Direktør Kim Østergaard fra J. Jensen Fodboldbaner mener, at det er værd at gå efter hele det nordiske marked for anlæg af fodboldbaner.
Firmaet regner med at nå en omsætning på området, i størrelsesordenen 40-50 mio. kroner i det første år. Kim Østergaard er dog forsigtig med at spå om fremtiden:
- Det er svært at sige, men Sverige ved vi er et stort marked for især kunstgræsbaner. I Norge og Island er der også et marked for det samme segment, og det samme gælder Finland. Men jo længere nordpå, jo mere er det kunstgræs, der er inde, fordi det giver længere spilletid på banerne og en billigere vedligeholdelse, siger han.
- Vi håber at kunne overbevise dem om, at vores hybridbane, hvor der er to slags græs i, en undergræs og en topgræs, som gør banen så slidstærk, at den kan holde til både klima og megen brug. Det er det vi arbejder hen imod, og vi har i øjeblikket nogle forsøg i gang, og vi arbejder med en godkendelse af et produkt, siger Kim Østergaard.
Forsigtig vurdering
Firmaet arbejder med en hybridtypegræs, hvor der kun er 10-15 procent kunstgræs, og resten ægte græs.
- Dermed er der ingen granulat i, der skal fyldes op, og det betyder en gevinst for miljøet, siger han.
Han håber, at man meget forsigtigt vurderet kan nå en omsætning på omkring 100 mio. kroner om fem år.
- Vores store force er jo, at vi kan levere det hele. I princippet kan vi jo nedrive et gammelt stadion, bygge et nyt, og anlægge banen også med belysning, vandingsanlæg og det hele. Vi arbejder med LED belysning, som jo er kraftigt energibesparende, og ikke skal tændes flere timer før brug, så også den del af det kan vi klare, siger han.
Afdelingen fylder ikke meget i J. Jensen-koncernen, hvor der kun er få nøglemedarbejdere, men det er fordi man trækker på kompetencer andre steder i koncernen.
Græsset skal altid være grønnere
J. Jensen-koncernen mener, at der er et stort marked i Norden for en entreprenør, der kan levere hele paletten