I 2016 valgte Københavns Kommune at samle byggeopgaver som skolebyggerier i en større rammeaftale på flere milliarder kroner og udbyde det i et strategisk partnerskab med et fast team bestående af entreprenører, ingeniører og arkitekter.
På samme måde har det almene boligselskab Fsb samlet renoveringsopgaver for mere end 3 milliarder kroner i et udbud om strategisk partnerskab, som blev afgjort tirsdag. Det strategiske partnerskab er en konsekvens af, at Fsb foretrækker at samarbejde med med et fast team af virksomheder. Og i næste uge afgøres et lignede udbud til forventet 4 milliarder kroner hos boligorganisationen KAB.
Store frontløbere
De tre udbud har en værdi på mere end 10 mia. kr. de kommende år.
- Alene udbuddenes størrelse vil ændre markedet. Og det er et meget stort skridt væk fra udelukkende at udbyde opgaver til laveste pris, siger seniorforsker Stefan Christoffer Gottlieb fra SBi ved Aalborg Universitet.
Han deltager i et følgestudie finansieret af Realdania, der skal evaluere processen og resultaterne af det strategiske partnerskab med Københavns Kommune kaldet Trust. Trust har været i gang i cirka halvandet år.
- De tre udbud er frontløbere og meget store. Udbuddene giver virksomheder og bygherrer mulighed for at tænke langsigtet og afprøve nye ting, siger byggeforskeren og fortsætter:
- Men det er for tidligt at sige, hvorvidt det er godt eller skidt. Vi ved endnu ikke om det giver billigere og bedre boliger.
De store udbud i strategiske partnerskaber er blevet kritiseret for, at de fjerner opgaver fra små virksomheder.
En rugekasse
Det er da også primært større virksomheder, der har budt ind på de tre omtalte strategiske partnerskaber. På entreprenørsiden, er der i udbuddene fra KAB og Fsb, tale om selskaber som NCC, Enemærke & Petersen samt det mindre Adserballe & Knudsen.
- Men i eksempelvis Trust er der også en rugekasse med plads til helt små virksomheder, siger Stefan Christoffer Gottlieb.
Bygherreforeningen er enig i, at udbredelsen af strategiske partnerskaber vil trække i retning af, at de store spillere bliver større.
- Vinderne bliver mere dominerende og taberne kan se ind i et marked med færre muligheder. Fra kundesiden skal man tænke over, hvordan ser det ud om fire til fem år, når vi skal udbyde store opgaver igen. Men vi er endnu ikke i en situation herhjemme som i eksempelvis Sverige, hvor der er måske fire eller fem virksomheder, der sidder på 50 procent af markedet, siger Henrik L. Bang, der er direktør i Bygherreforeningen. Han vurderer, at der stadig er mange virksomheder i Danmark, der har muskler til at indgå i et større strategisk partnerskab.
- Først og fremmest tænker vi på de positive effekter af strategiske partnerskaber, hvor vi håber man kan drage nytte af gentagende samarbejder og udvikle bedre løsninger, siger han.
Udbud til milliarder kan ændre markedet
Udbredelse af strategiske partnerskaber vil betyde, at de store spillere bliver større