En brolægger måler nøje op, for klinkerne skal skæres helt præcist. Han fjerner kasketten og tørrer sveden af panden. Sikkerhedsbriller og høreværn påføres, og kapsaven startes. Klingen sætter sine tænder i de seks klinker, og saven skriger sig igennem dem. Kort efter går de fra hinanden. De placeres i bunker efter størrelse; overalt på byggepladsen er der bunker af nøje tilskårne klinker i forskellige røde nuancer.
Glat i vådt føre
Renoveringen af Den Røde Plads på Nørrebro i København er i fuld gang og har været det siden februar i år. Allerede et halvt år inden pladsen åbnede i sommeren 2012, blev den diskuteret intenst, da regn gjorde belægningen glat. Derfor måtte man i sensommeren samme år udbedre cykelstien, der løber gennem pladsen.
Nu er turen så kommet til resten af Nørrebros røde samlingspunkt, og her har man valgt at udskifte det glatte underlag med mestendels hårdtbrændte teglklinker, der lægges på kant. Det vil sige, at de ligger på den smalle side. Denne belægning har man god erfaring med fra blandt andet Odense bymidte. Klinkerne er leveret i fire forskellige røde nuancer, der skal sikre, at pladsen for fremtiden lever op til sit navn.
Derudover kommer pladsen til at bestå af et område med såkaldt sportsbelægning, der er en type gummiunderlag, som man kender fra blandt andet løbebaner, og et multiareal med en glattere overflade, der skal kunne bruges til forskellige arrangementer. Begge dele bliver naturligvis røde.
Det røde pigment i den tidligere belægning var ikke UV-bestandig, hvilket har betydet, at den røde farve er falmet på grund af solen.
Varmt anlægsarbejde
Da Licitationen besøger byggepladsen, er det mere eller mindre første gang i tre måneder, at solen er gået i skjul.
– Det er perfekt vejr til brolægningsarbejde. 20 grader og overskyet, siger Jesper Kaare Aagaard, projektleder og direktør i P.P. Landskab A/S, der er hovedentreprenør på etableringen af den nye belægning.
Den varme sommer har ellers krævet sin opmærksomhed, idet man erfarede, at arbejdet gik cirka 10 til 20 procent langsommere på grund af udmattelse og behov for flere pauser blandt folkene på byggepladsen. Men det er ikke den eneste indflydelse, varmen har haft. For når temperaturerne er høje, har københavnerne vinduerne åbne døgnet rundt. Det har resulteret i støj- og støvgener for dem, der bor tæt på byggepladsen.
– Der har været klager fra naboerne. Særligt da vi lagde belægningen ud mod Nørrebrogade, har omgivelserne været generet af støjen, siger Marion Louw, byggeleder i Københavns Kommune. Hun understreger, at man har fulgt op på alle henvendelserne og lavet tiltag, der har begrænset støjen og støvet. For eksempel har man vandet pladsen oftere, end man ellers ville have gjort for at få støvet til at lægge sig. Man har desuden forsøgt at indrette byggepladsen, så generne minimeres.
– Arbejdsmændene, der skærer klinkerne til, står nu i et afgrænset skæreområde, og det er faktisk inspireret af en beboerhenvendelse, fortæller Marion Louw og beretter, at tilbagemeldinger fra naboer viser, at sådanne tiltag har gjort en forskel.
Skridsikker løsning
Byggepladsen er omkranset af skriggule hegn, og inden for disse finder vi de hårdtarbejdende brolæggere, der nøjsomt placerer de tilskårne klinker i sildebensformat én efter én efter én. Opmålingen er markeret med gule og lyserøde snore, der sikrer, at hver enkelt klinke ligger nøjagtig, som den skal. De placeres inden for rammer af låsebånd i stål, der skal sikre, at klinkerne ikke skrider.
– Klinkerne ligger utrolig stabilt. Eventuelle forskubninger vil blive stoppet af de låsebånd, der er støbt ned, siger Marion Louw.
Båndene er placeret med omkring seks meters mellemrum og støbt 30 centimeter ned. I kontrakten med entreprenøren har man desuden sikret sig, at der efterfuges fem gange i løbet af det første år efter aflevering.
Budget og tidsplan holder
Ifølge Marion Louw og Jesper Kaare Aagaard er alt gået efter planen, både hvad angår tid og penge. Det betyder, at arbejdet er færdigt mod slutningen af oktober, og at budgettet på 13,5 mio. kr. holdes.
Dele af pladsen er allerede åbnet, og i øjeblikket arbejdes der på den centrale del af pladsen. Sidste del af renoveringen vil gælder parkeringspladsen ud mod Mimersgade. Her skal den gamle belægning fjernes og ny rød asfalt lægges.
Færdiggørelsesfristen er 19. oktober, og Marion Louw forventer, at den holdes.
– Medmindre vi lige pludselig har 14 dage med det ene skybrud efter det andet, så forventer jeg, at pladsen kan åbne igen i slutningen af oktober, siger hun.
Glat i vådt føre
Renoveringen af Den Røde Plads på Nørrebro i København er i fuld gang og har været det siden februar i år. Allerede et halvt år inden pladsen åbnede i sommeren 2012, blev den diskuteret intenst, da regn gjorde belægningen glat. Derfor måtte man i sensommeren samme år udbedre cykelstien, der løber gennem pladsen.
Den Røde Plads – tidslinjeJanuar 2012:
Uofficiel åbning af pladsen. Juni 2012: Officiel åbning af pladsen. August 2012: Cykelstien gennem pladsen udbedres, så den ikke længere er farlig i glat vejr. Februar 2018: Københavns Kommune indgår forlig med Bjarke Ingels Group (BIG) og Aarsleff A/S, der var henholdsvis rådgiver og hovedentreprenør, da pladsen blev anlagt. Sagen omhandlede ansvaret for det glatte underlag, der allerede siden pladsens uofficielle åbning har været genstand for debat. Kommunen får lidt over to mio. kr. i erstatning, hvoraf hovedparten betales af BIGs tyske underrådgiver Topotek1. Desuden påbegyndes renoveringen af pladsen. Oktober 2018: Pladsen er, ifølge tidsplanen, færdigrenoveret og klar til genåbning. |
Derudover kommer pladsen til at bestå af et område med såkaldt sportsbelægning, der er en type gummiunderlag, som man kender fra blandt andet løbebaner, og et multiareal med en glattere overflade, der skal kunne bruges til forskellige arrangementer. Begge dele bliver naturligvis røde.
Det røde pigment i den tidligere belægning var ikke UV-bestandig, hvilket har betydet, at den røde farve er falmet på grund af solen.
Varmt anlægsarbejde
Da Licitationen besøger byggepladsen, er det mere eller mindre første gang i tre måneder, at solen er gået i skjul.
– Det er perfekt vejr til brolægningsarbejde. 20 grader og overskyet, siger Jesper Kaare Aagaard, projektleder og direktør i P.P. Landskab A/S, der er hovedentreprenør på etableringen af den nye belægning.
Den varme sommer har ellers krævet sin opmærksomhed, idet man erfarede, at arbejdet gik cirka 10 til 20 procent langsommere på grund af udmattelse og behov for flere pauser blandt folkene på byggepladsen. Men det er ikke den eneste indflydelse, varmen har haft. For når temperaturerne er høje, har københavnerne vinduerne åbne døgnet rundt. Det har resulteret i støj- og støvgener for dem, der bor tæt på byggepladsen.
– Der har været klager fra naboerne. Særligt da vi lagde belægningen ud mod Nørrebrogade, har omgivelserne været generet af støjen, siger Marion Louw, byggeleder i Københavns Kommune. Hun understreger, at man har fulgt op på alle henvendelserne og lavet tiltag, der har begrænset støjen og støvet. For eksempel har man vandet pladsen oftere, end man ellers ville have gjort for at få støvet til at lægge sig. Man har desuden forsøgt at indrette byggepladsen, så generne minimeres.
– Arbejdsmændene, der skærer klinkerne til, står nu i et afgrænset skæreområde, og det er faktisk inspireret af en beboerhenvendelse, fortæller Marion Louw og beretter, at tilbagemeldinger fra naboer viser, at sådanne tiltag har gjort en forskel.
Skridsikker løsning
Byggepladsen er omkranset af skriggule hegn, og inden for disse finder vi de hårdtarbejdende brolæggere, der nøjsomt placerer de tilskårne klinker i sildebensformat én efter én efter én. Opmålingen er markeret med gule og lyserøde snore, der sikrer, at hver enkelt klinke ligger nøjagtig, som den skal. De placeres inden for rammer af låsebånd i stål, der skal sikre, at klinkerne ikke skrider.
– Klinkerne ligger utrolig stabilt. Eventuelle forskubninger vil blive stoppet af de låsebånd, der er støbt ned, siger Marion Louw.
Båndene er placeret med omkring seks meters mellemrum og støbt 30 centimeter ned. I kontrakten med entreprenøren har man desuden sikret sig, at der efterfuges fem gange i løbet af det første år efter aflevering.
Budget og tidsplan holder
Ifølge Marion Louw og Jesper Kaare Aagaard er alt gået efter planen, både hvad angår tid og penge. Det betyder, at arbejdet er færdigt mod slutningen af oktober, og at budgettet på 13,5 mio. kr. holdes.
Dele af pladsen er allerede åbnet, og i øjeblikket arbejdes der på den centrale del af pladsen. Sidste del af renoveringen vil gælder parkeringspladsen ud mod Mimersgade. Her skal den gamle belægning fjernes og ny rød asfalt lægges.
Færdiggørelsesfristen er 19. oktober, og Marion Louw forventer, at den holdes.
– Medmindre vi lige pludselig har 14 dage med det ene skybrud efter det andet, så forventer jeg, at pladsen kan åbne igen i slutningen af oktober, siger hun.
Fakta om renoveringen
Bygherre: Københavns Kommune
Hovedentreprenør: P.P. Landskab A/S Rådgiver: Moe A/S Samlet budget: 13,5 mio. kr. finansieret af RealDania og Københavns Kommune Om pladsen: Den Røde Plads er en del af Superkilen, der også inkluderer Den Sorte Plads og Den Grønne Park. Superkilen er designet af Superflex, Bjarke Ingels Group og Topotek1, og har vundet en række priser. Renoveringen består af: Pladsen: Hårdbrændte teglklinker i fire røde nuancer lagt på kant i sildebensforbandt. Låsebånd for cirka hver sjette meter. Parkeringsplads: Udskiftning af slidlaget (de øverste 3 cm) med rød asfalt, hvor man bruger røde skærver og en farveløs bitumen med rødt tilslagsstof, så belægningen bliver så rød som mulig. Multiareal: SFB-belægning, som består af en åbenporet asfalt, som slemmes ud med tyndtflydende beton. Til asfalten er der brugt røde granitskærver, og betonen har fået rødt tilslagsstof. Belægningen bliver slebet og kommer til at ligne et terrazzogulv. Sportsbelægning: 8 mm gummigranulatbelægning oven på den eksisterende asfalt-/PU-belægning Faldunderlag: Fornyelse af de øverste to centimeter af det eksisterende røde faldunderlag (gummigranulat) omkring legeredskaberne. |