(Staffordshire, England) Faktisk er det nogle måneder siden, at nyheden om JCB’s nye minigravere kom frem, men det danske marked var ikke rigtigt klar til dem endnu, og samtidig har fabrikken lige skullet geare produktionen til at kunne levere de nye minigravere, som man har store forventninger til, blandt andet fordi de er lidt forud i forhold til de nye krav, der stilles til mindre maskiner fra 2019.
Men er man til støjsvage og helt emissionsfrie maskiner, så er den nye minigraver fra JCB måske et bud, da den er elektrisk, og kan drives både via batteri og koblet til en generator eller anden ekstern strømforsyning. Den blev præsenteret under stor mediebevågenhed for ganske nylig.
Der har været et stort hemmelighedskræmmeri omkring den nye eldrevne maskine. Det skyldes formentligt at der internationalt konkurreres hårdt på at anvendes de seneste nye landvindinger på batteriteknologierne.
Tre modeller
De nye dieselminigravere, 16C-1, 18z-1 og 19C-1 er nu introduceret, og nogle af nøglepunkterne er at de er produceret i stål hele vejen igennem, og et forbedret design beskytter de følsomme dele som hydrauliske dele, og så er der 10 steder til fastgørelse af surringer, hvilket gør det lettere at arbejde med, når maskinen skal transporteres. Maskinen skal smøres for hver 500 timer, og kontravægten svinges bagud for nemmere adgang til servicestederne på motor og hydraulik.
Til det daglige tjek, er der en separat adgangsdør.
Option på variabel undervogn
De tre nye modeller deler undervogn, den mindste med udskydelig undervogn som en option. Maskinen er en Perkins på 12,2 kW eller 16,3 hk. JCB er selv i fuld gang med at udvikle nye motorer til mindre motorer, men indtil videre er det Perkins, der sidder i de små maskiner.
Modellerne her er rettet mod udlejning til en bred vifte af formål, men fælles for dem er, at de kan arbejde inden for meget lidt plads.
Kabinerne på maskinerne er også nyudviklede, og giver godt 24 procent mere plads, hvilket jo faktisk er en fjerdedel mere.
Og så til den elektriske model, som er JCB’s første af slagsen. Den bygger på den model, der hedder 19C-1, men er udrustet med elmotor og hedder så retteligt 19C-1 Etec.
Kan det hele
Maskinen kan med eldrift kører inde i bygninger og lave alt muligt der uden at støje eller forurene. Og der er så rigelig kapacitet, at maskinen kan klare en arbejdsdag under normal drift på en opladning. Kraftmæssigt lader den ikke noget tilbage at ønske fra sine dieselsøstre. En anden fordel er at der ikke skal udføres de daglige tjek, men maskinen skal kobles til en opladning når man går hjem. Så er den klar næste morgen.
Maskinen kører på et 48 volt system, der giver den nødvendige kraft, og den anvender den seneste batteri-teknologi.
Briterne sætter strøm til maskinerne
Samtidig er JCB på banen med minigravere, der lever op til nye krav fra næste år