Omsætningen falder i Bravida: Men ordrebeholdningen runder 5 milliarder
Bravida har netop offentliggjort sit regnskab for andet kvartal 2025.
Det viser en samlet nedgang i omsætningen for koncernen på 9 pct., men samtidig en forbedring af EBITA-marginen fra 4,5 til 5,4 pct. - et nøgletal, der viser hvor god en virksomhed er til at tjene penge på sin primære drift.
Især i Danmark går det godt for den svensk-børsnoterede koncern - både i forhold til indtjening og ordreindgang.
Stigende ordreindgang
Bravida Danmark øgede nettoomsætningen marginalt med 1 pct. til 1.764 mio. svenske kr. EBITA steg dog markant til 75 mio. svenske kroner - mod blot 2 mio. i samme kvartal sidste år - svarende til en marginforbedring fra 0,1 til 4,3 pct.
- Gennem vores fortsatte selektering af projekter, vi indgår i, blev EBITA-marginen forbedret i Sverige, Danmark og Norge. Det er glædeligt, at vi i et udfordrende marked kan øge både margin og indtjening trods lavere omsætning, siger Mattias Johansson, koncernchef i Bravida, i en pressemeddelelse.
Ordreindgangen i Danmark steg med hele 78 pct. til 2.790 mio. svenske kr. Bravida modtog en "stor" ordre fra en kunde dette kvartal. Derudover består ordreindgangen af små og mellemstore installations- og serviceopgaver.
Det løftede ordrebeholdningen til 5.227 mio. svenske kr. - en stigning på 34 pct. sammenlignet med samme kvartal sidste år.

Transformationen virker
Adm. direktør i Bravida Danmark, Christian Alsø, ser udviklingen som et bevis på, at virksomhedens strategi giver resultater.
- At vi endnu en gang leverer en betydelig forbedret margin samt en markant stigning i ordreindgangen viser, at de initiativer, vi har iværksat, virker, siger han i pressemeddelelsen.
Han peger samtidig på en målrettet projektselektering som en vigtig årsag til den forbedrede ordrekvalitet.
- Vi har været mere kritiske i forhold til, hvilke projekter og samarbejdsformer vi indgår i.
Bravida Danmark forventer at fastholde det positive momentum i den kommende tid.