23948sdkhjf

Anlægsloftet er ikke tidssvarende

| Af Mads Raaschou, formand for Dansk Byggeri Hovedstaden | Tip redaktionen om en historie

Anlægsloftet er en katastrofe for anlægsbranchen, da der er i forvejen er kraftig ombremsning, skriver dagens debattør

Nye borgere strømmer til stort set alle kommuner i hovedstadsområdet.

Det betyder mere trafik og øget pres på veje, parkeringspladser, stier, broer, mv. Derfor kræver befolkningstilvæksten kommunale investeringer både til at rette den slidte infrastruktur op og til nye anlæg.



Når vi i Dansk Byggeri Hovedstaden er rundt at tale med borgmestrene, oplever vi, at det ikke er kommunalpolitisk vilje, der mangler. I langt de fleste kommuner er der også økonomisk evne til at foretage investeringer i bedre lokal infrastruktur.

Vi hører igen og igen, at kommunerne har penge i kommunekassen til at udbygge og forbedre veje, stier og pladser - men at anlægsprojekterne må udskydes på grund af anlægsloftet.

Anlægsloftet er en årlig aftale mellem regeringen og Kommunernes Landsforening (KL), der sætter grænserne for, hvor mange skattekroner, kommunerne år for år må bruge på at forbedre de kommunale bygninger og den lokale infrastruktur.

Anlægsloftet udgør en samlet økonomisk ramme, som kommunerne så skal fordele mellem sig. Kommunerne skal derfor prioritere deres bygge- og anlægsprojekter, og her kommer de borgernære byggeprojekter, som skoler og plejecentre ofte foran de anlægsprojekter, der er nødvendige for mobilitet og sammenhæng. Dette blev også slået fast i den seneste kommuneaftale for 2019 mellem regeringen og KL.

Senest har Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune måttet reducere anlægsbudgettet med 575 mio. kr. i 2019 som følge af det kommunale anlægsloft. Det går ud over fremkommeligheden i byen. Og samlet set er man alene i Københavns Kommune nødt til at reducere investeringer med over to mia. kr. som følge af anlægsloftet.

Mistede ordrer
Det er trist at se, at sunde og fornuftige projekter, der styrker for eksempel trafiksikkerheden, fremkommeligheden og klimasikringen, ikke kan gennemføres, og at det betyder, at vores medlemsvirksomheder på anlægsområdet mister ordrer.

Anlægsloftet er en katastrofe for anlægsbranchen, hvor der i øjeblikket også er en kraftig opbremsning i projekteringen af statslige infrastrukturprojekter.

Jeg vil blot minde om, at de store anlægsentreprenører har en meget lang planlægningshorisont, mange kvalificerede medarbejdere med helt specifikke kompetencer og en højt specialiseret maskinpark.

Men de nyeste fremskrivninger viser, at anlægsentreprenørerne bliver tvunget til at vinke farvel til et stort antal medarbejdere de næste år, selv når og hvis det store anlægsprojekt ved Femern Bælt kommer i gang.

I Dansk Byggeri Hovedstaden synes vi, at det kommunale anlægsloft er ude af trit med den befolkningstilvækst, vi ser i hovedstadsområdet. Det hænger slet ikke sammen.

De et-årige aftaler om det kommunale anlægsloft hænger også dårligt sammen med kommunernes anlægsplaner, som jo ofte strækker sig over flere år.

Vores medlemmer blandt anlægsentreprenørerne har brug for kontinuitet og nytænkning på området for anlægsinvesteringer.

Borgerne fortjener også en bedre og mere udbygget infrastruktur - ikke mindst på vejene.

De seneste beregninger viser, at trængslen på tre år er steget med 25 pct. i hovedstadsområdet. Det giver mere stress og jag i dagligdagen, når vi skal have tingene til at hænge sammen. Og det betyder også, at virksomhederne har sværere ved at rekruttere arbejdskraft, når potentielle medarbejdere vælger en arbejdsplads fra på grund af trængsel og for lang transporttid.

Der er brug for, at aftaleparterne sætter en grundlæggende revision af anlægsloftet i gang. Skal der være et anlægsloft, så skal der som minimum indarbejdes et flerårigt perspektiv.

Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Portræt
Jysk entreprenørtalent skal styre MT Højgaard gennem vadested

Den konstituerede koncernchef Morten Hansen får pæne ord med fra branchefolk

Plus

Optræk til endnu en retssag på Niels Bohr Bygningen

Underentreprenør på ventilationsentreprisen forlod i oktober byggepladsen. Vejdirektoratet mener, at entreprenøren har forsømt sin opgave

Plus

Midtjysk byggefirma på vej mod afvikling – ejer holder en dør på klem

Dansk Halbyggeri skærer måneder af Viborg-projekt

Plus

Ny ejer: Derfor har jeg investeret i Moestrup Tømrer & Snedker

Hans-Bo Hyldig ejer nu 100 pct. af tømrer- og snedkervirksomheden

Nyhedsbrev

34.464 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

720 lastbiler igennem København hver dag? Her bliver det besluttet

Tidligst i slutningen af 2020 afgøres det, hvordan 80 mio. ton jord skal transporteres til det kommende kæmpebyggeri i København, Lynetteholm

Horsens-arkitekt åbner kontor i København

40.000 ton sand under Brygmester Hus

Godt i gang og halvt fuldendt - Vejle er snart 66 ungdomsboliger rigere

Københavnsk/norsk forslag vinder maritimt mekka i Esbjerg

Prisen for flyhangar er steget til milliardbeløb

Plus

Flere veje til nye ejere

Plus

Træsektion har fået ny formand

Plus

FB Gruppens ejer overtager kriseramt tømrervirksomhed

Niels Moestrups personlige konkurs har ført til, at Hans-Bo Hyldig har investeret i Moestrup Tømrer & Snedker, der kører videre fra den nuværende adresse i Tune

Nyt om navne

Seks entreprenører fundet til 25.000 kvm hospitalsbyggeri

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Moe og Erik Arkitekter skal styre milliardprojekt i mål

Der er nu udpeget bygherrerådgiver til BørneRiget - for tredje gang

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Kommuner skal ikke fyre for gråspurvene

Plus

BAM vinder Københavns største skoleprojekt til dato

Undervisningsbyggerier er ved at være et speciale for entreprenøren.

Debat: Tid til eftertanke

Plus

Vild plan for Egholm: Naturpark og landsby skal afløse svinestalde

Her samler Region Syddanmark sin data

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Licitationen Mener
LICITATIONEN MENER: Erhvervsskoler er skudt tilbage til start

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Ugens konkurser - uge 46

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Nyt om navne

Nyt fra bestyrelser og direktioner

Lønfest i byggeriet fortsætter trods køligere konjunkturer

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye byggeopgaver på vej

Plus

Investor: MT Højgaard burde kigge mod Aarsleff

Se alle Medlemmernes egne nyheder

ErgoMover til uhørt lav pris

SUV´erne er populære - også at lease

Opdatér din EXFO-platform

Sangberg-projektleder bliver DGNB-konsulent i byområder

Har du været forbi vores lagersalgs-side på fyns-kran.dk?

Data som beslutningsgrundlag i det byggede miljø

Nyhed fra Thrane Maskiner ApS | ROBUST SD45 knuser

Tag med på Nohrcons studietur og workshop om idrætsbyggeri

Regler for nettilslutning af produktionsanlæg-lavspænding

Valsning og svejsning af stål og jern. www.hnielssons.dk

Ny kæmpe-sportsby baner vej for effektiv regnvandshåndtering

Inddækninger til byggeriet fra Ollerup Maskinfabrik Slagelse

Prysmian sat til at nå en ny milepæl med IFA2 projekt

Ny anti-statisk luftkniv fra EXAIR nu med 30% bedre ydeevne

NOS A/S udfører tests og eftersyn

Lær Revit Architecture før jul

Bygningsreglementet - opdatering

Danmarks indsats for verdensmålene i et større perspektiv

Se den gode stemning til Building Green i København

Salgsafdelingen hos Pettinaroli A/S styrkes

Trusted-tracker - et teknologisk vidunder

Fra ide til indevielse på bare nogle få uger!

Graffiti renset fuldstændigt af banen

Manicus Teknik præsenterer KTR wind power teknologi

NTI Gruppen (NTI) udvider med hollandske CAD & Company

Send til en kollega

0.299