2017 blev heller ikke året, hvor Lund & Staun lykkedes med at overgå virksomhedens eget rekordoverskud fra 2008 på 2,9 mio. kroner.
Den nordjyske entreprenørvirksomhed - der har sit hovedsæde i Svenstrup syd for Aalborg - tjente sidste år 1,8 mio. kroner før skat, hvilket skal ses i lyset af, at omsætningen er steget støt i løbet af samme periode.
- Regnskabet afspejler den hårde konkurrence, der er i Aalborg lige nu, hvor det er svært at tjene de sidste penge, siger direktør og medgrundlægger Michael Lund til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han erkender, forventningerne til årets indtjening på forhånd var højere. Når det alligevel ikke gik sådan, har det dog sine gode grunde.
- Vi mener, det er et acceptabelt regnskab, fordi vi har brugt mange ressourcer på interne investeringer i medarbejdere, som er blevet sendt på kurser, mens vi også har bygget en HR-afdeling op. Set i det lys må vi også acceptere en lavere dækningsgrad, lyder det fra direktøren, der også nævner FSC og bæredygtighed som områder, hvor Lund & Staun har investeret penge.
Ordrebogen er godt fyldt
Lund & Staun fremstår i dag som en mere professionel virksomhed end for knap 10 år siden, hvor rekordoverskuddet blev lavet: alene personaleomkostningerne er steget med omkring 50 procent i perioden.
Med det udvidede setup skulle Lund & Staun gerne være endnu bedre til at levere knivskarpe priser. Til gengæld stiller den udvidede organisation også krav om at blive "fodret" med opgaver, selv om Svenstrup-virksomheden ikke operer med en vild vækstplan.
- Vi har en naturlig vækst i virksomheden på 5-10 procent, men ellers bruger vi årene lige nu på at styrke platformen, siger Michael Lund, som glæder sig over, at tiderne lige nu er gunstige for en mellemstor entreprenørvirksomhed, der gerne vil tage fat.
- Vi ligger nogenlunde på samme niveau som ved denne tid sidste år, så ordrebogen er 70-80 procent fyldt, mens vi har solgt cirka 30 procent til 2019.
Nordjysk entreprenør udskyder rekordjagten
Lund & Staun har fortsat problemer med at få bundlinjen til at matche virksomhedens stigende omsætning