banedanmark er broens konstruktion fortsat god, "og med de to renoveringsprojekter er strømpillerne klar til endnu en etape som trofast færdselsåre mellem Jylland og Fyn for tog, biler, cyklister og gående", lyder det.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

30-årige Nana er elevernes rollemodel

Plus

Efter konkursen: Elementfirma starter igen

Kæmpebyggeri på Amager Fælled får ekstraregning på op til 300 millioner

Ikonisk hotel ved Himmelbjerget stod i flammer

Aarsleff mere end fordobler bundlinjen i første kvartal

Nyhedsbrev

34.716 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Cowi nåede ikke ambitionen - men ordrebogen har aldrig været større

Mærsk og ADP vil bygge for en milliard i Taulov

Når teknologiske P-løsninger viser vejen

Plus

Struktøruddannelsen i Horsens er populær som aldrig før

Antallet af elever på struktøruddannelserne hos Learnmark Horsens er eksploderet. Mød Nicklas, Sebastian, Tobias og Mikkel, der skiftede mening og besluttede sig for at sætte kryds ved struktøruddannelsen

Plus

Struktøruddannelsen i Horsens er populær som aldrig før

Antallet af elever på struktøruddannelserne hos Learnmark Horsens er eksploderet. Mød Nicklas, Sebastian, Tobias og Mikkel, der skiftede mening og besluttede sig for at sætte kryds ved struktøruddannelsen

Nomineret solcelletag klar til BYGGERI'20

Plus

Jysk totalentreprenør buldrer frem

C.C. Contractor A/S nærmer sig en toplinje på 900 mio. kr. i 2018/19, og overskudsgraden er tæt på de 5 pct.

GPS-tracking viser vejen frem

Se listen: Her er de 10 byggevirksomheder, der betaler mest i skat

45.000 kvm boliger på vej i Valby

Plus

Fra konkurs til succes: Nu får medarbejderne stor lønbonus

Plus

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Plus

Aarhus-entreprenør går i rødt efter tab på grøn kontrakt

Aarsleff-selskabet Dan Jord oplever lav aktivitet på anlægsområdet i Aarhus og omegn

Ny overenskomst til anlægsgartnere på plads

Plus

Nyt om navne

150 år gammel kro ved Himmelbjerget står i stort flammehav

NCC bygger til 200 energifolk plus det løse

Kuben bygger andelsboliger med hjælp fra Randers Regnskov

Plus

Coronavirus: Rockwool sender danske medarbejdere hjem

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Vandmasser kalder på handling

Plus

Udsigt til nulvækst i nordisk byggeri i år

Ny konjunkturanalyse for Norden forudser afmatning i byggeriet - særligt i bolig- byggeriet, som trækkes ned af Sverige

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Amerikansk messe trækker i danskerne

LICITATIONEN MENER: Godt initiativ skaber fælles forståelse for farlige materialer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Udbudsmaterialet er nøglen til succes

Debat
Grønne udbud bør omfatte innovation

Plus

Nyt om navne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Vigtigt at bygherrer trækker læsset

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tillykke til Årets idrætsbyggeri 2020: Holbæk Sportsby

Skou Gruppen forbedrer adgangsforhold på Geelsgårdskolen

Storytelling gør specialist synlig

Nordic BIM Summit 2020 - se hovedtalerne

AL-Laser bliver en del af Elma Instruments

Lej lagerplads hos HCS i glostrup

Et innovativt supplement til det offentlige badeværelse

Specialbygget beboelse til 8 personer - Ilulissat, Grønland

Konference: Arkitektur og byggeskik

Ajos investerer massivt i nye semimobilkraner

Jernkonstruktioner Sydsjælland - Smed

Kabelfejlfinding, modul 2

Ny ejerlejlighedslov og nye muligheder: Gå-hjem-møder

Ny kran i jeres virksomhed?

Kom på forkant med det digitale samarbejde i byggeriet

Advisor, Torben Møller Pedersen fylder 60 år.

Er du træt af vand i kælderen?

NOS A/S tilbyder manuelle RHINO Taljer!

DressCode konfigurator

Estimator søges for support til Intern Salg

Tag over nye robuste skæve hjemløse-boliger i København

Næste generations modulsystem

Mini Trans leverer med usvigelig præcision

Mange grunde til at vælge FAKRO

Nyhed: Kompakte Split Core-strømtransformere fra SACI

Send til en kollega

0.235