23948sdkhjf

Ballonhangaren restaureres på øjemål

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Den fredede Ballonhangar på Islands Brygge i København er ved at blive restaureret. Det gøres med teknikker som for 100 år siden, da hangaren blev bygget - og på øjemål - det må nemlig ikke blive for lige og for pænt

Ballonhangaren på Artillerivej i København er en 100 år gammel træbygning, som engang var hjemsted for hærens observationsballoner. Nu er den pakket ind i stillads og grå presenninger.

Bag presenninger og stillads står og ligger resterne af den unikke træbygning klar til at blive efterset, renset, udbedret og suppleret med håndlavede "reservedele" i en omfattende restaurering, som er sat i gang af Realdania By & Byg.



Ballonhangaren blev fredet af Kulturstyrelsen i 2014, og Realdania By & Byg købte i 2017 hangaren for at restaurere den historiske bygning. Der findes kun én tilsvarende bevaret ballonhangar i Europa - i Nordtyskland.

Formålet med den omfattende istandsættelse er at sikre den unikke bygningsarv for fremtiden og gøre den brugbar for nutiden. Ballonhangaren vil altså fortsat blive benyttet til fritidstilbud bl.a. ridning for børn og unge i Københavns Kommune.

Første del af operationen - nedtagning og systematisk nummerering og kategorisering af bræddevægge, spær og vinduer med mere er overstået, og nu er et nyt hold af tømrere i gang med genopbygning inde bag presenningerne.

- Vi går tre mand på opgaven. Vi kan dårligt være flere heroppe, når vi skal jonglere rundt med tømmer i 7 x 7 tommer og op til ni meters længde. Og i øvrigt hver især have overblik over puslespillet og hvad de andre laver, fortæller Lars Petersen i en pressemeddelse.

Læs også: Spektakulært besøgscenter klar til byggestart

Sunket sammen
- Sjovt at tænke på, at det nok ikke var meningen, da den blev bygget, at den skulle stå i så mange år. Trods dårligt vedligehold har den klaret sig, og vi kan genbruge meget af det oprindelige træ, siger Lars Petersen videre.

Han forklarer, at de største skader er sket, fordi taget har været utæt og givet frit løb for vand ind på spærene, som så stille og roligt er rådnet og knækket. De skal selvfølgelig udskiftes ligesom de fleste af skråstiverne, der har støttet bygningen, også skal fornyes, fordi de nærmest har stået og suget grundvand op.

Det forklarer også hvorfor, bygningen er sunket sammen og med tiden er bulet ud for neden og blevet op til en halv meter bredere, end da den blev bygget.

Holder bedre
Ligesom træet og alle andre dele i bygningen, som blandt andet metalhjulene til porten, og vinduer og murværk så vidt muligt skal genanvendes - så genanvendes også de håndværksteknikker, som ballonhangaren blev bygget med, da den blev opført for 100 år siden.

Læs også: De skal bygge seniorbofællesskab i Ringkøbings Naturbydel

- Ja, vi får tappet, lavet krydskam og sat lidt lus ind her og der og sat dyvler i til den store guldmedalje, som vi ikke har gjort, siden vi var tømrelærlinge, smiler Lars Petersen. Han indrømmer dog, at "vi har snydt lidt," fordi kædesaven har været i brug.

Det var trods alt en hel del nemmere og hurtigere end at bruge bredbilen - en økse specielt udformet til at tilhugge tømmer, som Lars Petersen ellers også har fundet frem fra værktøjskassen med arvestykkerne fra faderens tid som tømrer.

- Vi bruger de gamle teknikker og materialer, fordi det faktisk holder bedre med en tapning og dyvler og så selvfølgelig, fordi det er autentisk og ser smukkere ud end sømbeslag af metal.

Tap og dyvel bruges i en samling af to stykker træ i vinkel eller skrå, hvor en tap i endetræet "låses" i hullet på et andet træstykke med den tværgående runde træprop - en dyvel. Datidens svar på rawplugs og sømbeslag.

Læs også: To hold i spil til fremtidens seniorbofællesskab

På øjemål
Ét bestemt værktøj, det digitale vaterpas, er blevet i værktøjskassen, for ellers bliver det alt, alt for lige, siger Lars Petersen.

- Bygningen skal jo ikke ligne nybyggeri, og den skal jo også kunne vride og give sig lidt efter vejr og vind. Så nu genopbygger vi historien på øjemål, siger han.

Kaptain

Ballonhangaren gennem 100 år

Den 100 år gamle ballonhangar på Islands Brygge i København er en af de eneste tilbageværende af sin slags i Europa.

Bygningen bærer vidnesbyrd om en særlig epoke i militærhistorien og spiller en vigtig rolle i det særlige kulturmiljø, som den er en del af.

Bygningen blev uaktuel som ballonhangar i takt med at den militære teknologi udviklede sig og har gennem tiden haft forskellige funktioner.

Under 2. verdenskrig blev den, ligesom andre militæranlæg i Danmark, besat af tyskerne og efter krigen blev den et par år brugt til at huse tyske flygtninge, inden militæret i 1947 helt rømmede området.

I 1961 blev Ballonhangaren indrettet som ridehal af Politiet.

Senest har rideskolen Ridevenner benyttet ejendommen. Selve hangaren har dog været lukket af på grund af nedstyrtningsfare.
Kilde og foto: Realdania

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Modulbyggere
MgO-plader sender modulbyggerne til tælling

Et ellers solidt 2018 skæmmes på papiret af domme i MgO-sagen, som koster branchens to største aktører over 80 mio. kroner

Hestelov presser rideklubber til at bygge for millioner

BGB bygger i eventyrligt boligområde

164 nye lejligheder på vej i Solrøds nye bydel

Udskudte projekter koster HHM på toplinjen

Velux på dobbelt vækstjagt

Vækst er dagens orden hos ovenlysgiganten, men vejen til målet er forskellig i koncernens to forretningsben

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Almen renovering for få milliarder

Nyt om navne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Afmontering af MgO-plader behøver ikke være akut

Nyborg-vartegn får et nyt liv

Plus

Modulbyggere
2019 er modulbyggernes eksamensår

Plus

Modulbyggere
Modulbyggerne satser på Domino, briller og rammeaftaler

Byggeriet når højeste beskæftigelse i 11 år

Plus

Badmodul spejder mod boligforeninger

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Boligejere må tænke den grønne vej

Plus

Kemp & Lauritzen lander bedste resultat i 10 år

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Gamle håndværksfag kommer i spil på Fyn

Plus

Dansk Halentreprise får højeste overskud i fem år

Plus

To byggestop kostede dyrt for Dansk Halbyggeri

Plus

Teknikentreprenør åbner op for opkøb

Cementkoncern vil levere halvdelen af Aalborgs fjernvarme

Opkøb sikrer rekord hos Aalborg Portland

Nyt om navne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: En bedrøvelig sagsbehandling

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Bilhistorie føres videre i ejendom

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Nyt om navne

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Lønninger må ikke løbe løbsk

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom og besøg os på VVS'19

Bliv klar til årets festivaller med en hydraulik container

Ny administrerende direktør for Coromatic A/S

Ny kosteffektiv facadeløsning fra Give Elementer

Aircondition uden udedel - professionel gør-det-selv løsning!

Gratis BIM-Webinar 

PCSCHEMATIC Cablemanager webinar 29/4: Styr på kabler og føringsveje

Lehto Group revolutionerer byggebranchen med effektiv industriel produktion

Mangler I nyt domicil eller ny lagerhal?

GRATIS Lekang Filtersystem (LFS) kursus

Kåring af Årets sundhedsbyggeri 2018 - hvilket projekt stemmer du på?

Moderne digitale OLED-display til dørstationer og postkasseanlæg

Mirit Glas leverer buet glas i høj kvalitet

Nomo - En del til den rigtige løsning! - Alt i lejer

Fibox TEMPO monteringskasser

Nordens førende Graco forhandler

Temadag om Nyt Fællesregulativ og skærpede krav til net-tilslutning af vind- og solenergi

Inddækninger til byggeriet fra Ollerup Maskinfabrik Slagelse på Sjælland

DAV NORDIC har leveret stålkonstruktioner til stort ombygningsprojekt

Højere CPR brandklasse kabler til fast installation

☼ 10 års jubilæum ☼

Nye krav om kemihåndtering: det betyder de for dig

HFs kunde Melsted Fiber har vokseværk

Relæer fra FINDER

Ajos solgte fleksibel semimobilkran til JORTON på Bauma

Send til en kollega

0.271