23948sdkhjf

Anlægsloftet er ikke tidssvarende

| Af Mads Raaschou, formand for Dansk Byggeri Hovedstaden | Tip redaktionen om en historie

Anlægsloftet er en katastrofe for anlægsbranchen, da der er i forvejen er kraftig ombremsning, skriver dagens debattør

Nye borgere strømmer til stort set alle kommuner i hovedstadsområdet.

Det betyder mere trafik og øget pres på veje, parkeringspladser, stier, broer, mv. Derfor kræver befolkningstilvæksten kommunale investeringer både til at rette den slidte infrastruktur op og til nye anlæg.



Når vi i Dansk Byggeri Hovedstaden er rundt at tale med borgmestrene, oplever vi, at det ikke er kommunalpolitisk vilje, der mangler. I langt de fleste kommuner er der også økonomisk evne til at foretage investeringer i bedre lokal infrastruktur.

Vi hører igen og igen, at kommunerne har penge i kommunekassen til at udbygge og forbedre veje, stier og pladser - men at anlægsprojekterne må udskydes på grund af anlægsloftet.

Anlægsloftet er en årlig aftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL), der sætter grænserne for, hvor mange skattekroner, kommunerne år for år må bruge på at forbedre de kommunale bygninger og den lokale infrastruktur.

Anlægsloftet udgør en samlet økonomisk ramme, som kommunerne så skal fordele mellem sig. Kommunerne skal derfor prioritere deres bygge- og anlægsprojekter, og her kommer de borgernære byggeprojekter, som skoler og plejecentre ofte foran de anlægsprojekter, der er nødvendige for mobilitet og sammenhæng. Dette blev også slået fast i den seneste kommuneaftale for 2019 mellem regeringen og KL.

Senest har Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune måttet reducere anlægsbudgettet med 575 mio. kr. i 2019 som følge af det kommunale anlægsloft. Det går ud over fremkommeligheden i byen. Og samlet set er man alene i Københavns Kommune nødt til at reducere investeringer med over to mia. kr. som følge af anlægsloftet.

Mistede ordrer
Det er trist at se, at sunde og fornuftige projekter, der styrker for eksempel trafiksikkerheden, fremkommeligheden og klimasikringen, ikke kan gennemføres, og at det betyder, at vores medlemsvirksomheder på anlægsområdet mister ordrer.

Anlægsloftet er en katastrofe for anlægsbranchen, hvor der i øjeblikket også er en kraftig opbremsning i projekteringen af statslige infrastrukturprojekter.

Jeg vil blot minde om, at de store anlægsentreprenører har en meget lang planlægningshorisont, mange kvalificerede medarbejdere med helt specifikke kompetencer og en højt specialiseret maskinpark.

Men de nyeste fremskrivninger viser, at anlægsentreprenørerne bliver tvunget til at vinke farvel til et stort antal medarbejdere de næste år, selv når og hvis det store anlægsprojekt ved Femern Bælt kommer i gang.

I Dansk Byggeri Hovedstaden synes vi, at det kommunale anlægsloft er ude af trit med den befolkningstilvækst, vi ser i hovedstadsområdet. Det hænger slet ikke sammen.

De et-årige aftaler om det kommunale anlægsloft hænger også dårligt sammen med kommunernes anlægsplaner, som jo ofte strækker sig over flere år.

Vores medlemmer blandt anlægsentreprenørerne har brug for kontinuitet og nytænkning på området for anlægsinvesteringer.

Borgerne fortjener også en bedre og mere udbygget infrastruktur - ikke mindst på vejene.

De seneste beregninger viser, at trængslen på tre år er steget med 25 pct. i hovedstadsområdet. Det giver mere stress og jag i dagligdagen, når vi skal have tingene til at hænge sammen. Og det betyder også, at virksomhederne har sværere ved at rekruttere arbejdskraft, når potentielle medarbejdere vælger en arbejdsplads fra på grund af trængsel og for lang transporttid.

Der er brug for, at aftaleparterne sætter en grundlæggende revision af anlægsloftet i gang. Skal der være et anlægsloft, så skal der som minimum indarbejdes et flerårigt perspektiv.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Bygningsarbejder er sigtet efter arbejdsulykke

Plus

Aktiemarkedet straffer Rockwools nedjustering

Nyt fra bestyrelser og direktioner

AO Johansen sparer sig til bedre bundlinje

Bygma ansætter største antal elever nogensinde: Har brugt SoMe aktivt for at tiltrække de unge

Nyhedsbrev

34.268 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Det har aldrig været større – mere end 130 talere på Building Green

Byggeaftaler for en milliard i pipeline hos nyt byggepartnerskab

Egtved-entreprenør bygger seniorvenlige boliger til andre end seniorerne

Plus

Rockwool-direktør vil ikke lege med på "aggressiv prissætning"

Plus

Anlægsentreprenører
Skandinaviens byggetop løfter omsætningen

Omsætningen vokser, men flere af de fem største koncerner i Skandinavien kæmper med indtjeningen

Plus

Efter konkursen: Lund & Staun-stifter starter forfra

Fortets facader fragtes med pram

Nyt om navne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Millionbøder er et klart signal til nedriverbranchen

Plus

Tscherning forventer overskud trods millionbøde

Bøden på 5,9 mio. kr. overgår tidligere bøder i sagskomplekset og er sammen- lignet med byggekartellet kun overgået af en bøde til Elindco Byggefirma A/S på 10 mio. kroner

Plus

Portræt
Et halvt århundrede med fuldmurede huse

Preben Jørgensen Huse fejrer i dag virksomhedens 50-års jubilæum i domicilet nord for Vejle

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Topchef i tale
Ny direktør i byggeriets videnscenter: Vi har brug for digitale tigerspring

Christina Hvid er ny adm. direktør hos Molio - Byggeriets Videnscenter. Hun vil arbejde for at centret bliver bedre til at være på forkant med digitalisering og bæredygtighed i byggeriet

Plus

Sektionen udskyder valg af formand

Ny bestyrelse ventes først at konstituere sig i november

Plus

Nedrivere betaler millioner i bøde for lånepriser

Boligprojekt i Fredericia går til entreprenør fra Kolding

Aalborg sender geotermi for én milliard i udbud

Nedriver-sagen
Tre nedrivere accepterer kartelbøder

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Aarhus Havn fornyer brønde og kloakledninger

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Spil om kommuners milliarder er i gang

Nyt om navne

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: En gylden mulighed for arbejdskraften

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Nyt om navne

Jensen etablerer nyt udviklingsselskab

Debat
Danske virksomheder går glip af et stort potentiale: Smarte bygninger er her allerede

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Positivt med bevarelse af Boligjobordningen

Topkarakter til Bytømreren ved aflevering af butik til Brødrene Dahl og Øland

Gravemaskine med Topcon X-73i 3D udstyr

ABV teknik - Færdigmeldinger på ABV-anlæg

De nominerede til hi-messens nystiftede bæredygtighedspris er fundet

Ny projekttegner hos DS Flexhal

Certificeret rådgiver i bæredygtighed

Lys på byggepladsen er også et emne i den lyse tid

Give Steel til Norsk national arena

Drift af elforsyningsanlæg

Henning Mortensen a/s: Ny projektleder i el-afdelingen

Skelbækgade 2-4, 1717 København V – indretning af 7.000 m² kontorhotel fordelt på 5 etager

Propan køleanlæg - naturligt og miljøvenligt kølemiddel!

Gola profilsystem

Facaders store glaspartier kræver solafskærmning

Ny Dual Point Mini Cooler til køling af små dele og værktøjer

CAD til Bim

HF indgår nyt partnerskab

Intelligente styreenheder - overvåger driften og planlægger vedligeholdelse!

TYTAN gruppeafbrydere kan nu fås hos Ara-El

Ingen affald – klogere og mere bæredygtigt byggeri med træprodukter

DS Elcobyg ansætter erfaren betonmand

Hver fjerde dansker vælger dør ud fra energieffektivitet

Keflico byder velkommen til ny Grafisk Marketingmedarbejder i teamet - www....

Her er Mini Trans’ nye direktør

Send til en kollega

0.184