23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Flere opkøb skal styrke El:Cons geografi

Tre opkøb på godt et år er ikke nok til at gøre service- og installationsvirksomheden El:Con A/S med cirka 770 ansatte mæt.

For også i fremtiden vil opkøb være en del af Aarhus-virksomhedens strategi.

- Det vil vi helt sikkert fortsætte med, fortæller adm. direktør Jesper Knudsen.

I januar købte El:Con et mindre elfirma fra Skive, i efteråret snuppede virksomheden energiselskabet Eniigs afdeling for det såkaldte Utility Solutions, der beskæftiger sig med vedligehold og anlæg inden for elforsyning, og i januar sidste år blev et fynsk firma med 12 ansatte inden for bygningsautomatik føjet til stalden.

Matche landsdækkende
For kommende opkøb kommer geografien til at spille en større rolle.

Placeringen på landkortet var bestemt ikke uden betydning for de tre seneste opkøb, men det primære formål var tilføjelsen af specialistkompetencer til forretningen i El:Con.

- Vi har lige udvidet inden for cts og forsyning, så det skal vi have konsolideret. Nu begynder vi at kigge på geografi, siger Jesper Knudsen.

Over halvdelen af El:Cons omsætning kommer fra servicekontrakter med drift og vedligehold af el og teknik i bygninger og anlæg eller af infrastruktur. Flere lokationer skal gøre virksomheden mere attraktiv over for landsdækkende kunder inden for blandt andet erhverv, industri og forsyning.

Prisen skal være rigtig
El:Con har i øjeblikket 16 afdelinger fordelt over det meste af landet, men med store koncentrationer i Østjylland og Midtjylland.

- Vi har stadig lidt mørke pletter i Midtjylland, på Fyn og på Sjælland, og vi er heller ikke helt nok tilstede i Trekantsområdet, så selvom vi er landsdækkende, er vi ikke færdige, siger Jesper Knudsen.

Han beskriver El:Con som opsøgende på markedet, men tilføjer, at det ikke er gået virksomhedens næse forbi, at flere andre af de store installatører også køber op. Det kan mærkes på priserne.

- Vi går ikke ind i en handel, hvis der ikke er en god case. Der er en tendens til at skulle betale for meget. Folk tror, at deres bronzestatue er guld værd. Det vil vi ikke være med til, siger direktøren.

Kigger stadig efter nørder
Selvom balancen er tippet over mod geografi, når El:Con skal have tegnebogen frem for at købe op, er specialisterne ikke glemt.

- Hvis vi spotter et lille nichefirma, der kan noget helt særligt, kan vi hjælpe dem med at få en bredere platte til kunderne og aflaste for det administrative. Det er en win-win for begge parter, så dem er vi stadig åbne over for, siger Jesper Knudsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web01