Hovedstaden må se langt efter vejpenge

De sidste 10 års statslige penge til infrastruktur er i høj grad gået til Sjælland og Østjylland. Ser man på trængslen er Hovedstaden forsømt, mener Dansk Byggeri

Det er især Sjælland og Midtjylland, som løber af med pengene, når staten investerer i infrastruktur.

Det viser en opgørelsen fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, som Dansk Byggeri har regnet videre på.

De seneste 10 år er 27 pct. af de statslige anlægskroner gået til Region Sjælland, mens Regions Midtjylland får 22 pct. Omvendt har staten kun kanaliseret 10 pct. af pengene til Hovedstaden, 9 pct. til Syddanmark og 4 pct. til Nordjylland. 28 pct. af pengene er gået til landsdækkende projekter, viser opgørelsen.

Henrik Friis, branchedirektør i Dansk Infrastruktur mener, at set ud fra et trængselssynspunkt, så er især Hovedstaden blevet forsømt.

- Der hvor vi har den største samlede trængsel er i Hovedstaden. Her har man brugt 8,6 mia. kroner, men der er behov for et infrastrukturløft på omkring 38 mia. kroner, hvis man skal have udbygget vejinfrastrukturen - for eksempel med Ring 5, en opgradering af Ring 4, en havnetunnel og Frederikssundsmotorvejen. Men også Østjylland burde ud fra en trængselsbetragtning have noget mere, siger han.

Vigtigt med pipeline
Tallene skal dog læses med en vist forbehold, fordi Ringstedbanen med sin pris på 11 mia. kroner udgør en meget stor del af de i alt knap 24 mia. kroner, som Region Sjælland tegner sig for, forklarer Henrik Friis. Han understreger, at der også er andre afgørende faktorer, når man planlægger i frastruktur.

- Det handler ikke altid kun om trængsel, men også om udvikling af områder. Nogle steder i Jylland har man eksempelvis skabt større erhvervsområder ved at anlægge bedre infrastruktur. Og så bliver det op til politikerne, siger han.

Stærke borgmestre

Ønsket fra Dansk Byggeri er, at man laver en samlet plan for de næste mange års infrastrukturprojekter.

- For anlægsentreprenørerne er det vigtige, at man har en pipeline med projekter, som er jævnt fordelt. det er derfor vi efterlyser en samlet plan frem mod 2030. Det gør det lettere, at investere i maskiner og planlægge antallet af folk. Det har man i Norge og Sverige. Det gør, at anlægsentreprenørerne kan drive en mere effektiv forretning og det giver lavere priser for bygherren. Der har vi i Danmark haft mere stop-and-go, siger han.

Venstre-medlem af Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg Hans Andersen mener tallene tydeliggør at Hovedstaden og Nordsjælland er blevet forsømt i de statslige infrastrukturinvesteringer.

- Vi har her fået et opdateret grundlag, som kan bruges når vi efter et valg tager fat på den kommende debat om en ny trafikaftale. Når man ser på tallene, så er tiden kommet til at prioritere Nordsjælland, hvor vi bør vedtage både Hillerødmotorvejen og Frederikssundsmotorvejen, siger han.

Hans Andersen mener desuden, at tallene viser, at der gennem tiden har været nogle borgmestre og jyske Folketingspolitikere, der har været bedre til at sikre sig penge til deres infrastrukturprojekter.

Forsømte nordjyder
- Der kunne vi godt lære noget i Nordsjælland. Det stærkeste argument er trængslen og den er der alt for meget af i Hovedstaden og i Nordsjælland, siger han.

Transportordfører for Socialdemokratiet, Rasmus Prehn, er enig i, at man ikke alle steder i landet har været lige gode til at sikre statslige infrastrukturinvesteringer i regionen.

- Men der har også været nogle steder, hvor det har været nødvendigt at afsætte penge til bedre infrastruktur. Det gælder for eksempel ved E45, Silkeborgmotorvejen, Holstebromotorvejen og Letbanen i Aarhus, siger han.

Den Aalborg-valgte politiker mener desuden, at Nordjylland med sine blot 4 pct. af de statslige anlægsinvesteringer i høj grad er blevet forsømt.

- Omkring 10 pct. af befolkningen bor i Nordjylland, så på den måde er der ikke en sammenhæng. Man kan ikke hvert enkelt år give lige store dele til de enkelte regioner, men over en 10-årig periode har Nordjylland fået for lidt penge. Lige nu står den 3. Limfjordsforbindelse og blinker som det vigtigste projekt her og nu, siger han.

Læs mere: Jernbanen løber med statens penge



Hold dig opdateret med Licitationen
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
1

Ombygning bliver dobbelt så dyr

Handelsgade bugner af grønne åndehuller

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Regeringen vil have flere kvindelige topchefer

I et nyt inspirationskatalog fra regeringen giver 10 danske topledere giver deres bud på, hvordan der kommer flere kvinder på ledelsesgangene

Skole nedrives: Stort boligprojekt venter i kulissen

Nyhedsbrev

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Online Avis Arkiv
Plus

27-årig tømrer: Vi lider alle sammen af rygproblemer

Emil Pilgren er tilfreds med arbejdsmiljøet hos NCC. Men han regner stadig ikke med at kunne arbejde som tømrer til han når pensionsalderen

Løsningsorienteret og fleksibel arbejdskraft

Plus

Udlærte frygter nedslidning

Undersøgelse fra 3F viser, at der er bekymring blandt svende for, om kroppen kan holde til byggepladsens tunge arbejde

Plus

Dansk arkitektfirma forlader Bispebjerg-konsortium

KHR Architecture A/S skal ikke længere være en del af totalrådgiver-konsortiet på Bispebjerg, efter udbudsstrategien er blevet ændret

Plus

Anlægsentreprenører
Se tallene: Så meget tjener anlægsentreprenørerne

Plus

Anlægsentreprenører
Anlægsentreprenører spotter nye vækstmuligheder

Åbning af jernbane til tiden

Plus

Anlægsentreprenører
Her er anlægsbranchens største udfordringer

Plus

Anlægsentreprenører
Analyse: Anlægsentreprenører finder nye veje

Anlægsentreprenører
- Pludselig får vi konkurrence af landets største entreprenører på en entreprise til to mio. kr.

1.200 nye boliger i Høje Taastrup C: - Nu går vi for alvor i gang

Nu skal der laves en samlet plan for Rønne

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Ny kritik af Bygningsstyrelsens udbudsstrategi

Et farvel til fagentrepriser skærer vigtig dialog mellem bygherre og udførende væk, lyder kritikken fra Tekniq

Solceller kan bruges på alle facader

Ørsted laver milliardhandel i Nordsøen

Københavnerbydel får grøn oase

Rådgivervirksomheden Rambøll udvikler området omkring sit domicil i Ørestad til nyt grønt byområde

NCC udvikler ny løsning til vejsiden

Vejdirektoratet tester klimavenlig asfalt

Udvidelsen af Arena Randers: – En kombination af dansk design og tysk effektivitet

Plus

Rød blok kræver 100 millioner kroner ekstra til Arbejdstilsynet

Tilsynet skal fremover have en fast økonomisk ramme og ikke være afhængig af puljer til forskellige projekter, mener partierne

Plus

Anlægsentreprenører
Anlægsentreprenører finder nye veje

Licitationen - Byggeriets Dagblad har talt med fem aktører fra branchen om muligheder og udfordringer. Læs analysen her

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Minister vil skrotte iværksætterselskaber

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Finanskrisen - 10 år efter
Bankerne har holdt sig tilbage denne gang

Aarsleff laver fundamenter på ny elforbindelse

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Finanskrisen - 10 år efter
Byggeriet byder konkurrence fra udlandet velkommen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Regeringen vil spare millioner på jernbanen

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Plus

Nye anlægsopgaver på vej

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny EP avis med skarpe tilbud

Lindab og den cirkulære økonomi

NIC Denmark leverer specialløsninger til Kasperskolen i Skovlunde.

Nyt lager booster service

Derfor er VinduesIndustrien kritisk overfor Svanemærket

Stille som en mus - perfekt til dit rækkehus

Mød os på WindEnergy i Hamborg 25-28. sept.

Invitation: Intelligent styring og og energioptimering

Tekstilkanaler som akustisk element

Ambitiøs Sales Manager til en af Danmarks førende BIM-rådgivere

Vejen til et godt arbejdsmiljø - konference i KBH 1. nov.

Klimavenligt kølemiddel- HFO R1234ze

Der bliver hver dag samlet mange kædesæt på vores værksteder i hele Danmark.

Hoved- og Totalentreprenørers uforudsete omkostninger

Ajos digitaliserer sine kranjournaler

Stationer - 60/10 kV

Nyt Fiat bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Vil du starte din egen webshop? Kom godt i gang med Billys webshop-serie

Milwaukee - Du er hermed inviteret!

Restlager salg!

En dag med vores graffiti-afrensere

Prysmian udstiller på Wind Energy 2018 i Hamburg

Lastbiler er et krævende område både med hensyn til omgivelser og trykluftk...

Sandblæsning af båd

Lav elafgift skubber på komvertering til varmepumper

Send til en kollega

0.294