Kompositdækkene til stilladserne er i Danmark båret noget frem af en ny lovgivning på området. For stilladser til opmuring gælder det nemlig, at delene ikke må veje mere end max 15 kilo. Trætrællerne som hidtil har været brugt, vejer for meget, og det giver albuerum for de nye i komposit.
- Der er flere fordele ved at bruge kompositmaterialer, og det er således ikke kun den lavere vægt, der er gældende, siger indehaver og direktør for Nordic Platform, Per Mose til Licitationen Byggeriets Dagblad.
- Udover den lavere vægt på 12,5 kg, så fås de nye dæk også i kundens farver og med firmalogo, og det betyder at det er svært for tyvene at bruge dem til ret meget. 80 procent af kunderne får dem i deres firmafarver og med logo i, siger han. Han tilføjer at dækkene ydermere er kuldeneutrale.
- Hvis man arbejder hvor det er koldt og susende, så kan vinden på aluminiumsdæk, ligesom på de gammeldags trætræller, sive op nedefra. De nye i kompositdæk er kuldeneutrale, siger han.
Høj styrke
Styrken i de nye dæk er også højere, og kan bruges igen og igen.
- På OEM niveau - altså hos producenterne går det rigtigt stærkt i øjeblikket. Vi er så at sige blevet båret med ud i verden. Vi har aftaler i Østrig, Schweiz og Australien, og vi leverer til de kendte stilladsleverandører. Herhjemme gælder det Jumbo, Haki og GSV, siger han til Licitationen.
Kinesisk produktion
Kompositdækkene producers i Kina, på en fabrik, som firmaet er partner i. Partnerskabet er kommet til for at sikre den nødvendige kvalitet.
Kompositdækket er lidt dyrere end den traditionelle i træ. En trætrælle koster ca. 125 kroner, et kompositdæk koster 450-500 kroner, mens et aludæk koster 600-650 kroner.
- Desuden er vi begyndt at producere mindre stilladsdele af plast indvundet fra havet som genbrugsplast, og det har virkeligt givet genlyd. Det gælder for eksempel skærmkasser til brug ved tagfoden, spacefillere og endestykker. Dermed yder vi vort lille bidrag til et renere hav, siger han.
Kompositdækkene er jo af komposit, hvilket jo er en glasfiber. Her kan glasset genbruges, mens den øvrige del, resinen, kan afbrændes.
Kompositdæk vejer væsentligt mindre
Kompositdæk til stilladser overholder ny lovgivning