Det rammer lige ind i tidens ånd, når Danhaus vil satse målrettet på bofællesskaber. 
 
Det mener i hvert fald Danhaus-direktør Johannes Schmith, som dropper det årlige salg af op mod 80 enfamiliehuse for at gå helhjertet ind i den nye satsning. 
 
Sidste års beskedne overskud på to mio. kr. underbygger direktørens pointe om, at Danhaus har haft svært ved at tjene tilstrækkeligt på de håndtegnede huse. 
 
Og et kig ind i Danhaus’ produktionsområde viser, at virksomheden har et setup, der passer som skræddersyet til bofællesskabernes krav om serieproduktion. 
 
Konkurrenter på spring 
Den største udfordring bliver derfor formentlig at overbevise alt slutbrugere til ejendomsinvestorer og ejendomsudviklere om, at der er langt fra fortidens kollektiver med fri hash og bollerum til nutidens mere praktisk funderede fællesskabstanke. 
 
Den næste udfordring kan herefter være at holde husbyggerbranchens store aktører væk fra det ben, som Danhaus lige nu prøver at nyde uforstyrret uden for flokken. 
 
For selv om Danhaus’ strategiskifte efterlader et lille hul i markedet for enfamiliehuse, så er vækstplanerne hos de store husbyggere så ekspansive, at det på ingen måde vil afholde dem fra at afsøge nye områder. 
 
Det gælder både i udlandet, hvor HusCompagniet fortsætter væksten, og herhjemme, hvor stadig flere af de store virksomheder nu øger satsningen på rækkehuse. Så selv om Danhaus altså mener at have tidsånden på sin side, kan den nye satsning hurtigt blive en kamp imod tiden. 
 
Man skal i hvert fald kende konkurrenterne dårligt for at tro, de lader en bevist fidus passere ubemærket hen.
Danhaus-direktør kæmper med tidsånden imod tiden
Den sydvestjyske husbygger forsøger sig med en svær balance, hvor et nyt forretningsområde både skal tales op over for interessenter og gøres uattraktivt for konkurrenter
                        