Det er endt med et flueben ved samtlige af de udmeldte regnskabsmål for den landsdækkende grønne aktør, OKNygaard A/S, i 2018.
I et interview med Licitationen - Byggeriets Dagblad i april sidste år gjorde adm. direktør Ole Kjærgaard det klart, at forventningen har været at runde 520 mio. kr. i omsætning, at nå en bundlinje før skat på omkring 17 mio. kr. og en overskudsgrad på 3,5 pct.
Men i realiteten har omsætningen rundet 550 mio. kr., mens bundlinjen før skat er landet på 19 mio. kr., og overskudsgraden er endt på 3,8 pct. i 2018.
- Vi er rigtig godt tilfredse, lyder det fra Ole Kjærgaard:
- Vi er landet bedre end budgetteret. Vi er simpelthen driblet mere igennem. Der er efterspørgsel efter os, fortsætter han.
Hvad er du mest tilfreds med?
- Der er ikke en enkelt ting. Det er helheden. Vi er lykkes med det, vi har sat os for. I vores strategi har vi meget fokus på at være en ordentlig forretning, selvom vi er blevet større; at vi holder det, der bliver lovet. Den kultur er godt forplantet i alle vores lokalafdelinger, siger han og påpeger, at samtlige afdelinger er gået frem.
- Selvom vi er i et presset marked, så formår vi at tiltrække og motivere dygtige medarbejdere. Det har medvirket til, at nye kunder er kommet til, og at vi også har præsteret mersalg til eksisterende kunder, fortsætter han og supplerer:
- Selvfølgelig spiller konjunkturen ind, men jeg tror ikke på, at vi ville kunne præstere vækst, hvis ikke de her parametre var på plads.
Klimaopgaver fylder mere
Et af de områder, OKNygaard oplever, er i vækst, er klimaopgaver som for eksempel lokal afledning af regnvand (LAR).
- Førhen, når vi eksempelvis lavede boldbaner, så var der ikke nødvendigvis LAR inde over. Det fylder mere i dag, siger Ole Kjærgaard.
Det har fået virksomheden til at udvikle kompetencer på området. Der er desuden i organisationen bygget på, så OKNygaard foruden anlæg af klimaløsningerne i højere grad også kan servicere og drifte dem, fortæller han.
Foruden klimaløsningerne er der også sket en positiv udvikling med flere vundne opgaver for kommunerne og flere helserviceaftaler i business to business-markedet, supplerer Ole Kjærgaard.
Et sted, hvor tingene omvendt ikke er gået helt efter planen, er på anlægsmarkedet i det østjyske. Her har OKNygaard brugt "en del krudt" på at finde det "reelle marked".
- Det er vi ved at spore os ind på nu, siger Ole Kjærgaard.
Håndbog bidrager positivt
Han fortæller, at alle virksomhedens opgaver gennemføres i projektstyringssystemerne "Styret Entreprise" og "Styret drift". De er udviklet af OKNygaard og tilføres løbende nye værktøjer.
Der er tale om en håndbog for, hvordan virksomheden kører sine projekter fra start til slut med manualer for, hvordan der eksempelvis udføres projektgranskning og kvalitetssikring, fortæller Ole Kjærgaard.
Han påpeger, at håndbogen er med til at sikre et fælles sprog, og at sager kører på samme måde i alle dele af organisationen.
- Det tror jeg også spiller positivt ind, siger han.